عصر بازار

پیش‌بینی ثبات قیمت طلای جهانی

عصر اعتبار- طلا هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار و انتظارات فزاینده برای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده، به پایین ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد با اینهمه در حالیکه کارشناسان وال استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز بهبود قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری را پیش بینی کردند، سرمایه گذاران نگاه بدبینانه ای داشتند.

پیش‌بینی ثبات قیمت طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طلا هفته گذشته کاهش قیمت چشمگیری پیدا کرد و برای سومین هفته متوالی کاهش یافت در حالیکه بازده اوراق قرضه آمریکا و دلار و همچنین شاخصهای بزرگ وال استریت به رکورد بالایی صعود کردند.

    در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، 15 تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها 9 نفر یا 60 درصد بهبود قیمت طلا و سه نفر یا 20 درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و سه نفر یا 20 درصد هم نسبت به روند حرکت طلا نظری نداشتند.

    در این بین، 766 سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، 232 نفر یا 30 درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه 428 نفر یا 56 درصد انتظار داشتند طلا با کاهش روبرو شود و 106 نفر یا 14 درصد نظری نداشتند.

    برای هفته پیش 50 درصد از کارشناسان وال استریت و 44 درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند اما هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک، 10.30 دلار یا 0.9 درصد کاهش یافت و در 1179 دلار بسته شد که پایین‌ترین قیمت در 9 ماه و نیم گذشته بود و برای کل هفته دو درصد کاهش نشان داد.

    به گفته اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک، سرمایه گذاران همچنان از بازار طلا فاصله می گیرند با اینهمه کاهش قیمتها به پایین 1200 دلار باعث سودگیری شده است. طلا تحت تاثیر عوامل زیادی شامل بازارهای سهام، بازارهای ارز و انتظارات برای نرخهای بهره بالاتر قرار دارد که قیمت این فلز را تحت فشار نزولی قرار داده است. بازارهای سهام از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، به دلیل وعده‌های وی برای افزایش هزینه بر روی زیرساخت برای رونق بخشیدن به اقتصاد، سیر صعودی پیدا کرده اند.

    شاخص دلار آمریکا روز جمعه در برابر سبدی از شش ارز بزرگ اُفت کرد اما این شاخص که به بالاترین سطح در 13 سال گذشته صعود کرده است، برای سومین هفته متوالی افزایش یافت.

    بازارها در حال حاضر احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در دسامبر را 100 درصد برآورد می کنند که به ضرر طلاست. نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری در آن لطمه می زند.

    هنری تو، تحلیلگر سی بی کپیتال پارتنرز در میان تحلیلگرانی است که انتظار دارن طلا بهبود پیدا کند.

    به گفته وی، کاهش قیمت طلا در هفته گذشته عمدتا به دو دلیل بوده است: نخست واکنشی به دلار قوی‌تر بود که به نوبه خود تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا قرار دارد. با اینهمه کاهش طلا تناسبی با افزایش دلار آمریکا نداشت که احتمالا به دلیل نقدینگی کم ناشی از تعطیلات روزشکرگزاری آمریکا بود. در نتیجه فروش طلا در هفته گذشته کاهش نامتناسب قیمت این فلز را بدنبال داشت. ثانیا، از زمان رای بریگزیت در 23 ژوئن، جریانهای سفته بازی قابل توجهی در بازار طلا وجود داشته است که در چند هفته گذشته از بازار این فلز خارج شده اند و به همین دلیل انتظار می رود طلا در هفته جاری ثبات و بهبود پیدا کند.

    به گفته رابین بیهار، مدیر تحقیقات فلزات در بانک سوسیته جنرال، زمان بدی برای طلاست زیرا همه عواملی که برای رشد قیمت خوب بودند، برای این فلز منفی شده اند. با اینهمه ابهام پیرامون همه پرسی قانون اساسی ایتالیا در چهارم دسامبر و انتخابات فرانسه و آلمان در سال آینده ممکن است از قیمت طلا به عنوان دارایی مطمئن حمایت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو