عصر بازار

افزایش طلای جهانی در پی عقب‌نشینی دلار

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی به دنبال کند شدن روند رشد ارزش دلار، در معاملات روز پنج شنبه اندکی افزایش پیدا کرد.

افزایش طلای جهانی در پی عقب‌نشینی دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، 0.1 درصد افزایش یافت و به 1226.26 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 0.25 درصد کاهش داشت.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.15درصد افزایش یافت و در 1225.7 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 60سنت یا کمتر از 0.1 درصد کاهش یافت و در 1223.90 دلار بسته شد.

    طلا از چهارشنبه گذشته که پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ریسک گریزی معامله گران و سرمایه‌گذاران بهبود یافت، بیش از 100 دلار یا شش درصد از ارزش خود را از دست داد.

    شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند، در معاملات آسیایی 0.13 درصد اُفت کرد و به 100.280 واحد رسید. این شاخص روز چهارشنبه به 100.57صعود کرده بود که بالاترین سطح در حدود 14 سال گذشته بود.

    دلار پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته آمریکا، تحت تاثیر بالا رفتن انتظارات برای رشد فشارهای تورمی در دولت ترامپ و افزایش بازده اوراق قرضه دولتی، بیش از دو درصد رشد هفتگی داشت.

    عامل دیگری که قیمت طلا را تحت فشار منفی قرار داده است، دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده است. پاتریک هارکر، رییس بانک فدرال فیلادلفیا اظهار کرد: وی موافق افزایش نرخ‌های بهره بوده و بانک مرکزی آمریکا ممکن است در صورت گسترش تدابیر محرک مالی در دولت ترامپ، روند افزایش نرخ‌های بهره را تسریع کند.
    بر اساس گزارش رویترز، جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال سن لوئیس روز چهارشنبه اظهار کرده بود تنها یک اتفاق غیرمنتظره ممکن است باعث شود بانک مرکزی در نشست دسامبر، افزایش نرخهای بهره را تصویب نکند.

    بازارهای مالی انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا افزایش‌ نرخ‌های بهره که دومین افزایش در طول یک دهه گذشته خواهد بود را ماه آینده تصویب کند و احتمال می‌دهند با افزایش هزینه بر روی زیرساخت در دوران ترامپ و رونق رشد اقتصادی آمریکا، نرخ‌های بهره با روند سریع‌تری افزایش پیدا کنند.

    جیمز استیل، تحلیل‌گر ارشد فلزات ارزشمند در "اچ اس بی سی سکوریتیز" در یادداشتی نوشت: از آن‌جا که بازار طلا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در دسامبر را در قیمت‌ها لحاظ کرده است، اظهارات بولارد برای قیمت طلا منفی نخواهد بود.

    جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا، روز پنجشنبه در برابر کنگره حاضر می‌شود و اظهارات وی برای ارزیابی دورنمای اقتصادی و سیاست پولی به دقت از سوی بازار دنبال می‌شود.
    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری در آن لطمه می‌زند.

    ذخایر طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان است، روز چهارشنبه 0.13 درصد کاهش یافت و به 926.2 تن رسید که منعکس کننده ضعیف شدن علاقه سرمایه‌گذاران به این فلز زرد است.

    بانک مک کواری نسبت به طلا در سال 2017 خوش بین بوده و معتقد است ابهام سیاسی و اقتصادی از این فلز حمایت خواهد کرد. فرانک هولمز، مدیرعامل یک صندوق سرمایه گذاری آمریکایی معتقد است اگر ترامپ به وعده‌های انتخاباتی برای لغو توافقهای تجاری اقدام کند و واردات ارزان برای حمایت از مشاغل داخلی متوقف شود، قیمت‌های پایینتر ممکن است فرصتی برای خرید طلا باشد. اما در حال حاضر بعضی از سرمایه گذاران طلا را رها کرده و پولشان را وارد بازار سهام کرده اند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.1درصد کاهش یافت و به 16.95 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.12 درصد کاهش، 942.80 دلار معامله شد. هر اونس پالادیوم 0.22 درصد افزایش یافت و در 716.80 دلار ایستاد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو