عصر بازار

سفیر هند:

دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در تهران بازگشایی می‌شود

عصر اعتبار- تاکید رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر لزوم تسریع هند در اجرای توافق هایی مانند توسعه بندر چابهار با سخنان سفیر این کشور درباره بازگشایی دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در تهران همراه بود.

دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در تهران بازگشایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی  در دیدار «سوراب کومار» سفیر هند در تهران گفت: روابط ایران و هندوستان راهبردی است و انتظار می رود این کشور در اجرای توافق های انجام شده برای توسعه بندر چابهار (استان سیستان و بلوچستان) تسریع کند و نقش بخش‌خصوصی در انجام طرح‌های توسعه‌ای این بندر پررنگ‌تر شود.

    وی افزود: سفر نخست‌وزیر هند به ایران فصل جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی را گشود که نشان‌دهنده عزم سران دو کشور برای افزایش مناسبات است.
    خردادماه امسال «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به تهران سفر کرد.
    رییس اتاق ایران برقراری خط دریایی و هوایی مستقیم بین دو کشور را در توسعه مناسبات اقتصادی تاثیرگذار دانست و گفت: برقراری خط مستقیم هوایی بین حیدرآباد هند و شهر مشهد می‌تواند برای ارتقای سطح گردشگری بین دو کشور گامی موثر باشد.
    وی اضافه کرد: شرکت‌های ایرانی که در کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان و ازبکستان فعالیت دارند، می‌توانند کالاهای اصیل هندی را به این نقاط صادر کنند.

    ** دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در تهران بازگشایی می‌شود
    سفیر هند در تهران در این دیدار از برنامه‌ریزی برای بازگشایی دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: همزمان با سفر نخست‌وزیر هندوستان به تهران، تفاهمنامه‌های مختلفی برای توسعه بندر چابهار به امضا رسید که در حال پیگیری آنها برای اجرا هستیم.
    سوراب کومار سرمایه‌گذاری هند برای تاسیس دو کارخانه تولید اوره، آمونیاک و همچنین تولید آلومینیوم در چابهار را یادآوری کرد و افزود: برای اجرای پروژه اول یک شرکت هندی با سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال مذاکره است.
    کومار درباره تفاهمنامه امضا شده برای ایجاد خط ریلی بین چابهار و زاهدان گفت: حجم مالی این پروژه یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که یک طرف ژاپنی پس از مذاکره با مقام های هندی موافقت کرده است تامین مالی (فاینانس) لازم را انجام دهد و مذاکرات تکمیلی در حال انجام است.
    وی تاکید کرد با توجه به توقف فعالیت شرکت مشترک کشتیرانی ایرانی و هندی به سبب تحریم‌ها، بازنگری در راه اندازی خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور از طریق یک شرکت مشترک، لازم است.
    کومار یادآوری کرد با توجه به افزایش اهمیت استفاده از چابهار به‌عنوان یک بندر مهم بین دو کشور و همچنین صادرات گندم هند به افغانستان، در سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به دهلی نو درباره برگزاری همایشی در تهران با حضور نمایندگان کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند، وزیران و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور توافق شد.
    وی اضافه کرد: در حاشیه نشست همکاری‌های شانگهای، رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر هند درباره تسهیل اخذ روادید گفت وگو کردند و اکنون این امر صورت گرفته است.
    چندی پیش رییس اتاق تهران گفت: حجم 15 میلیارد دلاری مبادلات ایران و هند کافی نیست و اکنون در شرایط پس از تحریم، زمینه برای گسترش روابط فراهم شده است.
    شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی