عصر بازار

معاون وزیر صنعت خبر داد

نیمی از واحدهای تولیدی تسهیلات گرفتند

پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان به صنایع

عصر اعتبار- براساس اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون در قالب طرح رونق تولید حدود ۱۵ هزار واحد تولیدی در مجموع رقمی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

نیمی از واحدهای تولیدی تسهیلات گرفتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با عدم اختصاص درآمدهای سرشار نفتی به بخش تولید ایران در یک دهه گذشته و در طرف مقابل افزایش بدون برنامه نقدینگی، رکود عمیقی با تورم از سال 1390 و همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، صنایع کشورمان را در بر گرفت.

    با به عرصه آمدن دولت یازدهم و تلاش برای بهبود روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای غربی در ابتدا این تصور می‌شد که در صورت بازگشتن به شرایط پیش از تحریم، صنایع بار دیگر به رونق بازگشته و مشکلات رکودی بازار و تولید حل می‌شود، اما این تصور پس از لغو تحریم‌ها و توافق ایران و 1+5 تبدیل به واقع‌بینی شد؛ حقیقتی که باید آن را پذیرفت که تلاش زیادی برای بازگشت دوباره صنایع به حالت قبلی لازم است.

    به این ترتیب با توجه به ادامه‌ی رکود صنایع و مشکلاتی که بر سر راه آنها وجود داشت، دولت تلاش کرد تا با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید، اوضاع صنایع ایران را تا حدودی بهبود بخشد.

    یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنایع ایران در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند، بحث تامین سرمایه در گردش و میزان نقدینگی واحدهای تولیدی است، چرا که در طول سال‌ها و با کاهش تولید و تاثیرگذاری رکود، حجم نقدینگی در واحدهای تولیدی کاهش یافته و زمانی که حجم نقدینگی کاهش یابد، واحد تولیدی توان مناسبی برای تولید نخواهد داشت و هزینه‌های سربار آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

    این در حالی است که به گفته کارشناسان تعداد زیادی از واحدهای تولیدی به دلیل همین کمبود سرمایه در گردش، اقدام به تعدیل نیرو کرده بودند و به اجبار ظرفیت تولید خود را کاهش داده یا حتی واحد را تعطیل کرده‌اند، به‌طوری که گفته می‌شد بیش از نیمی از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیتی کمتر از 50 درصد کار می‌کنند و باید فکری به حال واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شود.

    به این ترتیب تصمیم بر آن شد که بانک مرکزی، اعتباری را برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تعطیل و نیمه تعطیل در نظر گیرد تا آنها بتوانند از طریق جذب تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، کار خود را بار دیگر از سر گیرند.

    در همین راستا موضوع تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به بخش تولید در قالب طرح رونق مطرح شد که هرچند در اوایل طرح، اختلافاتی میان دو نهاد مجری طرح، یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به وجود آمد، اما رفت رفته روند پرداخت این تسهیلات نیز آغاز شد.

    براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای متقاضیان دریافت تسهیلات کرد و بانک مرکزی هم اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات به‌طور مستقیم به بانک هم مراجعه کنند که در همین راستا بیش از 30 هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت مورد تایید قرار گرفتند.

    هرچند که روند اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در ابتدا کند پیش رفت و برخی از تولیدکنندگان از عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه‌ی تسهیلات خبر می‌دادند، اما به تدریج این امر در مسیر درست خود قرار گرفت کار پرداخت تسهیلات اجرایی شد.

    در این زمینه محسن صالحی‌نیا – معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت – درباره‌ی آخرین رقم تسهیلات پرداخت شده به واحدهای تولیدی در قالب این طرح، اظهار کرد: تاکنون حدود 15 هزار واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات از بانک در قالب این طرح شدند ک حدود نیمی از آنها از طریق سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مابقی از طریق مراجعه مستقیم به بانک ها اقدام کرده بودند.

    وی درباره این‌که با پرداخت تسهیلات به نیمی از واحدهای تایید شده، بخش عمده‌ای از اعتبار در نظر گرفته شده مصرف شده و تنها 5000 میلیارد دیگر باقیست، ادامه داد: رقم 16 هزار میلیارد اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای این طرح یک رقم ثابت نیست و قابل افزایش است.

    صالحی‌نیا تاکید کرد که این موضوع را خود بانک مرکزی هم اعلام و تایید کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی