عصر بازار

مدیرعامل شرکت میدکو

ما از اعتبار بانک پاسارگاد استفاده کرده‌ایم

عصر اعتبار: میدکو، ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم و بیش از ۱۵۰ هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کرده‌است

ما از اعتبار بانک پاسارگاد استفاده کرده‌ایم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، مصاحبه مطبوعاتی مهندس پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)- از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد- در روز سه شنبه 16 آذر 1395 در محل هتل پارس کرمان و با حضور جمعی از خبرنگاران تهران و کرمان برگزار شد. همچنین خبرنگاران، از مجموعه‌های فولادسازی بردسیر، مجموعه فولاد زرند ایرانیان و کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی جلال‌آباد بازدید کرده و در جریان پروژه‌های میدکو قرار گرفتند.
شرکت میدکو به‌صورت صد در صد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره‌نویسی عمومی و سرمایه 100 میلیارد تومان، در آذرماه سال 1386 تأسیس شده و آغاز به کار کرده‌است. این هلدینگ تخصصی با هدف سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی کشور فعالیت می‌کند.
مهندس پورمند مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما در شرکت میدکو، از همان ابتدا به دنبال آن نبودیم که کاری را انجام دهیم که دیگران آن را انجام داده‌‌اند یا می‌توانند آن را انجام دهند؛ بلکه قصدمان این بود  که به دنبال انجام آن دسته از کارهایی برویم که یا دیگران انجام نداده‌اند و یا نمی‌توانند انجام دهند. سعی ما بر این بود که کاری نو انجام داده و فضای جدیدی را در اقتصاد کشور خلق کنیم، به تعبیری قصد ما ثروت آفرینی بود.
وی ادامه داد: یک مجموعه اقتصادی جدیدی که ایجاد می‌شود می‌تواند سهام یک سری از کارخانه‌هایی را که وجود دارد را بخرد و آن‌ها را مدیریت کند، اما وقتی از صفر کار ساختن را انجام دهد، حتماً می‌خواهد کار متفاوتی را صورت دهد.
وی ضمن اشاره به اهمیت وجود یک پشتوانه مالی قوی در فعالیت شرکت میدکو خاطرنشان کرد: اتفاقی که در مجموعه میدکو رخ داده‌است، به تنهایی از یک مجموعه فنی و اقتصادی برنمی‌آمد. برای ثروت‌آفرینی که نتیجه اقتصاد مقاومتی است، بی‌شک ترکیبی از مجموعه‌های فنی، اقتصادی، پولی و بانکی نیاز است. در غیر این صورت محال است این ثروت‌آفرینی اتفاق بیفتد مگر در اندازه‌های بسیار کوچک. وی ادامه داد: این کار بزرگ بدون بانک‌پاسارگاد امکان نداشت. البته از نظر من بانک‌پاسارگاد تنها یک بانک نیست. بلکه یک گروه مالی و اقتصادی توانمند است. وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از این، ما بیشتر از اعتبار این بانک استفاده می‌کنیم. بالاخره یک مجموعه باید یک اعتباری داشته‌باشد که وارد بازار شود. یک‌ موسسه قوی می‌خواهد تا این اعتبار رقم بخورد. باز هم آن موسسه به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه انسان‌هایی که در آن مجموعه فعالیت می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. انسان‌هایی که تعلق سرزمینی به کشور خود داشته‌باشند و آن را برای خود یک آرمان بدانند. در مجموعه پاسارگاد این آرمان وجود دارد و در رأس آنها دکتر قاسمی مدیرعامل این بانک. ایشان یک تعلق سرزمینی و ملی دارد که با حفظ ضوابط و مقررات، این کار بزرگ را انجام داده‌است که به نفع آن گروه مالی نیز است.
مدیرعامل میدکو خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اثری که میدکو و بانک پاسارگاد گذاشت این بود که مواد معدنی و دارایی‌های کشور را از زیر زمین به روی زمین می‌آورد. همچنین انگیزه جوانان را بالا می‌برد به گونه‌ای که امروز این جوانان و نسل تحصیلکرده در این مجموعه، کارهای بزرگ و سختی را انجام می‌دهند. اینها ثروت‌های واقعی کشور ما هستند.
مهندس پورمند در خصوص به هم‌پیوستگی در شرکت میدکو افزود: به‌هم‌پیوستگی تنها در بخش تولید نیست. Core-Business  در شرکت میدکو سه محور دارد که این سه محور در کنار هم هستند. اصلاً مفهوم هلدینگ همین است. این سه محور عبارتند از تولید محصولات معدنی یا صنایع معدنی، بخش خدمات و مهندسی و بازرگانی فلزات. وی در توضیح این سه محور خاطرنشان کرد: ما برای آنکه هویت پیدا کرده و باورمان کنند به طور طبیعی باید از تولید آغاز می‌کردیم. برای این منظور یا باید بخشی از سهام شرکت‌های موجود را خریداری می‌کردیم که قصد چنین کاری را نداشتیم. چون قصد ما ثروت‌آفرینی بود. یا باید خودمان پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کردیم که یک ظرفیت جدید در کشور ایجاد شود. از این‌رو به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت یک مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ باشیم که تا آن مقطع چنین مجموعه‌ای در کشور وجود نداشت، اگر هم بود بسیار کم بود. وی با اشاره به شعار شرکت که « توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» است، ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های فولاد کشور که در کنار آب راه‌اندازی شده، برای این بوده است که بتوانند مواد اولیه را راحت به دست بیاورند ولی سیاست میدکو به گونه‌ای بود که ما برای اینکه توسعه پیدا کنیم باید معدن، کنسانتره، گندله و فولاد را با هم داشته باشیم.
وی با تأکید به اینکه تولید دو فلز فولاد و مس برای هر کشوری حائز اهمیت است، تصریح کرد: دو فلز اساسی فولاد و مس را انتخاب کردیم آن هم برای اینکه فولاد و مس برای هر کشور در بخش معدن جزو شاخصه‌های اساسی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. به اعتقاد ما یک ظرفیت به جا مانده و استفاده نشده‌ای وجود داشت که باید از آن ظرفیت‌ استفاده می‌کردیم.
وی افزود: به‌هم‌پیوستگی ما از معدن آغاز شد اما در اجرا ما در عمل نمی‌توانستیم از معدن آغاز کنیم. یک بخش خصوصی باید بتواند از دل سرمایه‌گذاری‌های خود، سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود را نیز به د‌ست آورد. کنسانتره‌ها ما را زودتر به معدن، بهره‌برداری و پول می‌رساند. لذا از کارخانه‌های کنسانتره شروع کردیم؛ سپس گندله، آهن اسفنجی در احیاء و چدن ریزی در بخش کوره بلند و فولادسازی در اولویت قرار گرفت و امروز با همین روند پیش می‌رویم.
مدیرعامل میدکو در تعریف معدن ادامه داد: معدن مجموعه‌ای از زمین‌شناسی، استخراج، فرآوری و متالوژی استخراجی است.
وی با اشاره به اینکه در بخش خدمات مهندسی کمبود داشتیم، اظهار کرد: از همان ابتدا یک شرکت مهندسی درست کردیم و شرکت مانا را در یک مزایده خریداری کردیم به گونه‌ای که شرکت مانا صرفاً کار ساختمانی می‌کرد و میدکو رویکرد این شرکت را به سمت صنعت تغییر داد و خیلی از اسکلت فلزی‌ها و بتن‌ریزی‌های میدکو را مانا انجام می‌دهد. پورمند ادامه داد: مانا کم کم وارد نصب شد و حلقه خدمات مهندسی را برای میدکو تقویت کرد و درآمدی هم از این محل ایجاد کرد. وی افزود: طبق قراردادهایی که با خارجی‌ها داشتیم یک شرکت مهندسی به عنوان ناظر اجرایی در کنارش گذاشتیم که جوان‌های ما بتوانند نقشه‌های مهندسی بیسیک را یاد بگیرند.
پورمند با اشاره به تشکیل بخش مهندسی و نصب و بخش تدارکات و بازرگانی، افزود: در بخش بازرگانی سه شرکت در اروپا، چین و ایران تشکیل دادیم که سفارشات تجهیزات خارجی را انجام دهند و از همه مهمتر این کار را یاد بگیرند.
وی تصریح کرد: بخشی از پروژه‌های کرمان همچون کک‌سازی نتیجه مشارکت شرکت مانا، معیار صنعت و یک شرکت چینی است. ما در حال حاضر به طور کامل توانایی ساخت کارخانه‌های کک سازی، زغالشویی، بیسیک، کنسانتره و فولاد را داریم.
پورمند با تأکید بر اینکه دانش اجرای پروژه کاملاً بومی‌سازی شده‌است، گفت: هیچ شرکتی در دنیا وجود ندارد که بگوید فعالیت‌های خود را در همه بخش‌ها به طور 100 درصد بومی‌سازی کرده‌است. ما در میدکو این کار را انجام داده‌ایم. بخشی از دلایل آنکه سرعت پروژه‌های ما بالا بود این بود که همه این بخش‌ها متعلق به همین مجموعه بودند و ما تسلط بیشتری در آن داشتیم.
وی تصریح کرد: خیلی از شرکت‌های معدنی دنیا در عین حال که تولید مس و فولاد دارند، بازار این محصولات را هم در اختیار دارند؛ ما فعلاً این امکان را نداریم.
وی با اشاره به اینکه بازرگانی فلزات فوق‌العاده تخصصی است، اظهار کرد: از میزان یک میلیون و 700 هزارتن فولادی که در دنیا تولید می‌شود، چقدر از بازرگانی آن را ایران انجام می‌دهد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم عدد پایینی است؛ سعی می‌کنیم این سد را بشکافیم تا کشور ما بتواند در بازرگانی فلزات حرکت کند.
پورمند ادامه داد: یکی از نکاتی که در پروژه‌ها وجود داشت بحث آب، برق و گاز بود که اهمیت زیادی برای شرکت داشت. همچنین نوع تکنولوژی که استفاده می‌شود  نیز بسیار مهم بود. وی با بیان اینکه دو روش کوره بلند و احیای مستقیم هیچ مزیت اقتصادی نسبت به هم ندارند، افزود: مهم این بود که ما یا بتوانیم گاز تأمین کنیم یا زغال سنگ، که در منطقه زرند تأمین زغال راحت‌تر از گاز است. ضمن آنکه ما می‌خواستیم هر دو تکنولوژی را با هم داشته‌باشیم. یک وظیفه ملی هم برای خود متصور بودیم که ما بیش از یک میلیارد تن ذخایر زغال‌سنگ داریم. منطقه زرند 200 میلیون تن ذخیره زغال دارد و حدود 17 هزار نفر در این منطقه کار می‌کردند  که به تدریج به دلیل عدم وجود بازار تعطیل شدند. اما این به آن معنا نیست که ما این ذخایر را نداریم. وی افزود: از این‌رو ما باید جایی برویم که مواد اولیه آن در کشور ما وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه سه معدن خمرود، طبس دو و طبس سه در مزایده گرفتیم، گفت: بخش زغال ما می‌تواند به صورت 100 درصد مواد اولیه را از داخل تأمین کند که یکی از موئلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.
پورمند ادامه داد: مزیت میدکو  در این است که از معدن تا انتهای خط را در خود دارد به گونه‌ای که  فاصله و هزینه حمل کم است و به مسائل زیست محیطی هم کمک کرده‌ایم.
وی با بیان اهمیت شرکت میدکو در امر اشتغال‌زایی افزود: در حال حاضر این شرکت حدود 15 هزار شغل به صورت مستقیم و بیش از 150 هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کرده‌است.‌
پورمند با اشاره به اینکه میدکو معین اقتصادی شهرستان‌های زرند و کوهبنان است، افزود: در اقتصاد مقاومتی بنا داریم توسعه را از روستاها و با جوان‌ها شروع کنیم.
وی در خصوص واژه بهره مالکانه نیز اظهار کرد: وقتی یک مجموعه در منطقه‌ای اشتغالزایی کرده و در ازای سودی که به دست می‌آورد مالیات پرداخت می‌کند، به کار بردن واژه بهره مالکانه و حق انتفاع جای تأمل دارد.
مدیرعامل میدکو تصریح کرد: مهم‌ترین اثر میدکو و بانک‌پاسارگاد این است که دارایی‌های کشور را از زیر زمین به روی زمین می‌آورد و انگیزه جوانان را بالا می‌برد به گونه‌ای که امروز جوانان زرند در حال تولید محصولات صنعتی و معدنی هستند.
وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله طی دو سال آینده تمامی پروژه‌های میدکو تکمیل خواهد شد. وی با اشاره به صادرات کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی تصریح کرد: در نظر داریم تمامی 4.2 دهم میلیارد تن فولاد تولیدی را صادر کنیم و اعتقاد داریم که نباید در مسیر ریسک نرخ ارز قرار بگیریم.
مدیر عامل میدکو گفت: واحدهای فولادسازی را نمی‌توان با یک برق نامطمئن اداره کرد و به این منظور در حال راه‌اندازی یک نیروگاه 500 مگاواتی برق هستیم.
وی با بیان اینکه برای تأمین آب کارخانه‌ها چاه جدیدی احداث نکردیم، افزود: کرمان منطقه کم آب است، منتها ما در یک نقطه متمرکز نشده‌ایم. در بردسیر و در منطقه کاظم آباد کرمان و در زرند قرار گرفتیم و تأمین آب را آسان کردیم.
پورمند تصریح کرد: در راستای بالا بردن بهره‌وری استفاده از آب تأسیسات جدیدی راه اندازی کردیم و از یک آب دو بار استفاده می‌کنیم و با شبکه آب و فاضلاب کرمان قرارداد 400 لیتر بر ثانیه بستیم و به تدریج از آن آب بعد از تصفیه استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی دنیا در مواد اولیه و آب است، اظهار کرد: در پروژه انتقال آب از خلیج فارس حضور نداریم و انتخاب‌ها دقیق است و دچار مشکل آب نخواهیم شد.
پورمند با بیان اینکه که اکنون به مواد اولیه وصل شده‌ایم، گفت: جلال آباد ذخیره 180 تا 200 میلیون تن است. عیار پایین آن در فرآوری خوب جواب داده است و کنسانتره جلال آباد زرند با عیار 68 درصد یکی از بهترین کنسانتره‌های کشور است.
مدیر عامل میدکو عنوان کرد: کنسانتره یک ماده خام است و اگر به گندله تبدیل شود ارزش بیشتری به خود می‌گیرد و اشتغال را بیشتر می‌کند و تولیدات پایین این فلزات در مناطق محروم، از برنامه‌های بعدی میدکو است.
وی با اشاره به اینکه خواهان افزایش ظرفیت معدنی کشور و بالا بردن ذخایر موجود هستیم، اظهار کرد: معدن جلال آباد و معدن شماره چهار گل گهر را در اختیار گرفتیم و پنج پهنه اکتشافی در کرمان، اردبیل، قزوین در زمینه مس و سنگ آهن را در دستور کار داریم.
پورمند افزود: میدکو در همه زمینه‌ها حتی در مس، با توجه به مشارکتی که با شرکت مس دارد، به پکیج معادن کشور وصل شده است که این یک امتیاز بزرگ برای میدکو است.
وی با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده فولاد میدکو، از قیمت تمام شده فولادسازی‌های کشور کمتر است، گفت: مجموع سرمایه‌گذاری تا این مرحله حدود 15 هزار میلیارد تومان است که با هزینه‌های مالی به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی ادامه داد: تا الان بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و به لحاظ ارزی کل پروژ‌ه‌های میدکو پنج میلیارد دلار هزینه داشته‌اند.
مدیر عامل میدکو گفت: بیش از 12 پروژه میدکو به بهره‌برداری رسیده است و در حال تولید هستند وسعی کردیم یک EPS  را محقق کنیم که به سهامداران فشار کمتری وارد شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه ثبت شده میدکو 23 هزار و 700 میلیارد ریال است، اظهار کرد: میدکو با 100 میلیارد تومان شروع کرده است و با ورود به فرابورس و تا پایان سال جاری به آن EPS ای که در بورس اعلام کردیم می‌رسیم.
پورمند ادامه داد: مقرر شده که 320 میلیارد تومان سود بدهیم که از محل تولید، خدمات مهندسی و بازرگانی محقق خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در تأمین مالی به سهامداران فشار نمی‌آوریم، اظهار کرد: از 15 هزار میلیارد تومان حدود دو تا سه درصد از محل آورده سهامداران است و 75 درصد از محل فاینانس‌های 10 ساله خارجی و منابع داخلی است. وی عنوان کرد: حدود 92 درصد سهامداران میدکو اشخاص حقوقی و هشت درصد حقیقی هستند و میدکو بالغ بر یک و نیم میلیون نفر سهامدار دارد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی