عصر بازار

مسعود نیلی بررسی کرد؛

نرخ بیکاری اکنون به ۱۲.۷ درصد رسیده است

عصر اعتبار- مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: اکنون تعداد بیکاران از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۳ به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پایان نیمه نخست سال ۹۵ افزایش‌ یافته، این بدان معنا است که نرخ بیکاری از ۱۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۳ اکنون به ۱۲.۷ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری اکنون به ۱۲.۷ درصد رسیده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، 'مسعود نیلی' در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان این که در نیمه دوم دهه 1380 درآمد ارزی کشور به 845 میلیارد دلار رسید، افزود: با این منابع می‌شد برای همه‌کسانی که به بازار کار وارد می‌شوند، شغل ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: پس از پایان جنگ تا سال 1383 ، کل درآمد ارزی کشور 630 میلیارد دلار بود و برنامه ریزان کشور در آن دوره دغدغه کمبود منابع برای ایجاد اشتغال داشتند.
وی پیش بینی کرد، با افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، کاهش نرخ سود و بهبود تقاضای داخلی در پایان امسال رشد اقتصادی کشور به بیش از 6 درصد افزایش یابد.
مشاور اقتصادی رییس جمهوری تصریح کرد: از سال 1375 تا سال 1384 میانگین ایجاد شغل در کشور 638 هزار شغل در سال بود اما از سال 1384 تا 1393 به طور عملی شغلی در کشور ایجاد نشده و میانگین آن سالانه 76 هزار شغل بوده است.
به گفته وی، ریشه بیکاری کنونی به 35 سال پیش بازمی‌گردد که جمعیت کشور در آن زمان 16 میلیون نفر از سال‌های 1360 تا 1365 افزایش یافت.
نیلی افزود: از سال 1365 تاکنون به طور میانگین سالی یک ‌میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه ‌شده است و بر این اساس در برنامه سوم ایجاد حدود 650 هزار شغل در سال و رشد اقتصادی شش درصد پیش‌بینی شد.
وی اظهار داشت: در نیمه دوم دهه 1380 شغلی ایجاد نشده، اما به دلیل زیاد نبودن متقاضیان اشتغال، نرخ بیکاری در این سال‌ها افزایش نیافته است.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، دلیل اصلی این موضوع را گسترش آموزش عالی و افزایش بسیار تعداد دانشجویان کشور دانست و گفت: اکنون حدود پنج میلیون دانشجو داریم که بر این اساس باید جزو پیشرفته‌ترین کشورها باشیم، اما روند توسعه کشور همپای گسترش آموزش عالی نبوده و نباید نسبت دانشجو به جمعیت کشور این‌قدر بالا باشد.
وی اضافه کرد: البته به دلیل مناسب نبودن بازار کار در آن سال‌ها بخشی از بیکاران برای بدست آوردن شغل وارد آموزش عالی می‌شدند.
نیلی گفت: اکنون این فارغ‌التحصیلان وارد بازار کار شده‌اند و از پاییز سال 1393 یکباره یک‌ میلیون نفر به متقاضیان کار افزوده‌شده است.
وی ادامه داد: این در حالیست که از سال 1384 تا 1391 ورودی بازار کار به طور تقریبی صفر بوده است.
مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: در 10 ها کشور افرادی که شاغل هستند به‌ طور میانگین سرپرستی 2.2 افراد را بر عهده‌دارند اما در کشور ما افراد شاغل تعداد بیشتری را سرپرستی می‌کنند که این فشار بسیاری را بر شاغلان کشور تحمیل می‌کند.
نیلی با بیان این که در دولت یازدهم سالانه 704 هزار شغل ایجاد شده و جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است، افزود: اما به دلیل موج زیاد متقاضیان کار و ورود سالانه 308 هزار نفر به جمع بیکاران، این ایجاد شغل پاسخگوی متقاضیان کار نیست و سالانه بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
نیلی با بیان این که ایجاد سالانه 704 هزار شغل بی‌سابقه بوده، افزود: تا پایان تابستان تعداد شاغلان کشور به 26 میلیون و 400 هزار نفر افزایش‌یافته است.
وی با اشاره به این که نرخ مشارکت در حال افزایش است، اضافه کرد: در این زمینه با توجه به 120 دانشجوی دختر به ازای هر 100 دانشجوی پسر، نرخ مشارکت زنان بیشتر از مردان است.
مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری با بیان این که درگذشته از هر 100 نفر خانم 12 نفر متقاضی کار بود، اما اکنون این رقم به 16 نفر رسیده، افزود: ورود زنان به بازار کار در نوع ایجاد شغل تأثیرگذار است.
نیلی ادامه داد: نرخ بیکاری در میان جوانان عدد بزرگ‌تری در مقایسه با آمار کلی بیکاری کشور و در میان جوانان تحصیل‌کرده این مسئله جدی‌تر است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی