عصر بازار

بورس‌های جهانی بر قله ۱۶ ساله

فلز زرد ضعیف ماند

عصر اعتبار- اونس طلا بیشتر مقاطع هفته گذشته را پیرامون مرز ۱۱۷۰ دلار نوسان کرد، گرچه عصر آخرین روز هفته افت شدیدی به‌سوی میانه کانال ۱۱۰۰ دلار را تجربه کرد. عمده عوامل فشار بر فلز زرد در روزهای کاری گذشته، دلار قوی و چشم‌انداز رشد نرخ‌های بهره در آمریکا و همچنین رشد بورس‌ها بوده است. البته فشار فروشندگان فنی را نیز نباید فراموش کرد، فروشندگانی که به افت شدید ارزش طلا در ماه نوامبر چشم دارند.

فلز زرد ضعیف ماند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته را با قیمت‌های 1173 و 1170 دلار به پایان برد و با آنکه روز جمعه را با قیمتی نزدیک همان مرز 1170 دلار آغاز و بعد رشد کرد، بعدازظهر تحت فشار خوش‌بینی به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان قرار گرفت. البته بخشی از معامله‌گران با تجربه قیمت‌های پایین‌تر، با افزایش خرید خود به طلا کمک می‌کردند. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز جمعه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1167 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته کامل دسامبر رقم خورده باشد.

    چهارشنبه فنی

    اونس طلا که سه‌شنبه با تنها یک دلار افت به بهای 1169 دلار رسیده بود، چهارشنبه با 4 دلار رشد، به بهای 1173 دلار بازگشت. اونس در این روز با کمک پایان موقعیت فروش و شناسایی سود برخی از معامله‌گران تا بهای 1180 دلار هم بالا رفت اما در نهایت روی قیمت پیش گفته ایستاد. یک دلیل مهم افت از اوج روزانه، ناتوانی فنی طلا بود. دیگر دلیل افت، کاهش بهای نفت خام بود. البته در حالی که نفت با افت خود به ضرر طلا کار می‌کرد، افت شاخص دلار یار طلا بود. حجم معاملات بازار در سومین روز هفته گذشته میلادی کمتر بود، چراکه بیشتر معامله‌گران در انتظار نشست بانک مرکزی اروپا بودند. انتظار برای نشست میانه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا هم مشهود بود.

     

    پنج‌شنبه سیاستی

    پنج‌شنبه روز بازگشت به بهای مرزی 1170 دلار بود. عمده دلایل افت طلا در چهارمین روز کاری هفته رشد شاخص دلار و ادامه فشار فنی بود. اونس تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا عمدتا پیرامون مرز 1175 دلار نوسان کرد، اما با اعلام پایان برنامه‌های خرید اوراق قرضه در پایان سال 2017 افت کرد. بانک مرکزی اروپا همچنین اعلام کرد برنامه‌های ماهانه خرید را از ماه آوریل از 80 میلیارد یورو به 60 میلیون یورو کاهش خواهد داد. اعلام این برنامه‌ها باعث افت یورو و رشد دلار شد. با این همه وقتی مایو دراگی، رئیس این نهاد در نشست خبری پس از نشست اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا کاملا برای تحریک اقتصاد منطقه یورو آماده است، روند یورو و دلار معکوس شد. طلا هم از این فرصت استفاده کرد و از کف روزانه بالا آمد. با پایان نشست بانک مرکزی اروپا، حالا همه بر نشست بانک مرکزی آمریکا تمرکز کرده‌اند. پنج‌شنبه همزمان با رشد قابل‌توجه شاخص دلار، بهای نفت خام هم رشد کرد تا اثر عوامل خارجی بر بازار طلا متضاد باشد.

    جمعه آمریکایی

    اونس روز جمعه را با بهای 1167 دلار شروع کرد اما خیلی زود رو به رشد گذاشت. این روند متاثر از روند شاخص دلار بود، اما این پایان کار طلا در روز آخر نبود. با رشد شدید شاخص دلار در بعدازظهر جمعه، اونس تا بهای 1163 دلار هم پایین آمد. آنچه عصر روز گذشته روندها را متاثر کرد باز شدن بازارهای آمریکای شمالی و تجربه فضای متفاوت آنها بود. در حالی که معامله‌گران بازارهای مختلف اروپا، در اواخر هفته گذشته بر سیاست‌های مبهم بانک مرکزی اروپا متمرکز بودند، معامله‌گران بازارهای آمریکای شمالی بار دیگر به «روند ترامپی» رو آوردند. بازارهای سهام ایالات‌متحده که بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بر برنامه‌های بلندپروازانه او تمرکز کرده بودند، جمعه دوباره شاهد افزایش ریسک‌پذیری شدند تا دلار هم متاثر از جو خوش‌بینی رشد کند. رشد بازارهای آمریکا که بازارهای سهام هفته گذشته را هم متاثر کرده، شاخص‌های جهانی را روز گذشته به اوج 16 ساله رساند. طلا علاوه بر دلار، تحت فشار رشد بورس‌ها نیز قرار گرفت. به این ترتیب فشارهای عمدتا آمریکایی باعث شدند اونس در هفته گذشته پنجمین هفته افت خود را تجربه کند. در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» روند این هفته را مرور کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی