عصر بازار

اختصاص ۱،۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۱ درصد برای صادرات

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور اعلام کرد: یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۱ درصد برای صادرات اختصاص داده‌ایم، که برای طرح‌های اشتغال‌زای کوچک برای مناطق کمترتوسعه یافته است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند.

اختصاص ۱،۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۱ درصد برای صادرات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری، شامگاه دوشنبه(24 آبان) در جلسه ستاد مقاومتی استان کرمان در جیرفت، گفت: کارنامه بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مردود است و باید مطلبی در این زمینه داشته باشند در غیر این‌صورت خواستار برخورد جدی استاندار و وزیر کشور در این خصوص هستیم.

    وی افزود: این‌گونه رفتار کردن بانک‌های استان کرمان به اقتصاد مقاومتی نمی‌خورد و بانک‌ها باید به سرعت علت عدم ارایه تسهیلات بانکی را اعلام کنند و اگر طرحی را قبول کردند اعتبارات آن را به سرعت پرداخت کنند.

    معاون اول رییس جمهور با بیان این مطلب که استان کرمان یکی از استان های صنعتی کشور است، ابراز کرد: با پیگیری ها و ابتکارات استاندار کرمان انتظار داریم بانک‌ها اقداماتی را انجام دهند.

    جهانگیری ادامه داد: دو و سه طرح ملی داریم که آغاز آن را مقام معظم رهبری اعلام کردند و فرمودند «یکی از اولویت‌ها این باشد که صنایع کوچک و متوسط را راه بیندازند» و برخی از استان‌ها در این طرح خوب درخشیدند.

    جهانگیری ادامه داد: استان کرمان پتانسیل‌های زیادی دارد اما از سوی دیگر محدودیت‌هایی از قبیل بحران آب نیز در این استان وجود دارد که برای آب شرب استان تدابیری خوبی در این دولت اندیشیده شده است و در حوزه آب بخش کشاورزی نیز با توجه به اینکه برخی از محصولات استان صادراتی است، باید به سمت آبیاری و کشت نوین حرکت کنیم.

    معاون اول رییس جمهور به ظرفیت‌های طبیعی و معدنی زیاد استان کرمان اشاره کرد و افزود: توسعه استان از سرعت مناسبی برخوردار بوده است و در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری، پیشرفت استان کرمان از متوسط کشوری بالاتر است.

    وی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی موتور اصلی توسعه کشور است، تصریح کرد: دولت باید شرایطی را به وجود بیاورد تا بخش خصوصی در حوزه مورد علاقه خود ورود و سرمایه گذاری کند.

    جهانگیری ابراز کرد: وضعیت بودجه عمرانی کشور وضعیت سختی بوده و تصور ما این است که در مقطع فعلی بخش خصوصی می‌تواند توسعه کشور را انجام دهد و بخش دولتی ساز و کار آن را مهیا کند.

    وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توافق همه صاحب‌نظران بر روی این سیاست‌ها، عنوان کرد: در بین دستگاه‌های حاکمیتی نیز یک اتفاق نظر خوبی ایجاد شده است که یک فرصت برای بخش خصوصی است.

    معاون اول رییس جمهور به رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی بودن آن اشاره و تصریح کرد: همواره سیاست‌هایی که در دولت تصویب شده را پیگیری می‌کنیم و هیچ مسئولی نمی‌تواند از آن شانه خالی کند و اگر کسی نمی‌تواند، خودش استعفاء دهد و برود تا این‌که با بی‌احترامی او را عزل نکنیم.

    وی با تاکید بر اینکه همه کشور باید هماهنگ در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنند، افزود: حدود 800 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام کشور نیاز است که این رقم از توان بودجه عمرانی کشور خارج بوده و نیازمند حضور جدی بخش خصوصی هستیم.

    جهانگیری اضافه کرد: اکنون از واگذاری طرح‌های عمرانی به دنبال درآمد نیستیم و مدیرانی که اجازه واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی را نمی‌دهند، به کشور و ملت خدمت نمی‌کنند.

    وی از عملکرد بانک‌ها انتقاد کرد و خطاب به استاندار کرمان و وزیر کشور گفت: باید از بانک‌ها حساب کشی کنید. به هیچ وجه نمی‌خواهیم پول کشور تلف شود و بانک‌ها باید دلیل خود را برای عدم ارایه تسهیلات اعلام کنند.

    معاون اول رییس جمهور با بیان این مطلب که استاندارکرمان با ارائه طرح‌های خلاقانه بهترین استاندار کشور است، گفت: مدیر باید در تصمیم‌گیری‌های خود ریسک‌پذیر و نترس باشد در غیر این‌صورت به درد مدیریت نمی‌خورد و این روحیه را در استاندار کرمان مشاهده می‌کنم.

    وی با اشاره به گام دوم مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، گفت: تقسیم استان به هشت منطقه اقتصادی اقدامی جالب و خوشحال کننده است و از ایده استاندار برای ایجاد شهر قلعه‌گنج نمونه اقتصاد مقاومتی استقبال می‌کنیم زیرا حضور شرکت‌های قدرتمند در مناطق هشتگانه استان کرمان برای فعال‌سازی پتانسیل‌های مناطق است.

    جهانگیری با اشاره به این‌که بروکراسی اداری وجود دارد و مجوزهای بی‌خود داریم که باید حذف شوند، اضافه کرد: جیرفت نیازمند کار جدی و قدم‌های بزرگ است تا بخش خصوصی انگیزه پیدا کند تا در جیرفت حضور یابد.

    معاون اول رییس جمهور ابراز کرد: گاز یکی از پیش نیازهای توسعه است و امیدواریم گاز به‌زودی به شهرستان جیرفت برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی