عصر بازار

با روی کار آمدن ترامپ رخ داد؛

پس‌لرزهای جنگ تجاری چین و آمریکا

ذخایر ارزی چین کاهش یافت

عصر اعتبار- ذخایر ارزی چین در نوامبر سال جاری، برای پنجمین ماه متوالی با روند نزولی روبرو شد؛ ضمن اینکه «یوآن» هم از ابتدای سال جاری میلادی، بیش از ۶ درصد ارزش خود را از دست داده است.

پس‌لرزهای جنگ تجاری چین و آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، ذخایر ارزی چین در ماه گذشته میلادی یعنی نوامبر، بیشتر از حد انتطار کاهش یافت؛ این در حالی است که مقامات چینی برای جلوگیری از تنزل  «یوآن» در مقابل دلار آمریکا، به دنبال مهار خروج سرمایه به خارج از چین هستند. 

    در همین حال، بانک خلق چین در گزارشی اعلام کرد، ذخایر ارزی بانک‌مرکزی در ماه گذشته میلادی با 69 میلیارد و 60 میلیون دلار کاهش به رقم 3 تریلیون و 52 میلیارد دلار رسیده است؛  البته این برای پنجمین ماه متوالی است که ذخایر ارزی چین با روند نزولی روبرو می‌شود و چنین اتفاقی از ماه مارس سال 2011 میلادی به بعد، گزارش نشده است. 

    همچنین ذخایر طلای چین هم در ماه گذشته میلادی به 69 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید؛ این در حالی است که در ماه قبل از آن یعنی اکتبر، دخایر طلا این کشور 75 میلیارد و 348 میلیون دلار ثبت شده بود. 

    به گزارش خبرگزاری مهر، کاهش ذخایر ارزی چین در ماه گذشته میلادی به عنوان بیشترین روند نزولی از ابتدای سال جاری میلادی محسوب می‌شود و نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی این کشور، افزایش یافته و بیم آن می‌رود که «یوآن» ارزش خود را از دست دهد و به دنبال آن بازارهای مالی جهان وارد شوک شوند. 

    این در حالی است که بانک‌مرکزی چین معتقد است که برای پشتیبانی از پول این کشور باید بخشی از دلارهای خود را بفروشد تا از افت قابل توجه  «یوآن» که در بیش از 8 سال و نیم اخیر بی‌سابقه گزارش شده است، جلوگیری کند.

    همچنین علت اصلی کاهش ذخایر ارزی چین، به تقویت 3 درصدی دلار در ماه نوامبر برمی‌گردد.  بر همین اساس، ارزش «یوآن» در ماه گذشته میلادی 1.6 درصد کاهش یافت و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز، 6.6 درصد ارزش خود را از دست داده است.

    البته گروهی از تحلیل‌گران اقتصادی بر این باور هستند که علت دیگر کاهش «یوآن» در مقابل دلار آمریکا به تهدید  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به داخل خاک ایالات متحده نیز برمی‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی