عصر بازار

۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم

به هسته سخت تورم رسیده‌ایم

عصر اعتبار- به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و مبارزه با آن دشوار شده است.

به هسته سخت تورم رسیده‌ایم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا دوشنبه 29 آذر در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و بزرگداشت شهادت دکتر محمد مفتح در شهرستان تویسرکان، اظهار کرد: وجه تمایز اساسی شهدای روحانی انقلاب اسلامی مانند شهیدان باهنر، مطهری و مفتح با سایر شهدا نقش‌آفرینی بی‌بدیل و به صورت توأمان آنها در دانشگاه و حوزه علمیه بود به طوریکه این شهدا با شخصیت چندوجهی خود در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، برای نسل فعال در جریان انقلاب و نسل حاضر الگویی برای پیروی هستند.

وی بازخوانی اندیشه و تفکرات شهدای روحانی را لازم و ضروری دانست و آن را عامل مهمی در کمک به حل و فصل مشکلات و معضلات امروز جامعه دانست و تصریح کرد: امروز جامعه نیازمند وحدت آحاد مردم به ویژه حوزه و دانشگاه برای عبور از شرایط خاص و سخت است و این امر جز با وحدت، همدلی و همکاری نزدیک حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی در توصیف شخصیت شهید مفتح اظهار کرد: بر ما و تمام دوستداران انقلاب واجب است با تأمل و تعمق بر شخصیت شهید مفتح گره‌های مشکل نسل امروز را برطرف کنیم. ایشان به عنوان یک عالم دینی در مسائل روز در دانشگاه حضوری پررنگ داشت و امروز جامعه ما به امثال شهید مفتح نیاز دارد که با فرهنگ دانشجویی انس داشته و علوم حوزوی را به خوبی فهم کرده باشد.

طیب‌نیا ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه بیش از چهار دهه دغدغه شهید مفتح بود و امروز به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده که نشان می‌دهد موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است اما آن گونه که باید و شاید در کانون توجه قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: امروز نسل جوان بیش از گذشته پرسشگر و مطالبه‌گر است به طوریکه این نسل نیازمند پاسخ مبتنی بر آموزه‌های دینی است که این مهم بدون تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: شهید مفتح هم در دانشگاه و هم در حوزه علمیه مدارج علمی را در عالی‌ترین سطح خود پشت سر گذاشت و یک مجتهد به معنای واقعی بود. او یک سرمایه ارزشمند برای انقلاب بود که دشمنان انقلاب با ترور ایشان را از ما گرفت به طوریکه ترور نخستین حملات دشمنان به انقلاب بود.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: دشمن پس از ناکامی جنگ را بر ما تحمیل کرد تا از پیشرفت انقلاب جلوگیری کند البته مردم ما در مقابل تمام توطئه‌های دشمن ایستادند و از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند اما بعد از ناکامی در این عرصه‌ها با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور به جنگ اقتصادی روی آورد که مردم در پرتو صبر و بردباری، تبعیت از رهبری و با حمایت از دولت بر مشکلات ناشی از تحریم‌ها فائق آمدند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دشمن به ناچار حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای را به رسمیت شناخت و مجبور شد تحریم‌های ظالمانه و ناروا علیه ملت ایران را لغو کند، عنوان کرد: توسعه ظرفیت‌های ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی و به طور خاص شبکه‌های ارتباطی مجازی که سهم غیرقابل‌انکاری در ارتباطات اجتماعی ما دارد، محل بحث‌ها، شبهات و چالش‌های جدید در زمینه مسائل روز جامعه شده است.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از مسائل روز به مشکلات اقتصادی برمی‌گردد، اظهار کرد: اگر به کارکرد نظام بانکی کشور انتقاداتی وارد است، اگر درباره نابرابری‌ها و فاصله طبقاتی در کشور نگرانی‌های جدی وجود دارد، اگر فساد به دغدغه مهم تبدیل شده، اگر در باب فقر و رهایی مردم از آن و رسیدن به رفاهی شایسته سخن به میان می‌آید منظور یافتن راه‌حلی برای این مشکلات و چالش‌هاست که این مهم در گرو تلاش منسجم و متحد دو کانون اصلی فکری کشور یعنی حوزه و دانشگاه است.

وی عنوان کرد: فهم عمیق از دین و شناخت اصولی و درست معارف دینی و یافت الگوی مناسب توسعه مبتنی بر این آموزه‌ها وظیفه‌ای است که بر عهده حوزه و دانشگاه است و جزء این مسیر نمی‌توان مشکلات و مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در وهله اول وظیفه حوزه و دانشگاه تبیین مناسب مفاهیم دینی در حوزه اقتصاد و مسائل اجتماعی است، ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه ما به کار و تلاش و کوشش برای تولید بیشتر احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه اسلام دین رهبانیت نیست، اگر چه می‌خواهد آخرت و معاد مردم را تأمین کند اما دنیا را مزرعه‌ای برای آخرت می‌داند، گفت: اسلام دین درست زندگی کردن و دین اجتماعی است که دستورالعمل زندگی در تمام حوزه‌ها از جمله مسائل اقتصادی را ارائه کرده است.

طیب‌نیا افزود: اگر جامعه‌ای در فقر زندگی کند و زندگی مردم به نحو مناسب و شایسته و با عزت تأمین نشود، نتیجه آن کفر است بنابراین باید به عنوان شرط لازم و البته نه کافی، به زندگی و معاش مردم بپردازیم.

وی تشریح مفاهیمی چون تلاش برای تولید بیشتر و تأمین زندگی مادی بر اساس کرامت و عزت را جزء آموزه‌های دینی دانست و گفت: جامعه ما در حوزه اقتصاد سال‌هاست به ناهنجاری‌های عمیق گرفتار شده که تلاش برای برون‌رفت از این مشکلات نیازمند پویایی و جهد صاحب‌نظران مختلف از حوزه و دانشگاه است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: انتظاری که در دهه‌های اخیر از حوزه‌های علمیه شکل گرفته، این است که با تأکید بر مبانی دینی و با لحاظ مقتضیات زمان احکام راستین اسلام را برای موضوعات مبتلابه جامعه استخراج کند که بدون شک این مهم نیاز به تبادل افکار و گفت‌وگوهای سازنده با دانشگاهیان دارد.

وی یادآور شد: ایده برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری به طور مرتب پیگیری می‌شود اما باید در هر دو کانون تفکر حوزه و دانشگاه با جدیت تمام عملیاتی شود.

طیب‌نیا با اشاره به تلاش دولت برای جایگزینی عقل و تدبیر به جای احساس و هیجان در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری عنوان کرد: تلاش کردیم با اتخاذ سیاست‌های خردمندانه و متکی بر محصولات فکری حوزه و دانشگاه، کشور را از بحران اقتصادی و سیاسی، نجات دهیم. دولت یازدهم با استفاده از نظرات نخبگان فکری و تجارب مدیریتی، تنش و بحران را در روابط سیاسی خارجی کاهش داد به طوریکه پروژه ایران‌هراسی دشمن با شکست مواجه شد و روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف در حال گسترش است.

وزیر اقتصاد افزود: مذاکرات برای حل مسأله هسته‌ای به بن‌بست رسیده بود که توسط دولت یازدهم از بن‌بست خارج شد به طوریکه در این عرصه به یک توافق مهم در عرصه روابط بین‌الملل رسیدیم و با پایان تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خود را به قبل از تحریم‌ها بازگرداندیم در حالیکه تا قبل از برجام، اجازه صدور بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداشتیم، حتی قرار بود بر این محدودیت اضافه شود اما در حال حاضر می‌توانیم دو برابر این میزان را صادر کنیم.

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه نباید تلاطمات در بازارهای بین‌المللی و افزایش نرخ ارز را فراموش کرد، ادامه داد: خوشبختانه با پایان یافتن تحریم‌ها و اعمال سیاست‌های خردورزانه، بخشی از تنگناهای اقتصادی کشور به پایان رسید به طوریکه اقتصاد ایران در سال 1395 همزمان رشد بالای اقتصادی و تورم یک رقمی را تجربه خواهد کرد و این در حالیست که وقتی دولت یازدهم اداره امور را به دست گرفت، رشد اقتصادی کشور منفی و تورم بیش از 40 درصد بود.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال رشد تولید در کشور به 7.4 درصد رسیده و نرخ تورم 8.6 درصد کاهش یافته، از وابستگی کشور به نفت انتقاد کرد و یادآور شد: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش و قطع وابستگی به نفت سیاست‌های به گونه‌ای بود که این وابستگی افزایش یافت.

وی عنوان کرد: دشمنان با دقت تمام در دانشگاه‌های خود مسائل داخلی کشور را تحلیل کرده و نقاط ضعف را شناسایی می‌کنند تا با استفاده از آن به کشور آسیب وارد کنند به طوریکه وقتی تحلیلگران گزارش دادند اقتصاد ایران به خارج وابسته شده است، تحریم‌ها بیشتر شد و فشار تحریم‌ها نیز بر درآمد نفتی و نظام بانکی ما بود بنابراین دشمن می‌خواست با ایجاد مشکل برای واردات تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه سال 93 را با رشد مثبت سه درصد پشت سر گذاشتیم و تورم سیر نزولی داشت، اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایط سخت و تحریم‌های شناخته شده تاریخ، رشد اقتصادی داشت و تورم را کاهش داد البته وضعیت مردم خوب نیست و زندگی مردم تحت فشار است اما برای ارزیابی کشور باید گذشته، حال و آینده و شرایط و قیود با یکدیگر درنظر گرفته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته بر این باور بودیم به رشد پنج یا 6 درصدی دست می‌یابیم، افزود: کمتر از مشکلات سخن گفتیم و سعی می‌کنیم مشکلات و محدودیت‌های موجود را عنوان نکنیم چرا که جز بحرانی کردن شرایط نتیجه‌ دیگری ندارد. قیمت نفت در نیمه نخست سال 93 با 105 دلار فروخته می‌شد اما در سال 94 به کمتر از 30 دلار رسید به طوریکه با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم و همین امر درآمدهای نفتی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: کاهش قیمت نفت در ایران منجر به دو نتیجه تشدید تورم و کاهش نرخ تولید شد به طوریکه در آن زمان می‌شد از ذخایر ارزی در خارج از کشور برای مدیریت این مشکل استفاده و یا نفت را پیش فروش کرد. در حال حاضر روی کاغذ 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داریم این در حالیست که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اوراق قرضه را در بازارهای بین‌المللی منتشر می‌کنند و کسب درآمد دارند اما این امکان برای ایران وجود نداشت.

وزیر اقتصاد به تحمیل جنگ کاهش قیمت به کشور از سوی عربستان اشاره کرد که ضرر زیادی برای ایران به بار آورد چرا که آنها می‌خواستند مقاومت ایران را بشکنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از پیش‌بینی‌ها در سال 95 جلوتر می‌رویم به طوریکه برای امسال رشد اقتصادی پنج درصدی هدفگذاری شده بود و از طرف دیگر باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و مبارزه با آن دشوار شده است.

طیب‌نیا افزود: به دنبال کاهش تورم از هشت درصد نبودیم چرا که ممکن است تبعات سنگینی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5.4 درصدی داشتیم که تابستان امسال به رشد اقتصادی 9.2 درصد دست یافتیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.4 درصد بوده است، ادامه داد: اگر نرخ رشد هشت درصدی برای کشور درنظر گرفته شده امکان دست یافتن به آن وجود دارد.

وزیر اقتصاد عزت و کرامت ملی را در گرو اقتدار در تولید و ثروت دانست و با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی با همدلی و وحدت امکانپذیر است، بیان کرد: باید با این امر زمینه ایجاد زندگی بهتری را برای مردم رقم بزنیم چراکه آنها شایسته این موضوع هستند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای ورود سرمایه‌گذار به منظور سرمایه‌گذاری باید انگیزه ایجاد کرد.

محمدمهدی مفتح افزود: مهمترین وظیفه دولت در این‌باره فراهم کردن شرایط و امکانات است البته دولت نمی‌تواند و درست هم نیست سرمایه‌گذاری مستقل داشته باشد چرا که این کار با سیاستگذاری‌های اصل 44 مغایرت دارد اما باید امکان سرمایه‌گذاری را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در قانون مالیات مستقیم و قانون احکام دائمی برنامه‌های کشور که مصوب می‌شود، شرایطی برای بحث معافیت مالیاتی برای واحدهای تولیدی در مناطق محروم را پیش‌بینی کردیم هر چند تویسرکان واحدهای صنعتی قابل توجهی ندارد.

مفتح با اشاره به اینکه تویسرکان در بسیاری از شاخص‌ها از دیگر شهرستان‌های استان عقب‌تر است، تصریح کرد: برای حل مشکلاتی چون بیکاری باید به تدریج همت گمارد که امیدواریم در مدت‌زمان کوتاهی این مشکل برطرف شود.

امام جمعه تویسرکان هم با اشاره به اینکه شناخت حضرت امام(ره) و سربازی رکاب ایشان هنر شهید مفتح بود، گفت: همایش شهید مفتح در تویسرکان امسال در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی به تک محصولی بودن تویسرکان اشاره کرد و گفت: چند سالیست گردوی تویسرکان دچار سرمازدگی شده که این امر خود سبب مشکل تولید و مواجهه با مشکلات در پرداخت تسهیلات می‌شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی