عصر بازار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تبدیل واحد پول از ریال به تومان، همان حذف صفر از پول ملی است

عصر اعتبار- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با بیان اینکه تبدیل واحد پول از ریال به تومان، همان حذف صفر از پول ملی است، گفت: این تغییر یک تصمیم محافظه کارانه بود.

تبدیل واحد پول از ریال به تومان، همان حذف صفر از پول ملی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم  گفت: حذف صفر به معنای مفهوم بخشی به واحد پولی است و ما امروز باید این کار را انجام دهیم زیرا ریال در حال حاضر بی معناست.

    مصباحی مقدم در واکنش به بانک مرکزی که حذف صفر از پول ملی را تکذیب کرده گفت: خواهی نخواهی وقتی دولت تصمیم می‍‍گیرد که ریال را به تومان تبدیل کند یک صفر از واحد پولی کشور حذف می‌شود.

    وی افزود، نکته اصلی آن است که نوعی محافظه کاری در اقدام دولت دیده می‌شود. امروز یک صفر از واحد پول حذف می‌شود در حالی که در اینده باید صفرهای بیشتری از واحد پولی حذف شود، اگر قرار است برای این کار هزینه شود بهتر است این هزینه در یک مرتبه صورت گیرد.

    وی ادامه داد، این اقدام دولت را یک قدم به جلو است زیرا واحد پولی در بین مردم تومان است و نه ریال و این واحد در مبادلات رسمی کاربرد دارد، پس چه بهتر که این امر محقق شود، اما حذف یک صفر کمکی به ما نمی‌کند. در طرح فعلی یکبار هزینه می‌شود تا ریال به تومان تبدیل شود  و بار دیگر برای حذف صفرهای بیشتر قرار است هزینه شود که این روند منطقی نیست.

    نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد:  چندین سال سال قبل پیشنهاد حذف سه صفر را در مجلس طرح کردم و با ارائه راهکاری تورم پولی و آثار سو آن را بررسی و پاسخ دادم.

    مصباحی مقدم  گفت: در شرایطی که نرخ تورم تک رقمی شده فضا برای این حذف صفر از پول ملی آماده است، اگرچه حذف یک صفر کافی نیست.

    وی افزود، البته این تغییر یک اثر روانی مثبت هم در جامعه دارد و آن مقایسه واحد پولی خودمان با سایر کشورهاست.  بانک مرکزی شرایط را بررسی کند اگر مطلوب بود نه فقط یک صفر بلکه صفرهای بیشتری را حذف کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی