عصر بازار

رئیس اتاق بازرگانی ایران

برای خروج از رکود باید از رونق تولید شروع کنیم

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نقطه ورود کشور به رکود، از بخش تولید بوده است و باید برای حل این مشکل از همین نقطه آغاز به کار کنیم.

برای خروج از رکود باید از رونق تولید شروع کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در هجدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به تولید، رکود و فساد اظهار داشت: علی‌رغم تلاش و اقداماتی که انجام شده، متأسفانه اقتصاد ما با مسائل و مشکلات فراوانی روبه‌روست.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: رکود، محدودیت روابط بانکی، بیکاری گسترده، توزیع نامتعارف درآمد و نبود یک برنامه استراتژی مورد وفاق همه، موانع و مشکلات ما در بخش اقتصاد است.

    شافعی تصریح کرد: نگاه کوتاه‌مدت به مسائل و ارائه راهکار کوتاه‌مدت در گذشته، تجربه تلخی بوده که برای حل مشکلات، امتحان شده است.

    وی بیان داشت: نگاه کوتاه‌مدت برای حل مشکلات فقط می‌تواند بیکاری را مدتی به تأخیر بیندازد و یا اشتغال کاذب ایجاد کند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه اقدامات اورژانسی گاهی لازم است، گفت: اما این اقدامات نباید ما را از برنامه بلندمدت غافل کند.

    وی با بیان اینکه از دیدگاه کلان، اقتصاد ایران صرفاً با مشکل بیکاری مواجه نیست، گفت: کمبود پس‌اندازها، رکود، ساختارهای نامطلوب اقتصادی، توزیع ناعادلانه درآمد و کارا نبودن سیستم بانکی و پولی از عمده مشکلات اقتصاد ایران است.

    شافعی تصریح کرد: راهکار مسئله هم تقریباً مشخص است، شامل تولیدمحوری، اقتصاد مقاومتی و همدلی و همراهی راهکار حل مشکلات اقتصاد ایران است.

    وی گفت: نگاه به آمارهای رشد اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، نقطه ورود ما به رکود در کشور، ابتدا از بخش تولید آغاز شده و با تداوم آن، سایر بخش‌های اقتصادی مثل خدمات و ساختمان در دام رکود افتاده‌اند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بنابراین، آنچه از اهمیت برخوردار است، این است که حل مشکل رکود باید از جایی شروع شود که منبع پیدایش آن بوده است و برای حل آن، باید کارهای مولد اقتصادی انجام شود.

    شافعی بیان داشت: بنابراین برای اقتصاد ایران یگانه‌راه توسعه، توجه به بخش‌های مولد اقتصادی است که تعادل و توازن بین عملکرد بخش خصوصی و دولتی می‌تواند عرضه را برای حرکت هدفمندتر ایجاد کند.

    وی بیان داشت: رویکرد دیگر برای حل مسئله رکود این است که زمینه‌های نابسامانی را تشخیص دهیم و روی آنها ابزارهایی تعریف کنیم و آن ابزارها راه‌های بهینه را فراهم کنند.

    وی بیان داشت: بنابراین باید بازار مصرف تولید داخلی را بهبود بخشیم تا زمینه صادرات فراهم شود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر ما خواهان حل مشکل رکود و بیکاری هستیم، در این مقطع نیازمند آن هستیم، تا بخش دولتی و خصوصی، بخش تولید را نقطه آغازین خروج از رکود بدانند.

    وی تصریح کرد: بنابراین، این همان اقدام و عمل است که در اقتصاد مقاومتی به آن تأکید شده است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به موضوع فساد و رانت که پدیده شوم اقتصاد است، اشاره کرد و گفت: در این بخش علی‌رغم تلاش فراوان، مقامات کشور متأسفانه شاهد هستیم که هزینه رفتارهای فسادآلود به طرق مختلف به جامعه و فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود.

    شافعی بیان داشت: در این محیط، فعالیت غیرمولد به فعالیت مولد ترجیح داده می‌شود.

    شافعی گفت: فساد از کانال‌های متعدد، بهره‌وری را کاهش، هزینه مبادله را افزایش و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این شرایط، بنگاه‌ها در تلاش برای موقعیت انحصاری هستند و انگیزه کافی برای ارتقای بهره‌وری ندارند.

    وی گفت: گسترش فساد باعث ایجاد شفافیت، عدم اجرای قراردادها و افزایش هزینه‌ مبادله موجب کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری مولد می‌شود.

    شافعی تصریح کرد: در چنین شرایطی، فعالیت‌های رسمی کاهش می‌یابد و فعالیت‌های زیرزمینی و پنهان رشد می‌یابد و بخش عظیمی از درآمدهای دولت هم محقق نمی‌شود.

    وی افزود: یکی از دلایل بروز گسترش فساد، بحث حاکمیت قوانین است و اگر قوانین به طور یکسان اجرا نشود، بنابراین احکام مختلف از قانون استخراج می‌شود و راه خوشامدگویی به فساد و رانت مهیا می‌شود.

    شافعی گفت: فساد باعث گسترش انحصارات و عدم رقابت اقتصادی می‌شود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فساد زمانی کاهش می‌یابد که هزینه فرصت ارتکاب آن افزایش یابد، بیان داشت: راهکارهای اصلی مبارزه با فساد باید مبتنی بر پیشگیری باشد و باید کانون‌‌های وقوع فساد شناسایی شود.

    وی افزود: یکی از موارد حائز اهمیت در ایجاد فساد، نبود قوانین صریح و روشن و وجود قوانین زائد و درهم پیچیده است.

    شافعی گفت: از بین رفتن هر قانون زاید و امضای زائد می‌تواند یکی از دیوارهای فساد را فرو ریزد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اقدام به موقع دولت در مورد مناقصه‌ها، مزایده‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مانع بروز فساد است.

    وی گفت: شفاف‌سازی نحوه هزینه و درآمدهای دولتی باید به اطلاع عموم برسد و آمار و اطلاعات باید به موقع منتشر شود، تا تمرکززدایی توزیع قدرت به وجود آید.

    وی گفت: ما باید نهادهای قضایی مستقل و کارآمد داشته باشیم، تا بتوانیم هزینه فساد را به قدر کافی بالا ببریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی