عصر بازار

طلا در محدوده ۱۱۷۰ دلار ماند

رشد طلا از کف ۱۰ ماهه

عصر اعتبار- اونس طلا در هفته‌ای که میان ماه‌های یازدهم و دوازدهم میلادی تقسیم شده بود، حدود نیم درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

رشد طلا از کف ۱۰ ماهه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس فلز زرد که دو هفته پیش روی قیمت 1184 دلار ایستاده بود، هفته گذشته تا بهای 1177 دلار پایین آمد. با این همه، اونس در روز آخر توانست به کمک داده‌های اقتصادی آمریکا از کف 10 ماهه رشد کند.این روند افت در حالی رقم خورد که اونس در ماه نوامبر حدود 9 درصد از ارزش خود را از دست داد تا ورودی ناامیدانه به ماه دسامبر داشته باشد. بازارهای جهانی در اولین هفته کاری کامل ماه آخر سال 2016 به داده‌های هفتگی واکنش نشان خواهند داد اما بیش از هر چیزی در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در میانه ماه خواهند بود. این کمیته سیاست‌گذار پولی می‌تواند با تصویب افزایش نرخ بهره وجوه فدرال روندها را متاثر کند. انقباض پولی در آمریکا به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود.

    اونس طلا هفته گذشته را با رشد آغاز کرد و با رشد نیز به پایان برد، ولی در روزهای میان دوشنبه و جمعه چنان افتی را تجربه کرد که کل هفته را تحت‌تاثیر قرار داد. اونس طلا در نخستین روز هفته میلادی با 9 دلار رشد به بهای 1193 دلار رسید، رشدی که عمدتا ناشی از جهش اصلاحی قیمت‌ها در واکنش به فشار فروش پیش از آن بود. جمعه دو هفته پیش، اونس به کف 10 ماهه رفته بود. روز سه‌شنبه افت اصلاحی شاخص دلار که اخیرا به‌شدت تقویت شده است، به طلا کمک کرد اما افت بهای نفت خام به ضرر فلز زرد کار کرد. افت بهای نفت به دلیل امیدوار نبودن به نتیجه نشست اوپک بود که قرار بود در مورد حفظ سطح تولید بحث کند. دیگر عامل فشار بر طلا در روز سه‌شنبه عملکرد خوب بازارهای سهام بود. بازارهای سهام به ادامه احیای اقتصاد آمریکا امیدوار شده‌اند. عوامل کاهشی قیمت نهایی اونس را در روز دوم به 1188 دلار رساندند. روز سوم روز افت اونس تا قیمت 1173 دلار بود تا اونس دوباره به کف 10 ماهه برود. مهم‌ترین عامل فشار بر طلا در روز چهارشنبه، قدرت نمایی دوباره دلار و همچنین ادامه رشد شاخص‌های بورسی بود. روند افت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به پنج‌شنبه هم منتقل شد تا اونس در روز چهارم به قیمت 1171 دلار برسد. اتفاق جالب بازار فلزهای گرانبها در این روز آن بود که با وجود رشد بسیار قابل‌توجه بهای نفت خام، طلا 2 دلار افت بها را تجربه کرد.

    بازارهای انرژی در این روز به خبر آخر وقت چهارشنبه واکنش نشان دادند. چهارشنبه اعلام شد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر سر کاهش تولید به توافق رسیده‌اند. پایگاه اینترنتی کیتکو در توضیح کمک نکردن نفت به طلا در روز پنج‌شنبه نوشت: «این به آن معنا است که تحلیلگران فنی بازار را در دست خود نگه داشته‌اند.» با این همه، روز جمعه کمک دیگری برای طلا فراهم شد که به رشد 6 دلاری بهای اونس انجامید. روز جمعه، گزارش اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر منتشر شد که داده‌های اندکی بدتر از انتظارات داشت تا کمک کوچکی برای طلا فراهم شود. شاخص دلار در این روز به‌شدت افت کرد تا طلا هم از این افت و هم از رشد بهای نفت سود ببرد. نفت خام روز جمعه شاهد تعدیل قیمت‌ها بود، اما چشم‌انداز بهای نفت خام با توجه به توافق اوپک خوب است. روند افت نوامبر و همین‌طور هفته گذشته، باعث شده سرمایه‌های خرد به رشد طلا در هفته جدید کاری امیدی نداشته باشند. با این همه، کارشناسان حرفه‌ای انتظار دارند که در نخستین هفته کاری کامل دسامبر، بازار شاهد جهش اصلاحی باشد. برای اطلاع از جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو