عصر بازار

دلار مبادله‌ای مرزشکنی کرد

دلار مبادله‌ای مرزشکنی کرد

عصر اعتبار- در بیست و پنجمین روز آبان‌ماه، دلار در محدوده ۳ هزار و ۶۷۰ تومان باقی ماند، ولی در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی این ارز از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد.

دلار مبادله‌ای مرزشکنی کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، دلار مبادله‌ای که روز دوشنبه به یک قدمی مرز 3 هزار و 200 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه، 36 ریال رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 203 تومان و 5 ریال رسید. برخی کارشناسان، تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی را علت اصلی رشد نرخ این ارز در مرکز مبادلات دانستند.

    در چهارمین روز هفته، برخلاف افزایش قیمت در مرکز مبادلات، دلار در بازار آزاد 2تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 675 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش حجم ارز موجود در بازار و احتیاط معامله‌گران ارزی از جمله عواملی بودند که منجر به افت دلار شدند. در روزی که قیمت شاخص ارزی پایین آمد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی، با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان رسید. این افت در حالی ثبت شد که همچنان ارزش ذاتی سکه بسیار کمتر از قیمت بازار است.

    افزایش شیب سرعت

    روند افزایشی دلار مبادله‌ای از بیستمین روز آبان‌ماه سرعت بیشتری گرفت. پنج‌شنبه گذشته، نرخ رسمی دلار 67 ریال افزایش را تجربه کرد و با ورود به محدوده 3 هزار و 190 تومان به قیمت 3هزار و 193 تومان رسید. این روند افزایشی در هفته جاری ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این ارز در روزهای شنبه و دوشنبه نیز افزایش قیمت را به ثبت رساند. دلار مبادله‌ای، روزهای شنبه و دوشنبه به ترتیب، 35 و 34 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد تا به یک قدمی مرز 3 هزار و 200 تومانی برسد. روز سه‌شنبه، سیاست‌گذار ارزی نرخ رسمی دلار را 36 ریال بالا برد تا قیمت از مرز 3 هزار و 200 تومان عبور کند و به 3 هزار و 203 تومان برسد.

    افزایش سرعت نرخ رسمی در حالی صورت گرفته است که دلار مبادله‌ای در 5 ماه ابتدایی سال‌جاری، 83 تومان (معادل 7/ 2 درصد) بالا رفته بود. نرخ رسمی که در ابتدای سال‌جاری، روی عدد 3 هزار و 24 تومان قرار گرفته بود، در آخرین روز مردادماه، 3 هزار و 107 تومان قیمت‌گذاری شد. این در حالی بود که در 5 ماه ابتدایی سال94، نرخ رسمی دلار 186 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و از قیمت 2 هزار و 799 تومان به قیمت 2 هزار و 985 تومان رسید؛ امری که نشان‌دهنده رشد 6/ 6 درصدی بود.

    به این ترتیب، سرعت افزایش نرخ در 5 ماه ابتدایی سال 95 تقریبا نصف 5 ماه ابتدایی سال 94 بود. با این حال از شهریورماه 95شیب افزایش قیمت کمی تندتر شد تا اینکه در اواخر آبان‌ماه به اوج خود رسید. دلار در سه ماه گذشته حدود 96 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشتر از میزان افزایش آن در 5 ماه ابتدایی سال بود. دلار که با قیمت 3 هزار و 107 تومان مردادماه را به پایان برده بود، در انتهای شهریور تا قیمت 3 هزار و 141 تومان بالا رفت. روند افزایشی دلار مبادله‌ای در اولین فصل پاییز کمی کند شد و تنها با حدود 27 تومان رشد تا قیمت 3 هزار و 168 تومان بالا رفت. آرام شدن شیب افزایشی تا اواسط هفته گذشته ادامه داشت تا اینکه پنج‌شنبه گذشته چنانکه اشاره شد قیمت یک رشد 67 ریالی را تجربه کرد.

    شکست غیررسمی‌ها

    در ابتدای روز سه‌شنبه، معامله‌گران غیررسمی تلاش کردند که محدوده 3 هزار و 680 تومان را بشکنند، ولی چنین اتفاقی رخ نداد و حتی با افزایش حجم ارز موجود در بازار، قیمت دلار کمی پایین آمد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 673 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ابتدای روز سه‌شنبه، بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دادند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. در این فضا، برخی معامله‌گران قیمت فروش دلار خود را 3 هزار و 675 تومان اعلام کردند، ولی هیچ معامله‌گری با این قیمت حاضر به خرید نشد و سرانجام اولین معامله با قیمت 3 هزار و 673 تومان کلید خورد.

    با وجود این، در ادامه روز به سرعت تمایل معامله‌گران به خرید ارز بالا رفت. به گفته فعالان، بالا رفتن نرخ حواله درهم به معامله‌گران بازار داخلی سیگنال افزایشی داد، ولی عرضه بازارساز از افزایش نوسانات جلوگیری کرد. به گفته فعالان، تحت‌تاثیر بالا رفتن نرخ حواله درهم، میزان خریدهای ارزی در بازار بالا رفت و قیمت حتی در مقطع کوتاهی روی ابتدای محدوده 3 هزار و 680 تومان قرار گرفت. با این حال، این روند پایدار نبود و در نهایت، دلار با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت 3 هزار و 675 تومان به کار خود پایان داد.

    در کنار این، روز سه‌شنبه، قیمت معامله‌گران فردایی با نرخ فروش نقدی دلار فاصله چندانی نداشت. این موضوع خود نشان‌دهنده افزایش احتیاط معامله‌گران ارزی بود. به گفته فعالان، اکثر معامله‌گران نسبت به روند آینده دلار دید روشنی ندارند و در انتظار آشکار شدن بیشتر جهت قیمت هستند. این موضوع موجب می‌شود که برخی از معامله‌گران ارزی تمایل چندانی به خرید و فروش ارز نداشته باشند. روز سه‌شنبه، یکی از عوامل مهمی که زمینه‌ساز کاهش نوسانات بود، عرضه بازارساز بود. در چهارمین روز هفته، صرافی‌های بانکی در ابتدا قیمت فروش را 3 هزار و 662 تومان اعلام کردند، ولی به سرعت خود را با قیمت بازار تطبیق دادند و قیمت بازارساز به پاساژ افشار نزدیک‌تر شد، موضوعی که موجب شد انگیزه معامله‌گران غیررسمی برای نوسانگیری و خرید ارز کاهش پیدا کند.

    پایداری حباب

    پس از کاهش بهای اونس در انتهای هفته گذشته و سقوط به محدوده هزار و 220دلار، قیمت سکه در بازار داخلی متناسب با بازارهای جهانی پایین نیامد. این موضوع موجب شد حباب سکه از ابتدای هفته جاری به بالای 40هزار تومان برسد. در حالی که انتظار می‌رفت، به‌دلیل فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار، حباب از روز دوشنبه کاهش پیدا کند، این اتفاق رخ نداد. سکه که روز دوشنبه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه تا قیمت یک میلیون و 115هزار تومان بالا رفت. این در حالی بود که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش چندانی را تجربه نکرده بود.

    به گفته فعالان، نوسانات بهای سکه در روزهای گذشته بیش از هر چیزی ناشی از تحرکات معامله‌گران بازار بوده است. به گفته این عده، کسانی که در قیمت‌های بالا اقدام به خرید سکه کرده‌اند، با تحرکات خود در برابر کاهش قیمت سکه مقاومت می‌کنند. افزایش تحرکات معامله‌گران سکه روز سه‌شنبه موجب افزایش دامنه نوسانات شد؛ به‌طوری‌که سکه با پایین آمدن از سقف یک میلیون و 115 هزار تومان در نهایت با قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    این قیمت 2 هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود. برخی فعالان بازار اعتقاد دارند بالا بودن قیمت بازاری سکه نسبت به ارزش ذاتی آن موجب می‌شود که ارزهایی مانند دلار از بازار داخلی خارج شوند و به جای آن طلای آب شده وارد شود. در واقع به گفته این دسته، ناهماهنگی قیمت طلای داخلی با بازارهای جهانی موجب می‌شود برخی معامله‌گران سعی کنند از این تفاوت قیمت کسب سود کنند و در این مسیر، حجم ارز موجود در بازار داخلی نیز کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی