عصر بازار

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد:

خیر استان فارس ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان وقف کرد

عصر اعتبار- رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ضرورت وقف در مسائل علمی تکنولوژی گفت: برخی در حوزه پژوهش برای جرم‌شناسی به ویژه برخی جرائم خاص وقف کرده‌اند.

خیر استان فارس ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان وقف کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین على محمدى در نشست خبرى خود به مناسبت هفته وقف با تسلیت به خانواده شهدای زائر کربلا و کشته‌شدگان حادثه تصادف قطار در سمنان گفت: امسال اوقاف با مشارکت دستگاه‌هاى تبلیغى و بعثه مقام معظم رهبرى، ١٦۰۰ روحانى افتخاری براى تبلیغ و ارشاد کردن مردم، نماز جماعت و پاسخگویى به سؤالان شرعى به راهپیمایی اربعین اعزام کرد.

    وى ادامه داد: همچنین از محل خیریه‌ها و وقفیات مردم براى زائران حسینى بیش از ٤۰ موکب در مراسم راهپیمایی اربعین دایر کردیم.

    رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در رسانه‌ها و به ویژه سیمای جمهوری اسلامی به بحث اوقاف توجه کافی نشده است. برای نمونه بیش از 25 درصد مراکز بهداشتی- درمانی ما موقوفه هستند و 130 بیمارستان در کشور وقفی است. همچنین بیش از 6800 مرکز علمی- آموزشی و پژوهشی در کشور مربوط به اوقاف است که کمتر به آنها در رسانه‌ها پرداخته شده است.

    حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلی ما براساس نظر مقام معظم رهبری ارتقاء نقش وقف در علم و فناوری است. همچنین وقف جمعی و گروهی نیز مسئله‌ای است که کم به آن پرداخته شده، اما در حال حاضر با توجه به وضعیت مالی مردم می‌تواند؛ بسیار اهمیت داشته باشد، مثلاً اساتید دانشگاه، حوزه و... می‌تواند برای یک موضوع علمی یا فناوری به صورت جمعی وقف کنند.

    وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در سه حوزه قرآن، امامزادگان و موقوفات وظیفه دارد، گفت: امسال سی و سومین دوره مسابقات قرآن با حضور 75 کشور، مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن روشندلان و تجلیل از شهدای قرآنی و مدافع حرم، برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات کشوری قرآن در گیلان با حضور 750 نخبه قرآنی، حمایت از تحصیل رایگان 600 نفر از حافظان قرآن، برگزاری آزمون اعطای مدرک تحصیلی حافظان قرآن برای بیش از 400 نفر با همکاری سازمان سنجش، تعلیم و تربیت یک میلیون و 500 هزار نفر حافظ قرآن در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی برای تعلیم دو میلیون حافظ قرآن در سطوح مختلف در پنج سال آینده و تربیت بیش از 7 هزار مربی را داشته‌ایم.

    رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: در خصوص بقاع متبرکه نیز ساخت‌وساز، عمران و آبادی بقاع متبرکه و امامزادگان را در دستور کار داشته‌ایم که 50 درصد از آنها در چهار هزار نقطه از کشور در حال عمران و ساخت‌وساز از محل هدایا، نذورات و کمک خیران هستند. بیش از هشت هزار بقاع متبرکه در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها درآمد و ظرفیتی برای پذیرایی از زائران ندارند که 8 هزار میلیارد تومان بودجه برای رفع این مشکلات نیاز است.

    وی در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی – تبلیغی اظهار کرد: در تعطیلات نوروز طرح آرامش بهارانه در ایام شهادت حضرت زهرا (س)، برنامه سوگواری یاس نبی، اجرای طرح نشاط معنوی برای دانش‌آموزان، طرح ضیافت الهی در ماه رمضان، جشن ولایت علوی و نبوی، حرکت زائران به سمت حرم امام رضا(ع) از شش استان، اعزام هشت هزار روحانی در مراسم‌های مختلف را تاکنون انجام داده‌ایم.

    حجت‌الاسلام محمدی همچنین در مورد فعالیت‌های این سازمان در زمینه موقوفات توضیح داد: ما کارهای حقوقی، قضایی و ثبتی موقوفات را پیگیری می‌کنیم. سند رسمی 45 درصد از رغبات و موقوفات را تهیه کرده‌ایم اما بیش از پنجاه درصد دیگر هنوز سند رسمی ندارند که این مسئله نیاز به بودجه قابل توجهی دارد.

    رئیس سازمان اوقاف افزود: ماموریت استیفای حقوق رغبات و موقوفات از مستاجرین و متصرفان است و همچنین بروز رسانی مال‌الاجاره و دریافت آن که در بیش از هفتصد هزار از رغبات ما سند اجاره تهیه شده و در حال دریافت حقوق موقوفات هستیم. از اقدامات دیگرمان شفاف‌سازی مالی و مفاصای حساب است که در گذشته حداکثر 25 درصد انجام می شد، اما اکنون مفاصای حساب به صورت صددرصدی صورت می‌گیرد.

    وی ادامه داد: ما از بسیج دعوت می‌کنیم که در دو عرصه مهم کلیت وقف و همچنین بقاعی متبرکه به پای کار بیایند و از آنجا که نهادی مردمی هستند در این زمینه نیزفعالیت کنند.

    حجت‌الاسلام محمدی افزود: در یک ماه تا چهل روز آینده سامانه‌ای ایجاد خواهد شد تا مردم از این طریق در جریان باشند که هرکدام از موقوفات چقدر درآمد دارند یا هدایا و نذورات امام زادگان چه می شود و از این طریق ما با شفاف‌سازی در جلب اعتماد کمک می کنیم همانطور که پس از سال 88 که آغاز به اطلاع‌رسانی و تبلیغ کردیم موقوفات از 200 عدد در سال به بیش از 2500 عدد رسید که برخی وقف‌های کلان بودند.

    رئیس سازمان اوقاف توضیح داد: مثلاً اوایل امسال در استان فارس وقفی 100 میلیارد تومانی با شرایط خاص داشتیم که نیت وقف کننده کمک، تجلیل و قدردانی از نخبگان حوزوی و  دانشگاهی بود. همچنین برخی در حوزه پژوهش برای جرم‌شناسی به ویژه برخی جرائم خاص وقف کردند و از پژوهشگران در این حوزه کمک می کنند.

    وی اشاره کرد: متاسفانه گاهی شاهد حرکت‌های ناشایستی هستیم که افرادی می‌گویند وقف کنید اما سازمان اوقاف خبردار نشود که حرکت ناشایسته‌ای است. اوقاف امانتدار مردم است و ما همواره از متولیان در مسائل حقوقی و ثبتی حمایت می‌کنیم. اگر وقف‌ها از سازمان پنهان بماند پس سند وقف را چگونه می‌خواهند ثبت کنند.

    حجت‌الاسلام محمدی همچنین با اشاره به راهپیمایی شکوهمند اربعین گفت: برخی کشورها که دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زنند این راهپیمایی بزرگ بشری را در رسانه هایشان منعکس نکردند زیرا از این واقعیت حسینی در هراس هستند.

    وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از پیامبران و امامان نبودند که به مقابله با ظالمان قیام نکنند، افزود: سازش با دشمن مخالف فرهنگ قرآن و فرهنگ نبوت است چون قرآن به ما اجازه نداده در برابر دشمن تسلیم شویم. استکبار تنها دو واژه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را می‌شناسد و در راس استکبار آمریکا قرار دارد. تجربه ثابت کرده هر زمان که با دشمن سازش کردیم خسارت دیدیم در حالی که توکل به خدا و اعتماد به خودمان سبب موفقیت است. همانطور که رهبری فرمودند را‌ه‌حل مشکل اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است و کارشناسان اقتصادی نیز تصریح کردند که حداکثر 30 تا 40 درصد مشکل اقتصادی از تحریم‌ها است و 60 الی 70 درصد مربوط به خودمان است و باید توجه کنیم که یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی وقف است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی