عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی:

افزایش نرخ ارز ناشی از تاثیرات روانی در بازار است

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش نرخ ارز در بازار ناشی از تاثیرات روانی است که در نظام عرضه و تقاضا تاثیرگذار بوده است و شرایط طبیعی این متغیر را تغییر داده است.

افزایش نرخ ارز ناشی از تاثیرات روانی در بازار است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درخصوص نوسانات اخیر بازار ارز گفت: کنترل دستوری بازارهای اقتصادی نمی‌تواند در طولانی مدت تاثیرگذار باشد و شرایط بازار و عرضه و تقاضا در این شرایط تعیین کننده است و در مورد دلار نیز این اصل صدق می‌کند.

    وی افزود: یکی از موضوعات مرتبط با قیمت دلار عرضه دلار در بازارهای جهانی است و یکی دیگر از نکات نیز عرضه و تقاضا در بازار داخلی است. ما در سه سال گذشته سیاست‌های کنترلی سختگیرانه‌ای را در مورد دلار و سایر ارزها داشته‌ایم و از بسیاری اتفاقات طبیعی و نوسانات معمول جلوگیری کردیم و نکته دیگر این است که در شرایط رکودی تقاضای زیادی برای ارز وجود نداشت به همین خاطر دولت توانست در این سه سال قیمت دلار را در یک محدوده خاصی نگه دارد اما شرایط جدید در کشور این سازمان را به هم ریخت.

    نماینده مردم اراک تصریح کرد: انتظار گشایش‌هایی در بازار از سوی فعالان، نیاز گسترده ارزی دولت و بانک ها برای تسویه بدهی‌های خود تا پیش از پایان سال میلادی، افزایش حجم سفرهای پایان سال و تعطیلات کریسمس و موضوعاتی مشابه می تواند در افزایش نرخ ارز موثر باشد. همچنین عوامل روانی نظیر نگرانی ها از بر هم ریختن برجام و اتفاقات اخیر آمریکا نیز اضطراب در بازار ایجاد کرد و عده ای انگیزه ذخیره سازی دلار پیدا کردند.

    کریمی افزود: سرمایه‌های سرگردان در بازار نیز به دلیل شرایط موجود به سمت بازارهای ارز سرازیر شدند و میزانی که دولت به بازار ارز وارد کرده و دلار دولتی که در بازار توزیع شده کفایت نکرد. همچنین خودداری کردن از عرضه ارز از سوی شرکت هایی که درآمد دلاری دارند، به دلیل پیش بینی افزایش قیمت‌ها باعث افزایش قیمت شد و دولت نمی تواند با سیاست‌های دستوری این شرایط را کنترل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی