عصر بازار

۷ باور غلط درباره پول که شما را فقیر نگه می‌ دارد

عصر اعتبار- احتمالا شما هم چندین باور غلط درباره پول دارید که شما را از رسیدن به آن باز می‌دارد. در اینجا ۷ باور غلط درباره پول که شما را فقیر نگه می‌ دارد و چگونگی برخورد با آن‌ها بیان می شود. همچنین می توانید از مطلب ۹ دلیل که چرا پولدار نمی شویم نیز برای یافتن دلایل اصلی که هیچوقت ثروتمند نمی شوید استفاده کنید.

۷ باور غلط درباره پول که شما را فقیر نگه می‌ دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازده،  اولین چیزی که باید به روشنی فهمید این است: پول به شما خدمت می‌کند. شما ارباب آن هستید و آن خدمتکار وفادار شما است. هرگز جور دیگری به این قضیه فکر نکنید. پول در راستای دو هدف خدمت می‌کند: اولا، به ما اجازه می‌دهد به راحتی زندگی کنیم. دوما، وسیله‌ای است که به ما فرصت انجام کارهای خوب را در این جهان می‌دهد. پس بگذارید پول به شما خدمت کند.

    و اینک 7 باور غلط درباره پول که شما را فقیر نگه می‌دارند:

    1. پول همه چیز نیست

    بعضی از آدم‌ها به این باور غلط درباره پول معتقدند که پول نمی‌تواند خوشبختی بیاورد. آن‌ها، با این طرز تفکر که خوشبختی به ندرت اتفاق می‌افتد، تا حدود زیادی فقر را بر سعادت ترجیح می‌دهند. با وجود این، داشتن باور وفور نعمت یعنی بهترین بهره را از هر دو جهان بردن. با این حال، پول فقط یکی از شاخص‌های موفقیت است. آدم‌های فقیر و ناموفق عادت‌شان شده است از انجام کارهایی که مهارت‌های‌شان را بهبود خواهد بخشید اجتناب کنند و این متضمن شکست خواهد بود.

    از طرف دیگر، آدم‌های موفق عادت دارند کارهایی را انجام بدهند که به آن‌ها کمک می‌کند به تدریج اهداف و رویاهایشان را تحقق ببخشند. درحالی که ممکن است دوست داشته باشید همانجایی که هستید باقی بمانید، اما حقیقت این است که یا خودتان را خواهید ساخت یا فرو خواهید پاشید.

    2. نمی‌دانید چگونه آن را به دست آورید

    چند نفر از ما می‌دانیم چگونه درخواست پول کنیم یا بر سر افزایش حقوق مذاکره کنیم؟ چند نفر از ما نسبت به سرمایه‌ی واقعی‌مان در توانایی ارزش آفرینی آگاه است؟ من که مطمئنا نبودم. من به دوستم کمک کرده بودم بدافزاری را از رایانه‌ی مغازه‌اش حذف کند. این کار کمتر از یک ساعت وقت مرا گرفت، و او می‌خواست به خاطر وقتی که صرف کرده بودم به من پول پرداخت کند. اما، چون من نمی‌دانستم چطور درخواست پول کنم یا قدر و ارزش دانش‌ام را نمی‌دانستم، به نحو احمقانه‌ای از پذیرفتن پول خودداری کردم.

    از خوش اقبالی من، دوستم اصرار کرد. و مهم‌تر آن که، او به من کمک کرد بفهمم که دانش و تجربه‌ام فقط مختص کارفرمای من نیست. من به آدم‌های دیگر هم می‌توانم کمک کنم، و باید به اندازه‌ی کافی برای درخواست پول جسور باشم. بالاخره، هرچند این کار کمتر از یک ساعت وقت مرا گرفت؛ اما ساختن چنین پایه‌ی دانش و تخصصی بیست سال مطالعه‌ی مستمر من در مقابل رایانه را در پیش زمینه‌ی خود داشت.

    3. شما قدر پولی را که دارید نمی‌دانید

    درست همان طور که نمی‌دانیم چطور پول به دست بیاوریم، وقتی هم که به دست می‌آوریم، نمی‌دانیم چطور قدر آن را بدانیم. خیلی ساده شروع به ابراز قدرشناسی کنید؛ مثلا وقتی که سکه‌ای کف کاراژتان یا یک اسکناس یک دلاری در رخت‌های شستنی‌تان پیدا می‌کنید، قدرشناس باشید.

    قدرشناسی در واقع ساخت‌بندی مجدد ذهن‌مان است، که ما را پذیرای به دست آوردن و اکتساب می‌کند و آگاهی ما را نسبت به فرصت‌ها بیشتر می‌کند. فرصت‌ها شانس موفقیت ما را افزایش می‌دهند.

    4. تصویر فردی ضعیفی از خودتان دارید

    شما تا جایی رشد خواهید کرد که تصویر(ذهنی) فردی‌تان به شما اجازه می‌دهد. اگر دل‌تان می‌خواهد در شغل بعدی‌تان درآمدی شش رقمی داشته باشید، پس باید اول باور داشته باشید که می‌توانید. تصویر ذهنی بد شما باعث می‌شود باور کنید که نالایق و فریب‌کار هستید. اساسا، فکر شما را باورهای آدم‌های دیگر مسموم کرده است.

    زمانی که باور کنید ارزش منحصربفردی به این جهان می‌افزایید که فقط از عهده‌ی شما بر می‌آید، آگاه می‌شوید که مستحق خوشبختی، سلامتی، و ثروت فراوان هستید. این دستاورد چیزی بزرگتر از افزایش آگاهی‌تان و رشد حقیقی خودتان است. فقط وقتی که بتوانید خودتان را ارزشمند و شایسته‌ی یک حقوق شش رقمی ببینید، کارفرمای آتی شما نیز چنین تصویری را خواهد دید.

    5. پول خانواده‌تان را از هم پاشیده است

    اگر والدین‌تان برای آن که دخل و خرج‌تان با هم بخواند ساعت‌های زیادی کار می‌کرده‌اند و زندگی‌تان بر مبنای پرداخت چک پشت چک بوده است، احتمالا به ندرت آن‌ها را می‌دیده‌اید یا با آن‌ها وقت می‌گذرانده‌اید. در نتیجه، رابطه‌ی‌تان با آن‌ها ممکن است بیگانه و سرد باشد.

    این احتمال وجود دارد که ناخودآگاه به خاطر ایجاد شکاف در خانواده‌تان، پول را مقصر می‌دانسته‌اید. به همین خاطر، ممکن است بدون آن که حتی آگاه باشید به اسم “ترجیح خانواده به پول”  پول را پس بزنید. برای تغییر این باور مضر و استقبال از پول، شروع کنید به اتخاذ باورهای موجود در این مقاله.

    6. شما چیزی نمی‌دانید

    سیستم آموزشی ما تا حدودی ما را درمانده بار می‌آورد. این سیستم به ما یاد می‌دهد کارکنان خوبی باشیم و کمک می‌کند رویاهای خود را به مخاطره بیندازیم تا رویاهای کارفرمایان را تحقق ببخشیم. این سیستم موفق نمی‌شود به ما یاد بدهد چگونه ثروت بسازیم، پول واقعا چگونه کار می‌کند، چگونه یک کسب و کار را اداره کنیم و چطور آن چه را واقعا اهمیت دارد پیگیری کنیم. خیلی زیاد پیش آمده است که در مدرسه به ما گفته‌اند، “رویاپردازی نکن! واقعگرا باش. یک حرفه یاد بگیر تا زندگی مناسبی برای خودت تامین کنی.” «مناسب» ممکن است خوب باشد، اما «فوق‌العاده» قطعا بهتر است.

    بنابراین به شما بستگی دارد که خودتان را در این حوزه‌ها آموزش دهید. این را هدف خود قرار دهید که حداقل در سال یک کتاب درباره‌ی پول درآوردن بخوانید. وقتی عمیق‌تر می‌شوید، خیلی سریع پی خواهید برد که بیشتر کتاب‌های مربوط به پول درآوردن در واقع هیچ ربطی به پول درآوردن ندارند. آن‌ها معمولا با تغییر باور شما درباره‌ی پول شروع می‌شوند. این کتاب‌ها اغلب سفری به تزکیه‌ی نفس خویشتن هستند. خلاصه این که، موفقیت و ثروت شما فقط می‌توانند به سرعت تمایلی که برای پیشرفت دارید رشد کنند.

    7. از خودتان شروع می‌شود

    یکی از تهدیدهای رایج جاری در این 7 باور غلط درباره پول باید به سرزنش کردن و تمایل‌تان به تقبل مسئولیت نتایج فعلی‌تان مربوط باشد. آدم‌های ناموفق شرایط‌شان یا آدم‌های دیگر را مقصر می‌دانند. بر عکس، آدم‌های موفق شرایط‌شان را می‌پذیرند و انگیزه می‌گیرند تا آنچه را می‌توانند تغییر دهند. حتی اگر مشکلات فائق نیامدنی به نظر برسند، آن‌ها از جایی شروع به فعالیت می‌کنند که توانایی آن را دارند.

    برای جذب پول و موفقیت بیشتر به زندگی‌تان، ابتدا تصمیم بگیرید این باورهای غلط را دور بریزید. تمایل به پذیرش باورهای جدید برای اهداف‌مان سودمند است. وقتی شروع به تعلیم خودمان می‌کنیم، از طرفی هم تا حد ممکن شروع به گسترش آگاهی‌مان می‌کنیم.

    در پایان، تصمیم به این که به ثروت و موفقیت فراوان برسیم بیش از آن که به پول ربط داشته باشد به تعیین هدف و رشد و تعالی مربوط می‌شود. وقتی این سفر را آغاز می‌کنید، گاهگاهی مهربانانه به خودتان یادآوری کنید که هدف فقط رسیدن به مقصد نیست؛ بلکه رشد و تعالی در این مسیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی