عصر بازار

نوسان‌های اونس محدود ماند

حبس فنی-بنیادی طلا

عصر اعتبار- عوامل کاهشی و افزایشی، اونس طلا را در بازه قیمتی حدودا ١۰ دلاری محبوس کرده است.

حبس فنی-بنیادی طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس فلز زرد تقریبا تمام ساعات کاری هفته جدید (تا عصر چهارشنبه به استثنای ساعتی از دوشنبه) را در بازه ١١٦٧ تا 1180 دلار گذرانده است. هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ١١٧٧ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا بهای 1170 پایین آمد اما روز سه‌شنبه با تنها یک دلار افت به بهای ١١٦٩ دلار رسید. روز چهارشنبه هم با قیمت ١١٦٧ دلار آغاز شد و با نوسان‌های محدود در بازه از پیش‌گفته ادامه پیدا کرد. بهایی که تا ساعت ٧ عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، ١١٧7 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.

     

    در حبس طلا عوامل افزایشی و کاهشی بنیادی و فنی تاثیرگذار بوده‌اند. از سویی افت‌وخیز شاخص‌های دلار، سهام و بهای نفت خام، طلا را سردرگم کرده و از سوی دیگر، افت شدید ارزش طلا در هفته‌های گذشته، نیروی رشد را از فلز زرد گرفته است.

     

    سه‌شنبه آرام

    اونس طلا در دومین روز هفته نوسان‌های بسیار محدودی پیرامون مرز ١١٧۰ دلار داشت و دست آخر در انتهای محدوده ١١٦۰ دلار ایستاد. فشار فنی ناشی از لمس کف ١۰ ماهه در روز دوشنبه از مهم‌ترین عوامل فشار بر طلای سه‌شنبه بود. دیگر عامل فشار بر طلا در این روز، ادامه عملکرد خوب بازارهای سهام بود که در هفته‌های گذشته، در مجموع شاهد افزایش ریسک‌پذیری بوده‌اند. این وضعیت خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را به شدت کاهش داده با این همه پس از فشار فنی روز دوشنبه، توان کاهشی‌های بازار در روز سه‌شنبه به طرز قابل‌توجهی کاهش یافت تا طلا افت شدیدی را تجربه نکند. با این همه، نگاه به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در میانه دسامبر، کاهشی‌ها را امیدوار به اثرگذاری نگه داشت. روز سه‌شنبه، همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم در پی عقب‌نشینی اصلاحی معامله‌گران بازار انرژی کاهش یافت تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها علیه فلز زرد عمل کرده باشند. با این همه، چنان که اشاره شد، افت طلا در روز دوم هفته بازارهای جهانی محدود بود.

    چهارشنبه محدود

    اونس طلا روز چهارشنبه را نیز با قیمتی نزدیک قیمت نهایی روز سه‌شنبه آغاز کرد و گرچه بعد رو به رشد گذاشت، فاصله چندانی از ابتدای محدوده ١١٧۰ دلار نگرفت. تا زمان نوشته شدن این گزارش روند شاخص دلار و بهای نفت خام، تکان شدیدی را تجربه نکردند تا اونس از ناحیه عوامل خارجی تحت‌تاثیر زیادی نباشد.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، با توجه به اینکه صبح چهارشنبه هم کاتالیزور خاصی در بازار وجود نداشت، روند نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی تقریبا آرام بود. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح چهارشنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1150 تا 1197 دلار در نوسان خواهد بود. امروز پنج‌شنبه، عمده توجه بازارها به نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپاست. البته نشست مهم‌تر که نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ١٤ ماه جاری میلادی است. بیشتر بانک‌های مرکزی برای تعیین سیاست‌های خود در انتظار مشخص شدن نتیجه این نشست هستند. انقباض پولی در آمریکا به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد، مگر آنکه بازارها این اتفاق را در روندها «پیش‌خور» کرده باشند.

    افت بیشتر؟

    اما با وجود افت شدید قیمت طلا پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که قیمت طلا هنوز به کف خود نرسیده است. فیل استریبل، تحلیلگر ارشد موسسه «آر جی او فیوچرز» در مصاحبه با کیتکو می‌گوید: «قیمت طلا گرچه به زیر 1200 دلار در هر اونس رسیده، ولی بازارهای بین‌المللی هنوز منتظر کاهش بیشتر قیمت در کوتاه‌مدت است. به‌نظر من قیمت طلا هم‌اکنون روی لبه تیغ قرار دارد و هر گونه لغزشی می‌تواند قیمت هر اونس طلا را به کمتر از 1120 تا 1100 دلار کاهش دهد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی