عصر بازار

یک کارگزار بورس مطرح کرد؛

حذف یک صفر از پول ملی برای بازار سرمایه جذاب است

عصر اعتبار- احتمال حذف یک صفر از پول ملی یکی از پارامترهای مثبت تاثیر گذار در بازار سرمایه تا پایان سال جاری است.

حذف یک صفر از پول ملی برای بازار سرمایه جذاب است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاهه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، فردین آقابزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال گفت: درباره لایحه بودجه 96 تا پیش از بررسی در کمیسیون تلفیق مجلس و تصویب آن نمی توان اظهار نظر صریحی داشت.

به گفته وی مفروضات مهم بودجه مثل افزایش نرخ دلار و رشد بودجه عمرانی هرچند برای بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد اما باید منتظر تصویب و نهایی شدن بودجه ماند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به دو موضوع تاثیر گذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت اقتصاد داخلی و مسایل سیاسی خارجی دو موضوع مهم برای بازار سهام هستند.

وی معتقد است بازار، تاثیرات از مسایل سیاسی خارجی را از دو سال پیش پذیرفته و در حال حاضر مسایل اقتصاد داخلی برای بازار سرمایه مهمتر است.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه معضل نقدینگی موضوع حساسی برای بازار سرمایه است، گفت: در بازار سرمایه کمبود نقدینگی محسوس است اما در این شرایط تصمیم هایی مثل افزایش تامین مالی دولت و انتشار اوراق بدهی ناخودآگاه بخشی از منابع بازار سرمایه را از این محل دور می کند.

مدیر عامل کارگزاری بانکی آینده در ادامه به تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: افزایش نرخ ارز به دلیل وجود صنایع صادرات محور برای بازار سرمایه اتفاق مثبتی است.

این کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به تصمیم دولت برای حذف یک صفر از پول ملی و جایگزینی تومان به جای ریال گفت: این تصمیم می تواند آثار تورمی به همراه داشته باشد اما برای بازار سرمایه اتفاق مثبتی است.

وی معتقد است حذف یک صفر از پول ملی و کاهش ارزش پول ملی با افزایش نرخ دلار موجب جذابیت بازار سرمایه و ماندگاری سرمایه ها در این بازار می شود.

وی در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: در 9 ماهه ابتدایی امسال بازار سرمایه رشد خزنده و آرامی داشت که بازدهی به طور میانگین یک درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه آورد که البته در مقابل تورم حدود 10 درصدی ، رشدی ناچیز بود.

آقابزرگی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی بازار سهام تا پایان سال گفت: معضل کمبود نقدینگی و نیامدن سرمایه های خارجی قابل توجه به بازار سرمایه دو موضوع منفی برای بازار هستند که باعث می شوند رشد متغیرها در بازار سرمایه تا پایان سال قابل توجه نباشد.

وی به پارامترهای مثبت بازار نیز اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ دلار و حذف یک صفر از پول ملی دو نکته مثبت برای بازار هستند.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در خاتمه تاکید کرد: کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش درآمد و حاشیه سود برخی صنایع بازار سرمایه به دلیل فروش محصولات صادراتی و افزایش درآمد آنها خواهد شد.

وی گفت: به نظر من در مدت باقی مانده از سال جاری، شاهد رشد فزاینده ای در بازار سرمایه نخواهیم بود اما روند نزولی نیز نداریم. من پیش بینی می کنم در این مدت بین 5 تا 10 درصد بازدهی شاخص را در این مدت شاهد باشیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی