عصر بازار

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی:

از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار حمایت لازم نشده است

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در ایران از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار حمایت لازم نشده است، گفت: در دنیا به‌دنبال ارتقا تولید و کاهش نرخ مالیاتی برای رونق رشد اقتصادی هستند و امروز اگر دولت قصد افزایش درآمدهای مالیاتی را دارد باید کاهش نرخ مالیاتی در بخش تولید را مد نظر قرار دهد.

از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار حمایت لازم نشده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا،  بهرام شکوری در نشست تخصصی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق شیراز، گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان و چهارمحال بختیاری هم به‌عنوان پایلوت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی معرفی شده بودند اما در عمل اتفاقی را شاهد نبوده‌ایم.

    او با بیان اینکه شیوه‌هایی از اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه یافته هم پیش از این اجرایی شده است، گفت: در اقتصاد مقاومتی اصل درون‌زا و برن‌گرا بودن نگاه‌ها است اما طی سه دهه گذشته ما تنها استراتژی درون‌گرایی را دنبال کرده‌ و توسعه صادرات را که نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد مد نظر نداشته و در اعمال سیاست‌های جایگزین واردات ورود نکرده‌ایم.

    شکوری تاکید کرد: امروز ما به‌شدت نیازمند اجرای طرح‌های آمایش سرزمین و شناسایی پتانسیل‌ها با هدف هدایت سرمایه‌گذاری‌ها هستیم و یکی از نیازها سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی است.

    او با بیان اینکه در زمینه صنایع فولاد برنامه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این برنامه عملیاتی شود باید سالانه 11 درصد در حمل و نقل ریلی رشد داشته باشیم حال آنکه امروز رشد در این صنعت، 2.3 درصد است.

    شکوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در جهان بیشترین حمایت‌ها از تولید و صنایع در مباحث فنی، تکنیکی و کمک‌های بلاعوض انجام می‌شود و نوآوری و دانش‌روز و معافیت مالیاتی برای تولید کننده مد نظر قرار دارد حال آنکه در ایران شاهد وارد شدن بیشترین فشارها روی صنایع و بخش تولید هستیم.

    عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بالغ بر 1100 میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که بالغ بر 600 میلیارد دلار آن مربوط به دولت قبل بوده است.

    او تصریح کرد: وقتی بررسی می‌شود می‌بینیم از این ثروت هنگفت در بخش سرمایه‌گذاری مولد اقتصادی استفاده مطلوب نشده است.

    شکوری گفت: اگر ورود مناسب و برنامه‌ریزی شده‌ای در بخش معدن به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید، نداشته باشیم و این بخش همچنان مهجور بماند، به‌زودی دچار مشکل شده و مجبور به ورود مواد معدنی می‌شویم.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی