عصر بازار

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن از روند تامین مالی بافت فرسوده گزارش داد

سبقت ۳/۴ برابری بانک مسکن از تکلیف «وام نوسازی»

عصر اعتبار- بانک مسکن در راستای اجرای مصوبه دی ماه سال ۹۳ شورای پول و اعتبار بابت پرداخت وام نوسازی بافت فرسوده، توانست به مراتب بیش از آنچه از جانب بانک مرکزی به عنوان سهمیه تکلیفی، تعیین شده بود، تسهیلات به سازنده­های مسکونی بافت فرسوده بپردازد.

سبقت ۳/۴ برابری بانک مسکن از تکلیف «وام نوسازی»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با تشریح گزارش عملکرد تامین مالی پروژه های مسکونی در بافت های فرسوده شهرهای کشور، اعلام کرد: بانک مسکن به دنبال مصوبه پاییز سال 93 هیات وزیران و همچنین تصویب نامه شورای پول و اعتبار مصوب 15 دی ماه سال 93، موظف شده 5 هزار فقره تسهیلات نوسازی به پروژه های ساختمانی داخل بافت های فرسوده پرداخت کند اما در پی اقدام داوطلبانه بانک مسکن برای تامین مالی فراتر از سهمیه تکلیفی، تاکنون بیش از 17 هزار فقره وام نوسازی توسط این بانک به سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی بافت پرداخت شده است.
مرادی تصریح کرد:‌ بانک مسکن ابتدای امسال برنامه پرداخت 50 هزار فقره وام نوسازی به ساخت و سازهای مسکونی داخل بافت های فرسوده شهرهای کشور را در دستور کار خود قرار داد و این موضوع را به عنوان بخشی از سیاست بانک مسکن مبنی بر «تامین مالی ساخت و خرید یک میلیون واحد مسکونی در سال 95» برای خود در نظر گرفت.
مدیر امورطرح و برنامه بانک مسکن افزود: عملکرد بانک مسکن در بافت فرسوده تا کنون مشخص می کند تسهیلاتی که توسط این بانک به پروژه های نوسازی بافت فرسوده پرداخت شده معادل 3/4 برابر سهمیه تکلیفی بانک مسکن بوده است.
بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار در یکهزار و صد و نودمین جلسه خود که در تاریخ1393/10/15 برگزار شد، مصوب کرد: تصویب نامه هیات وزیران مورخ 1393/08/08 در قالب پرداخت وام های نوسازی 50، 40 و 30 میلیون تومانی به ترتیب برای کلان شهرها، مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر و سایر شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده، به اجرا دربیاید.
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مقرر شد: تسهیلات یاد شده در مصوبه دولت در چارچوب نرخ‌ها و سایر ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار قابل اعطا باشد و در صورت تخصیص و پرداخت یارانه ازسوی دولت، ‌یارانه مذکور از طریق دستگاه متولی مربوطه مستقیماً به متقاضی پرداخت خواهدشد.
مدیر امورطرح و برنامه بانک مسکن در این باره تاکید کرد: طبق تفاهم نامه سال گذشته بین بانک مسکن و معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور، مقرر شده بود امسال مبلغی معادل 2000 میلیارد تومان بابت تامین یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد تا از این طریق، بانک مسکن بتواند نسبت به پرداخت 50 هزار فقره وام 50، 40 و 30 میلیون تومانی به سازنده های بافت فرسوده اقدام کند اما تا کنون این مبلغ از طرف دولت به بانک مسکن پرداخت نشده است.
مرادی گفت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مسکن تسهیلات را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی نرخ سود 18 درصد به متقاضیان در بافت فرسوده پرداخت می کند و بعد از تامین اعتبار یارانه نرخ سود، هنگام شروع عملیات بازپرداخت وام از طریق پرداخت اقساط، مابه التفاوت نرخ سود 10 درصد و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، برای وام گیرنده، محاسبه و کسر خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت وام نوسازی با نرخ سود 18 درصد، متناسب با مصوبه دولت و شورای پول و اعتبار است، گفت: این روش پرداخت، عیناً منطبق بر متن مصوبه هیات وزیران و شورای پول و اعتبار است.
مرادی همچنین با اشاره به اینکه، تسهیلات نوسازی بافت فرسوده متناسب با پیشرفت فیزیکی ساخت و سازها و بصورت مرحله به مرحله پرداخت می شود، این مدل پرداخت وام را به نفع سازنده ها از بابت محاسبه سود دوران مشارکت در ساخت، عنوان کرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی