عصر بازار

آیا دلار در کانال ۴۰۰۰ تومان باقی می ماند؟

عصر اعتبار- شکسته شدن تابوی عبور قیمت دلار از ۴۰۰۰ تومان موجب شد تا اکنون این سوال پیش بیاید که آیا دلار در کانال جدید باقی می ماند یا اینکه مسیر کاهشی را به سوی کانال پایین تر در پیش می گیرد. این سوال وقتی تقویت می شود که می بینیم اگر چه دلار در روز پنجشنبه از تب و تاب افتاد و روند قیمت ها کاهشی شد اما در سطح ۴۰۰۵ تومان به کار خود خاتمه داده و به کانال پایین تر نیامد.

آیا دلار در کانال ۴۰۰۰ تومان باقی می ماند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز ، برخی معامله گران عقیده دارند که کاهش تقاضا پس از آغاز سال جدید میلادی و افزایش درآمدهای ارزی با توجه به بالا رفتن قیمت نفت و ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار در سه ماه انتهایی سال منجر به کاهش قیمت دلار به زیر 4 هزار تومان خواهد شد.

در همین ارتباط، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز در واکنش به عبور دلار از مرز 4 هزار تومان، تقاضای ایجاد شده در بازار را فصلی، گذرا و غیربنیادین ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود با گذر از این مقطع زمانی، تقاضای ارز مسافرتی و تجاری در بازار فروکش کرده و نرخ حواله‌های ارزی کاهش یابد.

با وجود این، دسته دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند، قیمت دلار در ادامه رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. این عده اعتقاد دارند، متغیرهایی مانند رشد تقاضای احتیاطی، نامشخص بودن مواضع ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای، روند افزایشی این ارز در پاییز و تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی از ماندن در کانال 4 هزار تومان حمایت می‌کنند.

قیمت دلار در سومین فصل از سال 95 بیشترین بازدهی خود نسبت به پاییزهای 4 سال اخیر را تجربه کرد. دلار در پاییز 95، 11 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که از سال 91 سابقه نداشت. شاخص ارزی تنها در سه ماه سوم سال 91 بود که رشد بیشتر و 26 درصدی را تجربه کرده بود.

معامله گرانی که به افزایش قیمت دلار معتقدند می گویند که شاخص ارزی همچنان با توجه به نرخ حواله درهم و تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی توانایی رشد بیشتری را دارد. در کنار این، آنها باور دارند روند افزایشی دلار منجر به افزایش تقاضای احتیاطی در بازار خواهد شد.

تقریبا تمام کارشناسان معتقدند فارغ از آنکه قیمت در چه سطحی قرار بگیرد، مدیریت دامنه نوسانات از اهمیت بالاتری برخوردار است. به گفته آنها، اگر واقعیت بازار نشان بدهد که تمایل بیشتری به ماندگاری در کانال 4 هزار تومان وجود دارد، مقابله در برابر آن موجب بالا رفتن دامنه نوسانات خواهد شد. در واقع، رفت و برگشت میان سطح 3 هزار و 4 هزار تومانی تنها ثبات بازار را کم خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان در چنین شرایطی مهم آن است که از سطح 4 هزار تومان نترسیم و از هراسی که درباره این کانال قیمتی شکل گرفته است، عبور کنیم، همان‌گونه که در گذشته از هراس سطح 3 هزار تومانی عبور کرده‌ایم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی