عصر بازار

با حذف صفر پول، اقتصاد کشور بهبود می‌یابد؟

عصر اعتبار- رییس مجمع متخصصین ایران-مرکز آموزش و پژوهش گیلان با اشاره به اینکه بدون شک در آینده کشور به یک تغییر پولی نیاز دارد، تاکید کرد: موضوع ثبات اقتصادی برای اجرای تغییر پول لازم است.

با حذف صفر پول، اقتصاد کشور بهبود می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر محمد رفیعی، رییس مجمع متخصصین ایران-مرکز آموزش و پژوهش گیلان اظهار کرد: از سال 1308 واحد پول ایران به طور رسمی ریال اعلام شد. این واحد پولی از آن زمان تا به حال دستخوش تحولات عمده‌ای شده که تورم را می توان عامل اصلی آن دانست.

    وی افزود: با توجه به وجود تورم شدید در سالهای گذشته ارزش ریال در مقابل پول سایر کشورها کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.این مهم در خیلی از کشورها نیز به صورت مشابه اتفاق افتاده و عمده کشورها از راهکار حذف صفر برای رفع این مشکل استفاده کرده اند. کشور ترکیه 20 سال قبل 6 صفر از واحد پولی خود حذف کرد و تجربه موفقی در این زمینه به حساب می آید. همچنین آلمان با حذف چهارده صفر از واحد پول ملی خود روبرو بود و با این اقدام موجب تقویت اعتبار واحد پولی خود شد.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: معمولاً اقتصادهایی که بعد از دوره‌های بی‌ثباتی و افزایش نرخ تورم موفق به برقراری ثبات اقتصادی و کنترل تورم می شوند اقدام به برداشتن یک یا چند صفر از پول ملی خود می‌کنند. در حال حاضر این شرایط در اقتصاد ایران مهیا است و البته یک نگرانی در این زمینه هم بین سیاست گذاران و مسئولین وجود دارد و آن هم این است که با حذف چند صفر از پول توهم پولی و احساس کمبود و افت درآمد در مردم ایجاد شود که این در مردم و صاحبان درآمد احساس بدی ایجاد می کند.

    وی با اشاره به اینکه بدون شک در آینده کشور نیاز به یک تغییر پولی وجود دارد، افزود: ثبات اقتصادی برای اجرای تغییر پول لازم است، به همین لحاظ دولت باید برای اجرای این طرح چند هدف عمده و اجرایی را سرلوحه کار خود قرار دهد. اولاً حجم پول و نقدینگی را در جامعه به نوعی کنترل کند و برای موفقیت کامل در کاهش حجم نقدینگی در داخل کشور اگر تعداد صفرهایی که از پول حذف می شود بیشتر باشد توفیق دولت در انجام این تحقق بیشتر خواهد بود.

    وی ادامه داد: دوماً قیمت اجناس را به ظاهر ارزان و ناچیز جلوه می دهد که این موضوع بسیار مهم بوده و هدف اصلی دولتمردان همین کار است، به صورتی که با کاهش صفر از اسکناس ها به طور طبیعی تمامی قیمت ها ارزان به نظر می رسد و از نظر روانی بر روحیه اکثر مردم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. سوماً ارزش اسمی نرخ ارز کاهش می یابد که این موضوع نیز برای دولت بسیار با اهمیت است که با کم کردن صفر به دنیا علی الخصوص دولت آمریکا ثابت کند که ارزش پول ایرانی از ارزش بالایی در دولت تدبیر و امید برخوردار شده و این اتفاقات در زمانی به وجود می آید که دولت درگیر افزایش نرخ دلار و توافق نفتی اوپک است. حال باید دید که آیا با حذف صفر اقتصاد بهبود می بخشد یا آن را با چالش جدید مواجه می کند؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو