عصر بازار

صفری در گفت و گو با «عصر اعتبار» مطرح کرد:

نگاه ویژه پژوهشکده به جزئیات رشته های بیمه ای و نوآوری محصولات در صنعت بیمه

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به اینکه پژوهش هایی که در پژوهشکده بیمه از سوی کارشناسان صنعت بیمه صورت می گیرد، بسیار دقیق است و به جزئیات رشته های بیمه می پردازد، گفت: در این پژوهشکده علاوه بر تحقیقات در سطح مسایل کلان اقتصادی ذیربط و صنعت بیمه، به موضوعات نوآوری در رشته های بیمه ای که کمتر به آنها توجه شده، پرداخته می شود؛ چرا که توسعه این بیمه ها بیش از هر چیزی به رشد و توسعه صنعت بیمه کمک می‌کنند.

نگاه ویژه پژوهشکده به جزئیات رشته های بیمه ای و نوآوری محصولات در صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، رئیس پژوهشکده بیمه افزود: طراحی محصولات جدید نظیر رشته بیمه ای مستقل برای زلزله، سیل، خشکسالی، ریسکهای عملیات بانکی از جمله طرحهای پژوهشی هستند که پژوهشکده در دست اقدام دارد و نتایج آن طرح ها روی وبسایت پژوهشکده منتشر خواهد شد.
    امیر صفری بحث فرهنگ سازی در صنعت بیمه را بسیار با اهمیت دانست و افزود: در زمینه فرهنگ سازی در رشته های مختلف بیمه ای از جمله بیمه عمر و زندگی که از ضریب نفوذ پایینی در کشور ما برخوردار است، پژوهش های مختلفی انجام داده ایم. به طور کلی باید در تمامی رشته های بیمه ای، بحث استفاده از بیمه ها فرهنگ سازی شده و بیمه در جامعه نهادینه شود.
    رئیس پژوهشکده بیمه به برندسازی و نام رشته های بیمه ای که بعضاً درست استفاده نمی شوند، اشاره کرد و گفت: تغییر نام رشته ها ی بیمه زمان بر است و در چند سال اخیر نیز ضرورت تغییر آنها احساس نشده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که نام رشته های بیمه ای در قوانین و مقررات و طبقه بندیهای داخلی و حتی بین المللی با عناوینی که در حال حاضر با آنها سر و کار داریم، مشخص و این اسامی وجاهت قانونی دارند و حال، درست یا غلط، در طبقه بندی رشته های بیمه ای به آنها استناد می شود و نمی توان نام رشته های بیمه ای را تغییر داد؛ ضمن آنکه فعلاً مساله اساسی ما نام رشته های بیمه ای نیست بلکه موضوع جدی تر، نوآوری و خلق محصولات جدیدتر متناسب با نیازها و ریسکهای موجود و درحال ظهور است.
    صفری با بیان اینکه پژوهش های صورت گرفته در صنعت بیمه کشور بسیار قابل توجه است، گفت: بیمه مرکزی تمایل زیادی به استفاده از مطالعات انجام شده پژوهشکده دارد. درخواست ها و سفارشهای بسیاری از پژوهشکده با هدف بررسی کارشناسی مسایل جاری صنعت توسط بیمه مرکزی صورت می گیرد و پژوهشکده مطالعات لازم را انجام و نتیجه را در اختیار بیمه مرکزی قرار می دهد. 
    وی با تاکید بر نقش پژوهشکده در ارتقای تعاملات بین‌المللی گفت: شناسایی نیازهای بازار داخلی و راهنمایی شرکت‌های خارجی، انطباق و طراحی محصولات بیمه‌ای مورد نیاز در بازار بیمه و همچنین محصولات بازار سرمایه با تأکید بر نیازهای داخلی، مطالعه بازارهای خارجی و نیازهایی که توسط شرکت‌های داخلی قابل تأمین است، از جمله مواردی است که می توان به در تعاملات داخلی و بین المللی به آن اشاره کرد.
    رئیس پژوهشکده بیمه، بررسی و تحلیل الزامات و استانداردهای بین‌المللی برای ورود شرکت‌های داخلی به بازارهای بین‌المللی، انتقال تکنولوژی طراحی و تولید محصولات جدید و تکنولوژی مدیریت ریسک، تبیین و تحلیل الزامات، استانداردها و موانع برای متقاضیان خارجی برای حضور در ایران و متقاضیان داخلی برای حضور در عرصه بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است که می توان به آن اشاره کرد.
    وی توسعه صنعت بیمه را موجب افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف و جذب سرمایه خارجی دانست و ظرفیت های بالای ایران را در این صنعت مورد تاکید قرار داد.
    صفری گفت: نیاز به حداقل سرمایه پایین برای تاسیس شرکت های بیمه در مناطق آزاد ابتدا یک فرصت و مزیت محسوب می شود اما هنگامی که چنین شرکت های کوچکی با سرمایه اندک اقدام به فعالیت می کنند به دلیل سرمایه اندک شان قادر به پذیرش ریسک های بزرگ نیستند و نه تنها قانوناً مجاز به پذیرش ریسک های بزرگ نظیر ریسک های حوزه نفت و انرژی نیستند بلکه به واسطه سرمایه اندک شان در موضع ضعف رقابتی در مقایسه با شرکت های بزرگتر و قدیمی تر قرار می گیرند.
    رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد: بیمه گزاران بزرگ نیز مایل به عقد قرارداد با شرکت های کوچک (به لحاظ سرمایه) مناطق آزاد نیستند و شرکتی که سرمایه اندکی دارد، نمی تواند ریسک های بزرگ را جذب کند. از سوی دیگر بیمه گزاران عمر نیز مایل به عقد قرارداد با شرکت های جدیدالتاسیس مناطق آزاد نیستند و قراردادهایشان را عمدتاً با شرکت های قدیمی تر منعقد می کنند. به همین دلایل شرکت های بیمه مناطق آزاد در موضع رقابتی مناسبی نسبت به شرکت های بزرگتر و قدیمی تر قرار ندارند.
    وی افزود: باوجود همه امتیازاتی که شرکت های بیمه ای مناطق آزاد دارند، شرکت های بیمه ای سرزمین اصلی مجازند تحت مقررات سرزمین اصلی در مناطق آزاد قانوناً فعالیت کنند اما شرکت های بیمه ای مناطق آزاد به جز در 11 رشته بیمه ای غیر اصلی، مجاز به حضور و فعالیت در سرزمین اصلی نیستند.
    این کارشناس بیمه اظهار کرد: با وجود همه شرایط فوق، شرکت های بیمه مناطق آزاد سودآورتر از شرکت های فعال در سرزمین اصلی هستند. این شرکت ها در مجموع حدود یک صدم حق بیمه کل کشور را تولید می کنند و کمتر از نیم درصد خسارت کل کشور را پرداخت می کنند.
    رئیس پژوهشکده بیمه اضافه کرد: شش شرکت یا کلوپ بیمه ای ایرانی در مناطق آزاد ایران تاسیس شده اند. تاکنون در مناطق آزاد کشور هیچ شرکت بیمه ای خارجی تاسیس نشده و شعبه یا نمایندگی ندارد و لذا در جذب سرمایه گذاری خارجی موفقیتی حاصل نشده است. تنها 3 دفتر ارتباطی در تهران که به موضوع جذب اتکایی از داخل کشور و جلب مستقیم بیمه گزاران بزرگ در حوزه ریسک های بزرگ نظیر ریسک های نفت و انرژی برای شرکت های بزرگ بین المللی می پردازند، اخیراً تاسیس شده است. برخی شرکت های بیمه بین المللی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده اند که این موضوع در دست رسیدگی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی