عصر بازار

پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

عصر اعتبار- مجری طرح گندم کشور با بیان تاکنون حدود ۴ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شده است،گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۳ و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، اسماعیل اسفندیاری‌پور با بیان اینکه برنامه‌ای که برای سطح کشت گندم در سال زراعی جاری به استان‌ها ابلاغ شده است 5 میلیون و 750 هزارهکتار است، اظهارداشت: از این میزان 2 میلیون و 50 هزارهکتار آن مربوط به  گندم آبی و 3 میلیون و 700 هزارهکتار مربوط به گندم دیم است.

    وی با اشاره به اینکه کشت گندم در کشور از حدود 26 شهریور آغاز می‌شود و در اواخر آذرماه خاتمه می‌یابد، گفت: تمام تقاضاهایی که در بخش‌های مختلف از جمله خبازی‌ها، صنف و صنعت و غیره برای گندم وجود دارد، در داخل کشور تولید می‌شود.

    مجری طرح گندم درباره وضعیت بارندگی‌های سال‌جاری نیز اضافه کرد: بارندگی در طول سال زراعی مهم و تعیین کننده است البته باید به این امر نیز توجه کرد که در کنار این مساله اقداماتی هستند که به ما کمک می‌کنند از حداقل میزان بارندگی بیشترین بهره‌برداری را کنیم.

    اسفندیاری‌پور با بیان اینکه طرح خوداتکایی تولید گندم بر این مبنا تهیه شده که احتمال مواجه شدن با محدودیت‌های منابع آبی در هنگام تولید وجود دارد، افزود: به همین دلیل در طرح مذکور این مساله که با اقداماتی نظیر استفاده از ارقام جدید، توسعه بذر گواهی شده و مواردی از این قبیل باید از سطوح کشت شده برداشت‌های خوبی را انجام داد، مورد توجه قرار گرفته است و رعایت می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه درحال حاضر شرایط جوی آنچنان بد نیست، گفت: پیش بینی هواشناسی این بوده که در 3 ماهه سوم سال (فصل پاییز) بارندگی‌ها با تاخیر آغاز خواهد شد درحالی‌که سال گذشته از اواسط مهرماه بارندگی‌های پاییز در مناطق مختلف کشور شروع شده بود.

    مجری طرح گندم با بیان اینکه آغاز بارندگی‌ها امسال کمی با تاخیر است، ادامه داد: با این حال در برخی استان‌ها مانند آذربایجان‌های غربی و شرقی، زنجان، مازندران، گلستان و غیره بارندگی‌ رخ داده و کشت‌های دیم نیز انجام شده است.

    اسفندیاری‌پور اضافه کرد: تاکنون حدود 4 میلیون هکتار گندم در کشور کشت شده است و در میزان سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته فعلا تغییرات فاحشی اتفاق نیفتاده است البته باید تا پایان دوره کاشت صبر کرد.

    وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته میزان تولید گندم  19 درصداز عددی که هنگام کاشت پیش بینی شده بود فراتر رفت، افزود: البته پیش بینی زمان برداشت تا حدود 97 درصد محقق شد.

    این مقام مسئول اقداماتی را که در 3 سال اخیر به منظور افزایش تولید گندم در کشور انجام شده است، مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: به‌عنوان مثال توزیع بذر گندم در سال 92 معادل290 هزارتن بود درحالی‌که امسال  435 هزارتن بذر گواهی و اصلاح شده در کشور توزیع کرده‌ایم ضمن اینکه این عدد نسبت به سال 92 حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    اسفندیاری‌پور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال حدود 13 و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید شود، تصریح کرد: البته  این پیش بینی برای الان است و در ادامه سال زراعی با توجه به شرایط احتمال تغییر آن وجود دارد.

    به گفته وی با اقدامات انجام شده در راستای افزایش تولید، احتمال تحقق این پیش بینی زیاد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی