عصر بازار

بهبود طلای جهانی در پی افزایش تقاضای خرید

عصر اعتبار- طلای جهانی بدنبال افزایش خرید شمش و سکه در موج خرید فیزیکی که پس از ریزش چشمگیر اخیر این فلز ارزشمند ایجاد شده است، در معاملات روز جاری اندکی افزایش یافت.

بهبود طلای جهانی در پی افزایش تقاضای خرید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.4 درصد افزایش یافت و به 1224.76 دلار رسید. این فلز روز دوشنبه به پایین‌ترین قیمت در شش ماه اخیر سقوط کرده بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.25 درصد افزایش یافت و به 1224.60 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 2.60 دلار یا 0.2 درصد کاهش یافته و در 1221.70 دلار بسته شده بود.

    بر اساس گزارش رویترز، طلا از چهارشنبه گذشته که دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد، از رکورد 1337.40 دلار حدود 9 درصد سقوط کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران انتظار دارند افزایش هزینه‌های مالی و سیاست‌های تجاری در دولت آینده آمریکا به رشد فشارهای تورمی و رونق اقتصادی کمک کند.

    به گفته ویان لی، تحلیلگر NAB، با توجه به کاهش قیمت شدیدی که اخیرا روی داده است، افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا مانع کاهش بیشتر قیمت این فلز خواهد شد. به نظر می‌رسد وعده ترامپ برای افزایش هزینه بر روی زیرساخت انتظارات تورمی را بالاتر برده است.

    باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «آر جی او فیوچرز» معتقد است بازار طلا همچنان تلاش می کند اخبار انتخابات را پشت سر بگذارد و دارایی‌های امن ممکن است در کوتاه مدت محبوبیتشان را از دست دهند. اگرچه نوسان و ابهام در بازارهای مالی فوق العاده بالا مانده است، بعضی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در کوتاه مدت که بازارها در حال هضم سیاستهای مالی دونالد ترامپ، رییس جمهور آینده آمریکا هستند، کاهش قیمت بیشتری پیدا کند.

    از سوی دیگر بازار تحت تاثیر احتمال بالای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر قرار دارد. بازار اکنون انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی ماه آینده افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کند. رابرت کاپلان، رییس بانک فدرال دالاس، روز دوشنبه اظهار کرد: بانک مرکزی در مسیر افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک قرار دارد.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بالاتر هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می‌دهد و از سوی دیگر ارزش دلار را که طلا به آن قیمت‌گذاری می‌شود، تقویت می‌کند.

    شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ در معاملات روز سه‌شنبه 0.2 درصد کاهش یافت و در 99.920 واحد ایستاد. با اینهمه همچنان فاصله چندانی با رکورد  100.51 واحد روز دوشنبه که بالاترین رکورد از دسامبر سال 2015 است، ندارد.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.9 درصد افزایش یافت و به 17.02 دلار رسید. این فلز در معاملات گذشته به 16.61 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در پنج ماه گذشته بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، به 696.80 دلار رسید و هر اونس پلاتین با 0.65 درصد افزایش، 936.75 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی