عصر بازار

نشست سرنوشت‌ساز فدرال‌رزرو امروز آغاز می‌شود

نفت برای دلار، دلار علیه طلا

عصر اعتبار- اونس فلز زرد هفته سرنوشت‌ساز دسامبر را با افت ارزش آغاز کرد.

نفت برای دلار، دلار علیه طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح اولین روز از هفته‌ای که شاهد برگزاری آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در سال 2016 خواهد بود، اونس طلا تحت‌فشار رشد دلار به سوی میانه کانال 1100 دلار حرکت کرد. رشد دلار تا اوج 10 ماهه در روز دوشنبه خود ناشی از رشد بهای نفت خام بود. بهای نفت خام که به دلیل توافق کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپک بر سر کاهش تولید با افزایش بها تا اوج 17 ماهه مواجه شد، به دلیل بهبود چشم‌انداز تورم در آمریکا، روز گذشته به پول ایالات‌متحده یاری رساند. رشد قیمت نفت که رهبر بازار کالاهای پایه است می‌توانست به رشد طلا کمک کند، اما طلا تحت فشار رشد دلار قرار گرفت. در ادامه روز با افت شاخص دلار از اوج روزانه، طلا هم از کف روزانه بالا آمد، با این همه تحت فشار ماندن طلا مشهود بود. دیگر دلیل رشد دلار و افت طلا در روز دوشنبه، نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی بود.

    پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو در پایان نشست دو روزه خود در روز چهارشنبه نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش دهد. انقباض پولی به نفع دلار و ضرر طلا خواهد بود، مگر آنکه اولا بازارها این احتمال را پیش‌خور کرده باشند و ثانیا لحن بیانیه فدرال‌رزرو تاییدکننده روند بسیار آرام انقباض باشد.اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1160 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه را با قیمت 1157 دلار آغاز کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته ثبت شد 1161 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز دومین هفته دسامبر رقم خورده باشد.

    تقدیر فدرال

    تحلیلگران «کامرزبانک» دوشنبه اعلام کردند که ادامه روند صعودی ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی می‌تواند موجب کاهش قیمت طلا به 1100 دلار در هر اونس طی ماه‌های آینده شود. این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در نشست چهارشنبه بیش از 95 درصد خواهد بود. بیانیه پایانی نشست فدرال‌رزرو آمریکا چهارشنبه منتشر خواهد شد و پس از آن جانت یلن رئیس فدرال‌رزرو کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد. بیانیه فدرال‌رزرو می‌تواند تا حد زیادی وضعیت نرخ بهره در سال 2017 را مشخص کند.

    تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» که صبح روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نتایج نشست دو روزه فدرال‌رزرو آمریکا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی این کشور قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت نرخ بهره فدرال‌رزرو طی ماه‌های آینده نیز داشته باشد. بیانیه پایانی نشست دو روزه فدرال‌رزرو آمریکا نیز تاحد زیادی وضعیت نرخ بهره در سال 2017 میلادی را مشخص خواهد کرد. تازه‌ترین نظرسنجی اینوستینگ نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در نشست هفته آینده تقریبا 100 درصد است.

    به‌نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله وضعیت خرده‌فروشی و نرخ تورم تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. چین نیز روز سه‌شنبه شاخص تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری ثابت را اعلام خواهد کرد. بریتانیا نیز شاخص نرخ تورم را اعلام می‌کند. روز چهارشنبه بریتانیا وضعیت بازار اشتغال و نرخ بیکاری را منتشر می‌کند. آمریکا نیز وضعیت خرده‌فروشی تولیدات صنعتی و قیمت تولیدکننده را اعلام خواهد کرد. فدرال‌رزرو آمریکا نیز نتایج نشست دو روزه و وضعیت نرخ بهره را اعلام می‌کند. جانت یلن نیز کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

     

    سناریوی دوم

    تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو می‌تواند موجب تقویت بیشتر ارزش دلار شده و این مساله در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود. با این همه، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی «دبلیو آر جی» می‌گوید که قیمت جهانی طلا احتمالا پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. دانیل آمدوری تحلیلگر برجسته‌ای که تجربه زیادی در بررسی ارتباط نرخ بهره فدرال‌رزرو با قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی دارد، می‌گوید: «قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در بلندمدت با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

    او می‌افزاید: «من زمان زیادی را برای بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل مختلف بر قیمت جهانی طلا صرف کرده‌ام. از سال 1971 میلادی تاکنون بارها با افزایش تورم در اقتصاد جهانی روبه‌رو شده‌ایم، بارها بحران‌های مالی و اقتصادی به وقوع پیوسته و بانک‌های مرکزی جهان بارها نرخ بهره را افزایش داده‌اند. برخی اوقات نیز اقتصاد جهانی با کاهش نرخ ارز و حتی نرخ بهره منفی روبه‌رو شده است. چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی توجهی به تحقیقات انجام شده اقتصادی درباره عوامل موثر بر قیمت طلا ندارند و تنها به تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های خبری غرب انجام می‌شود، توجه می‌کنند؟» این کارشناس برجسته اضافه می‌کند: «افزایش نرخ بهره بی‌شک یک مشکل بزرگ برای قیمت طلا به‌شمار می‌رود، ولی تجربه و تحقیقات من می‌گوید که افزایش نرخ بهره در نهایت به ضرر بازارهای مالی خواهد بود و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد شد. به نظر من نخستین عامل موثر بر قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا، افزایش فشارهای تورمی خواهد بود. با توجه به طرح دولت جدید آمریکا برای افزایش هزینه‌های زیرساختی، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود و این مساله موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی