عصر بازار

دستاوردهای اقتصادی سفر ظریف اروپای شرقی و لبنان

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران همراهی فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه به لبنان و اروپای شرقی را مفید و دارای دستاوردهای خوب توصیف کرد و گفت: فعالان اقتصادی ایران در برخی حوزه ها تا مرحله قرارداد و تفاهم پیش رفته اند.

دستاوردهای اقتصادی سفر ظریف اروپای شرقی و لبنان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا درباره دستاوردهای این سفر افزود: براساس آنچه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی درباره این سفر منعکس کردند نتایج سفر راضی کننده بوده است.
    وی ادامه داد: البته توقع اینکه مذاکرات د دور اول منجر به قرارداد شود امکان پذیر نیست اما ما در برخی زمینه ها تا مرحله تفاهم پیش رفتیم.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: در این سفر بعضی از فعالان اقتصادی ایران در مورد انرژی های پاک و انرژی های تجدید پذیر مذاکرات خوبی داشتند که در حال حاضر در فرودگاه پراگ از طریق ایمیل به یکی از فعالان اقتصادی اعلام کردند آماده 100 میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک هستند.
    شافعی افزود: برخی از فعالان اقتصادی در بحث مدیریت آب و روش های نوین آبیاری مذاکرات خوبی داشتند اما قرارهای مجددی را با کسانی که مذاکره کردند در ایران گذاشتند تا به ایران سفر و مذاکرات را کامل و به مرحله قرارداد یا تفاهم های لازم برسند.
    وی ادامه داد: در زمینه قطعات خودرو و موضوع همکاری های ترانزیتی نیز در رومانی و در اسلواکی فعالان اقتصادی ایران مذاکرات خوبی داشتند.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران یادآور شد: در رومانی موضوع تاسیس یک شرکت مشترک حمل و نقل نیز مورد مذاکره و توافق اولیه قرار گرفته است البته باید مذاکرات تا حصول نتایج نهایی ادامه پیدا کند.
    شافعی افزود: در لبنان نیز دعوت از لبنانی ها برای ساخت هتل در ایران از جمله مواردی بود که صحبت شده و لبنانی ها اشتیاق خود را اعلام کردند تا به ایران سفر کنند و در این زمینه مذاکرات ادامه یابد تا به نتیجه نهایی دست یابیم.
    وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در لبنان از طرف لبنانی ها پیشنهاد شده این بود که شرکت های ایرانی و لبنانی با همکاری هم برای بازسازی آینده سوریه ورود پیدا کنند و مقدمات این کار را از هم اکنون مورد مذاکره قرار دهند.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: ما در رومانی و چک شاهد این بودیم که خود این کشورها اتاق مشترک اقتصادی تشکیل دادند و این اتاق ها را به ثبت رسمی رساندند.
    شافعی افزود: تقاضا این بود که در ایران نیز در مقابل این حرکت اتاق مشترک اقتصادی تشکیل شود که ما از این موضوع استقبال کردیم و قرار شد در ایران نیز این کار را انجام دهیم.
    وی ادامه داد: قرار دیدارهای بعدی نیز یا اتاق های بازرگانی گذاشته شد که به ایران سفر کنند.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: در اسلواکی رییس اتاق بازرگانی این کشور شخصیت جهانی دارد و رییس فدراسیون های اتاق های بازرگانی جهان است و مسوولیت wcf دارد که ما تقاضا کردیم در فدراسیون های اتاق های بازرگانی دنیا حمایت بیشتری از اتاق بازرگانی ایران داشته باشد تا بتوانیم در تمام گفت و گوهای آن ها حضور داشته باشیم.
    وی ادامه داد: علاوه بر آن ما خواستار آن شدیم نماینده ای را در هیات مدیره wcf از ایران معرفی کنیم و حمایت کنند تا بتوانیم در هیات مدیره wcf نیز حضور داشته باشیم.
    به گزارش ایرنا، ظریف که از روز دوشنبه هفته گذشته(17 آبان ماه) سفر به لبنان و سه کشور اروپای شرقی آغاز کرد تا ساعتی دیگر پراگ آخرین مقصد سفر خود را به مقصد تهران ترک می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی