عصر بازار

خوش‌بینی نسبت به افزایش قیمت طلای جهانی

عصر اعتبار- با وجود اینکه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری افزایش نرخ های بهره را تصویب کند، کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز پیش بینی کردند قیمت این فلز ارزشمند افزایش خواهد یافت.

خوش‌بینی نسبت به افزایش قیمت طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، 19 تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها 11 نفر یا 58 درصد افزایش قیمت طلا و پنج نفر یا 26 درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و سه نفر یا 16 درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند.

    در این بین، 697 سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، 386 نفر یا 55 درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه 208 نفر یا 30 درصد انتظار داشتند طلا با کاهش روبرو شود و 96 نفر یا 14 درصد نظری نداشتند.

    برای هفته پیش 60 درصد از کارشناسان وال استریت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند در حالیکه 58 درصد از سرمایه گذاران نسبت به افزایش قیمت بدبین بودند. طلا روز جمعه تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار و صعود بازارهای سهام که تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، به قیمت پایین‌تری نزول کرد. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 10.50 دلار یا 0.9 درصد کاهش یافت و در 1161.90 دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 1.1 درصد اُفت قیمت داشت که پنجمین کاهش هفتگی متوالی بود. به این ترتیب برای دومین هفته متوالی سرمایه گذاران به درستی کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه پیش بینی کارشناسان صحیح از آب درنیامد.

    این فلز زرد به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا که بازدهی ندارد لطمه می‌زند. با اینهمه قیمت طلا در هفته‌های اخیر با انتظار بازار برای تحکیم سیاست پولی آمریکا کاهش یافته است بنابراین اکنون سرمایه گذاران می گویند احتمال بهبود قیمت این فلز ارزشمند وجود دارد.

    ابزار دیده بان فدرال شرکت CME Group نشان می دهد معامله گران احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در هفته آینده را 97.2 درصد ارزیابی می کنند.

    طلا از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که صعود سهام، دلار و بازده اوراق قرضه را بدنبال داشت، تحت فشار فروش شدیدی قرار گرفته است. انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه جاری هم عامل منفی دیگری بوده که مانع بهبود قیمت این فلز شده است.

    آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی در میان کارشناسانی است که بهبود قیمت طلا را پیش بینی می کند. به گفته وی، دوره تصحیح قیمت طلا به دلیل رشد ارزش دلار به پایان رسیده و این فلز آماده بهبود است.

    فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز هم افزایش قیمت طلا را پس از افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش بینی می کند. وی به افزایش تقاضا برای خرید ارزان در بازارهای مصرفی بزرگ به عنوان عامل دیگری اشاره کرد که از بهبود قیمت طلا حمایت خواهد کرد.

    اما تام کندال، مدیر استراتژی فلزات ارزشمند در بانک استاندارد ICBC معتقد است تقاضای خرید در بازارهای فیزیکی بسیار ضعیف است و افزایش بازده اوراق قرضه و سهام، خروج طلا از صندوقهای سرمایه گذاری و سیاستهای اقتصادی دولت آینده آمریکا باعث پایین رفتن قیمت طلا می‌شود.

    به گفته بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا داشته است، طلا در سه ماهه اول سال آینده 1175 دلار، در سه ماهه دوم 1150 دلار و در سه ماهه سوم 1125 دلار و در سه ماهه چهارم 1100 دلار خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو