عصر بازار

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

پرداخت تسهیلات در قالب طرح رونق تولید توسط بانک صنعت و معدن

عصر اعتبار- علی‏اشرف افخمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: بانک صنعت و معدن در قالب طرح رونق تولید صنایع کوچک و متوسط مبلغ ۱۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال به ۹۵۶ واحد صنعتی نیمه‏ تمام پرداخت کرده است.

پرداخت تسهیلات در قالب طرح رونق تولید توسط بانک صنعت و معدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، وی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می‏گفت، افزود: بانک صنعت و معدن در تامین مالی واحدهای صنعتی در قالب طرح رونق تولید رتبه سوم را در بین بانک‏های کشور کسب کرده است که با توجه به سایز و تعداد شعب رتبه ممتازی محسوب می‏شود.
    وی در ادامه از انعقاد قرارداد عاملیت ریالی برای پرداخت مبلغ 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع و انعقاد قرارداد عاملیت ریالی برای پرداخت 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مناطق کمتر برخوردار در سال 93 با صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: در سال 94 این بانک قرارداد مبلغ 4 هزار و 740 میلیون دلار برای 224 طرح صنعتی را با صندوق توسعه ملی منعقد ساخته، مبلغ 4 هزار و 18 میلیون دلار را برای 341 طرح گشایش اعتبار کرده که تا کنون مبلغ 2 هزار و 25 میلیون دلار را به 134 طرح صنعتی پرداخت کرده است.
    وی در مقایسه عملکرد بانک در مقایسه با سایر بانک‏ها گفت: بانک صنعت و معدن 17 درصد از مانده کل تسهیلات و 1/1 درصد از مانده سپرده‎‏ها را در بانک‏های دولتی کشور به خود اختصاص داده و این در حالی است که در این میان از آمار کل شبکه بانکی تنها 0/6 درصد از کارکنان و 0/4 درصد از تعداد شعب را در اختیار دارد.
    افخمی تصریح کرد: 5 بانک توسعه‏ای با دارا بودن سهمی کمتر از 18 درصد از سپرده‏های بانک‏های دولتی و خصوصی شده نزدیک به 34 درصد از میزان تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده‏اند.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن سرمایه این بانک را در پایان سال 1386 حدود 20 هزار و 722 میلیارد ریال و در پایان سال 1390 حدود 21 هزار و 776 میلیارد ریال و در حال حاضر 39 هزار و 687 میلیارد ریال بیان داشته و افزود: افزایش سرمایه سال‏های 94 و 95 از محل تجدید ارزیابی‏ها بوده و منابع نقدی یا پول تازه (Fresh Money) وارد سرمایه بانک نشده است.
    وی بیان داشت: تعداد کل شعب بانک صنعت و معدن در کشور به 60 شعبه می‏رسد که از آن میان 6 شعبه در استان تهران، 52 شعبه در شهرستان‏ها و 2 شعبه در مناطق آزاد قرار دارند و این در حالی است که تعداد شعب در سال گذشته به 70 شعبه می‏رسید که با توجه به بررسی‏‏های اقتصادی انجام‏شده و در راستای افزایش بهره‏وری تعداد 10 شعبه طی سال 1394 در شعب دیگر ادغام شدند.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری این بانک در سال گذشته را حدود 320 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت سهم تسهیلات جاری در این میان حدود 294 هزار میلیارد ریال شامل عقودی نظیر مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی و ... بوده است.
    این مدیر بانکی گفت بانک صنعت و معدن در سال گذشته حدود 191 هزار میلیارد ریال برای 3 هزار و 50 طرح مصوب ساخته که از رقم یادشده، مبلغ 77 هزار میلیارد ریال را برای 2 هزار و 925 طرح به مرحله قرارداد رسانده و مبلغ 81 هزار و 634 میلیارد ریال پرداخت کرده است.
    وی همچنین از مبلغ 44 هزار و 906 میلیارد ریال وصولی در سال 1394 توسط این بانک خبر داد.
    افخمی در ادامه گفت: در سال 1394 نسبت مانده کل تسهیلات اعطایی توسط بانک صنعت و معدن به کل سپرده‏ها حدود 429 درصد، دارایی‏های درآمدزا به کل دارایی‏ها 87 درصد، و مطالبات غیر جاری به کل مطالبات حدود 8 درصد بوده است.
    وی بیان داشت: در سال 94 تعداد طرح‏هایی که با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن در کشور به بهره‎برداری رسیدند به 120 طرح می‏رسد که با استفاده از 12 هزار و 454 میلیارد ریال تسهیلات برای 12 هزار و 55 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‏اند.
    وی از میان طرح‏های به بهره‏وری رسیده بانک صنعت و معدن نمونه های را را ذکر کرد که می توان به موار ذیل اشاره کرد: شرکت آرتاپان، تولیدکننده 84 هزار متر مکعب MDF خام در سال که با 11/2 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 70 میلیارد ریال تسهیلات داخلی مصوب برای 137 نفر اشتغال ایجاد کرده است،شرکت تولید ایستگاهی نیرو واحد (تانیر) که در سال 43 مگاوات برق تولید می‏کند و با بهره‏مندی از 19/8 میلیون یورو تامین مالی بانک، 74 شغل مستقیم ایجاد کرده است، شرکت پلی‏رزین: این شرکت در هر سال 16 هزار تن انواع رزین‏های جامد و مایع تولید می‏کند و با دریافت 5 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 40 میلیارد ریال تسهیلات داخلی، 117 نفر را از اشتغال برخوردار کرده است، صنایع پلی استایرن انبساطی سهند: این شرکت 24 میلیون دلار تسهیلات ارزی و 83 میلیارد ریال تسهیلات داخلی از بانک صنعت و معدن دریافت کرده، سالانه حدود 54 هزار تن گرانول پلی استایرن انبساطی تولید می‏کند و تعداد 148 نفر اشتغال ایجاد ساخته است، گروه صنعتی فولاد بهمن: تولیدکننده 107 هزار تن انواع ورق‏های فولادی پوشش، رنگ و طرح‏داده شده در سال. در این واحد صنعتی 214 میلیارد ریال سرمایه‏گذاری شده و برای 69 نفر شغل ایجاد کرده است،پگاه باتری از طرح‏های دیگری است که توسط این بانک تامین مالی شده، این شرکت سالانه 2/5 میلیون دستگاه باتری خشک تولید می‏کند، سرمایه‏گذاری این طرح 8/5 میلیون یورو می‏باشد که 135 شغل ایجاد کرده است، از دیگر طرح‏هایی که با تامین مالی بانک صنعت و معدن در سال 94 به بهره‏برداری رسیدند می‏توان از شمش فلز رویال، فولاد زرند ایرانیان، بهینا پلاستیک، آذر ساروج سبلان، پایا پلاستیک پلیمر و پویان طب هگمتانه نام برد.
    در ضمن شرکت‏های الیاف گستر یزد، تالک ایرانیان، فرو سیلیس غرب، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد، آرکین صنعت آذرآبادگان، مهان مد میمه کیش، پارت پاپیروس، داروسازی ثنامد، مولد برق یزد، فولاد ارفع، بایر افلاک و فروکتوز ناب از طرح‏هایی بودند که در سال گذشته با بهره‏مندی از تسهیلات این بانک به بهره‏برداری رسیده و به چرخه تولیدی کشور افزوده شدند.
    افخمی گفت: در حال حاضر طرح‏هایی شامل پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی ایلام، شیمیایی صدف عسلویه، فولاد روهینا، فولاد ازنا، فولاد مادکوش و هفت طرح فولادی نیریز،قائن، شادگان، میانه، بافت، سبزوار و سپیددشت با تسهیلات این بانک در حال اجرا هستند.
    به گفته وی طرح‏های نیروگاهی از جمله ماهتاب کهنوج که با حضور معاون رییس جمهور چند روز گذشته افتتاح شد ،به طرح های ماهتاب کاسپین، نیروگاه کرمانیان، برق خوزستان و گسترش انرژی نوآتیه و طرح‏های آب شیرین‏کن شایا در بندر عباس و سازه سازان و مهندسی توسعه آب آسیا در هرمزگان با تامین مالی این بانک مراحل اجرایی خود را طی می‏کنند.
    به گفته وی قطار سریع‏السیر قم-اصفهان، لاستیک بارز کردستان، داروسازی فاتک شیمی سمنان، صنایع دریایی اروند، شیشه آذرمینا جام، سیمان غرب آسیا (تربت جام) و سیمان خاکستری نی‏ریز نیز از طرح‏های مهمی هستند که با تسهیلات این بانک در حال اجرا هستند.
    علی‏اشرف افخمی که در جمع نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می‏گفت در تشریح اقدامات مهم بانک صنعت و معدن گفت: یکی از این اقدامات مهم طراحی کاربرگ ارزیابی ریسک برای شناسایی و محاسبه ریسک به ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و مالی طرح و تشکیل کمیته عالی مدیریت ریسک با هدف برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری در حوزه مدیریت دارایی‏ها و بدهی‏ها، مدیریت ریسک‏های عملیاتی و تحقیق و مدیریت ریسک اعتباری است که ماحصل آن کاهش ریسک اعتباری این بانک به 7/9 طی سال 94 می‏باشد.
    وی ارتقای آگاهی‏رسانی و آموزش، تقویت کنترل‏های داخلی، ارتقای شفافیت و پاسخگویی، استقرار نظام مدیریت ریسک و تشکیل واحد انطباق را از اقدامات بانک صنعت و معدن در راستای حاکمیت شرکتی در این بانک توصیف کرد.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به 461 مورد پاسخ این بانک به استعلام‏های سامانه مرکزی اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص مبارزه با پولشویی، این بانک را در زمینه یادشده موفق توصیف کرد.
    وی حفظ وضعیت عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی با بهره‏گیری از نظام مدیریت دارایی و بدهی ALM، تنظیم صورت‏های مالی در کم‏ترین زمان ممکن پس از پایان سال مالی و ارائه به حسابرس را از نمونه‏های انضباط . شفافیت مالی در بانک صنعت و معدن یاد کرد.
    افخمی در ادامه تصریح کرد: بانک صنعت و معدن در کم‏تر از دو ماه پس از برداشته‎‏شدن تحریم‏ها به عنوان یکی از اولین بانک‏های ایرانی موفق به کسب بالاترین رتبه اعتباری ممکن در کشور (BB-) از موسسه رتبه‏بندی مستقل Capital Intelligence در فضای پسا برجام شد.
    مدیرعامل این بانک توسعه‏ای با تأکید بر توجه بیش از پیش این بانک به مسئولیت اجتماعی احداث مدرسه در روستای چهل قلعه الیگودرز، تامین مالی پروژه بیمارستان فوق تخصصی مغز و اعصاب پروفسور سمیعی و حمایت مالی از احداث 5 پایگاه انتقال خون در مناطق مختلف تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت موارد یادشده از جمله اقدامات این بانک در راستای مسئولیت اجتماعی محسوب می‏شوند.
    وی گفت امروز بانک صنعت و معدن با 62 بانک خارجی در اروپا و شرق آسیا از جمله فرانسه، اتریش، هلند، سوئد، اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، مجارستان، جمهوری چک، کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه و روسیه روابط کارگزاری دارد.
    افخمی همچنین از گشایش 400 میلیون دلار خط اعتباری از طریق اگزیم بانک هند، 100 میلیون یورو از طریق اگزیم بانک کره جنوبی و 100 میلیون یورو از طریق بانک فرانسوی پس از برجام توسط بانک صنعت و معدن خبر داد.
    وی در ادامه از عدم کفایت منابع در اختیار و روند کاهنده نسبت کفایت سرمایه بانک، عدم موازنه و انطباق زمانی منابع و مصارف بانک و یکسان بودن ضوابط و مقررات بانک مرکزی برای بانک‏های توسعه‏ای و تجاری به عنوان چالش‏های موجود و آتی بانک یاد کرد.
    افخمی گفت کفایت سرمایه بانک در سال 90 حدود 20/6 درصد، در سال 91 حدود 16/2 درصد، در سال 92 حدود 10/2 درصد، در سال 93 حدود 9/3 درصد و در سال 94 حدود 1/7 درصد بوده که مهم‏ترین و اساسی‏ترین و راه مقابله با این روند کاهنده از نظر افخمی افزایش سرمایه این بانک است.
    افخمی در این نشست خواستار تعیین بانک‏های توسعه‏ای به عنوان نهاد مالی توسعه‏ای در زمره سازمان‏های توسعه‏ای شد و گفت این امر موجب ارتقای کارآمدی، افزایش اختیارات و برخورداری از قابلیت‏های قانونی این سازمان‏ها خواهد شد.
    وی پیشنهاد کرد قوانین و مقررات اداره امور و نظارتی خاص بانک‏های توسعه‏ای، متفاوت از بانک‏های تجاری تدوین شود و در این راستا به کاهش سپرده قانونی حداقل به 3 درصد و اعطای مجوز مشارکت حقوقی در طرح‏های سرمایه‏گذاری اشاره کرد.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه خواستار تخصیص سود سالیانه و مالیات بانک به حساب افزایش سرمایه دولت در بانک شد و گفت: پیشنهاد می‎شود که سرمایه سالیانه این بانک حداقل به میزان کفایت سرمایه ١٤ درصدی افزایش یابد.
    افخمی در ادامه از تعیین بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار منابع صندوق توسعه ملی، سپرده‏گذاری بلندمدت بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در بانک‏های توسعه‏ای، تخصیص وجوه اداره شده به عنوان یارانه سود تسهیلات اعطایی بانک‏های توسعه‏ای و ایجاد بانک تخصصی بنگاه‏های کوچک و متوسط به عنوان پیشنهادات خود برای ارتقای سطح خدمات بانک‏های توسعه‏ای یاد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو