عصر بازار

نگاهی به افق بازار فلز زرد در هفته های آینده؛

جذابیت طلا ادامه دارد؟

عصر اعتبار- قیمت طلا که روز چهارشنبه متعاقب انتشار خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بالای ۱۳۲۰ دلار در هر اونس رسیده بود روز گذشته با بیش از ۲ درصد کاهش به پایین ترین میزان در پنج ماه اخیر رسیده است و نوسان های شدید روزهای اخیر در قیمت فلز زرد پرسش هایی را برای سرمایه گذاران در بازار این فلز مطرح کرده است.

جذابیت طلا ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، مهمترین سوال این است که روند تغییرات قیمت ها در روزها و هفته های آینده به چه شکل خواهد بود و آیا طلا برای همیشه جذابیت خود را از دست داده است؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید دید چه تغییراتی در عوامل موثر بر بازار طلا پدید آمده است.

    قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، هراس سرمایه گذاران درباره پیروزی احتمالی ترامپ سبب رشد قیمت طلا شد. بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقد بودند ریاست جمهوری ترامپ به افزایش ابهام ها منجر می شود و ممکن است اقتصاد آمریکا که اکنون در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد دچار رکود شود.

    ترامپ در سخنرانی های قبل از انتخابات، موضع گیری های نگران کننده درباره حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی داشت و همین امر سبب شد دارایی ها امن نظیر طلا جذاب شوند. روند افزایش قیمت طلا تا روز چهارشنبه ظهر ادامه داشت و قیمت ها بالای 1300 دلار نوسان می کردند اما از عصر آن روز، روند کاهش قیمت ها آغاز شده است.

    نخستین تغییر در عوامل موثر بر قیمت طلا، پیش بینی افزایش نرخ تورم تحت تاثیر اجرای برنامه های حمایتی مالی ترامپ است. ترامپ وعده داده طی 10 سال هزار میلیارد دلار در بخش های مختلف اقتصاد آمریکا سرمایه گذاری خواهد کرد تا نرخ بیکاری کاهش یابد و نرخ رشد اقتصاد بالا رود. تحلیلگران معتقدند این برنامه به رشد نرخ تورم منجر می شود و طلا عاملی برای حفظ دارایی ها در برابر تورم است در نتیجه جذابیت بازار این فلز بیشتر می شود.

    اما در این زمینه ذکر دو نکته لازم است: نخست آنکه احتمال دارد ترامپ به وعده خود عمل نکند یا میزان کمتری بودجه به توسعه زیرساخت ها اختصاص دهد. و نکته دوم این است که حتی اگر برنامه ترامپ اجرا شود اختصاص بودجه یاد شده ظرف 10 سال انجام می شود و اثرات تورمی آن اندک است بنابراین طلا حمایت نخواهد شد.

    عامل دیگری که بر قیمت طلا تاثیر خواهد داشت برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. انتظار می رود در ماه آینده میلادی، بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد و این عاملی برای رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت طلاست.

    و سومین عامل موثر بر قیمت ها، وضعیت بازارهای مالی است. اگر نرخ رشد اقتصاد آمریکا بالا برود و وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و چین بهتر شود بازارهای مالی رونق می یابند و بخشی از سرمایه ها از بازار طلا به سمت بازارهای مالی حرکت خواهد کرد.

    بدین ترتیب شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم نیست. البته بحران های سیاسی و ضعف های اقتصادی می تواند تااندازه ای از قیمت طلا حمایت کند اما اکنون دیگر همه می دانند که قرار نیست قیمت طلا اوج بگیرد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی