عصر بازار

درآمدهای مالیاتی بیش‌برآوردی است؛

نمای کلی از ارقام مالیاتی بودجه

آیااعداد مالیاتی بودجه واقعی است؟

عصر اعتبار- پیش‌بینی می‌شود کل وصولی درآمدهای مالیاتی در سال جاری معادل ۹۳۰ هزار میلیارد ریال باشد که رقم درآمدهای مالیاتی بودجه سال ۹۶ رشد حدود ۲۱ درصدی نسبت به عملکرد برآورد شده برای سال جاری دارد.

نمای کلی از ارقام مالیاتی بودجه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، در لایحه بودجه سال 1396 معادل 127.1 هزار میلیارد ریال به عنوان درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به رقم درآمدهای مالیاتی مصوب در قانون بودجه سال 1395 که معادل 1.038 هزار میلیارد ریال بوده، از رشدی معادل 6.8 درصد برخوردار است.

بر این اساس، با توجه به روند فعلی وصول درآمدهای مالیاتی که در هشت ماهه اول سال جاری نیز به وضوح قابل مشاهده است و سایر شرایط و تحولات اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود کل وصولی درآمدهای مالیاتی در سال جاری معادل 930 هزار میلیارد ریال باشد. در این شرایط رقم درآمدهای مالیاتی منابع عمومی لایحه بودجه سال 1396 رشد حدود 21 درصدی نسبت به عملکرد برآورد شده برای سال جاری خواهد بود که این رشد نشان از پیش برآوردی در این بخش از درآمدها دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مجموعه تحولات صورت گرفته در ساختار نظام مالی و مالیاتی کشور، به نظر می‌رسد درآمدهای مالیاتی عمومی پیش‌بینی شده در برخی از اجزا به ویژه مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیات بر ارزش افزوده، با بیش برآوردی همراه بوده است و در مجموع انتظار می رود درآمدهای مالیاتی در سال 1396 حداکثر تا سقف 1.052 هزار میلیارد ریال یعنی تحقق حدود 93 درصد از منابع پیش‌بینی شده در لایحه از محل مالیات محقق شود.

با توجه به روند فعلی وصول درآمدهای مالیاتی و نیز سایر شرایط اقتصادی، پیش بینی می‌شود در سال 1395 کل وصولی درآمدهای مالیاتی معادل 930 هزار و 683 هزار میلیارد ریال باشد که این رقم با فرض تحقق 88 درصدی مالیات بر واردات صورت گرفته است؛ بنابراین اگر فرض شود پیش‌بینی تحقق درآمدهای مالیاتی درست باشد، در این شرایط رقم درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) لایحه بودجه سال 1396 رشدی حدود 21 درصد نسبت به رقم عملکردی قابل برآورد در سال جاری خواهد داشت.

در این میان با توجه به سهم نسبتاً قابل توجه درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت در لایحه بودجه(سهم 35 درصدی)، هرگونه بیش برآوردی در میزان وصول درآمدهای مالیاتی می تواند اجرای بودجه را در عمل دچار مشکل کند.

مجموع درآمدهای مالیاتی اعم از عمومی و اختصاصی، پیش بینی شده برای سال 1396، معادل 1.146 هزار میلیارد ریال است. از این رقم حدود 19 هزار میلیارد ریال درآمدهای مالیاتی اختصاصی و 1.127 هزار میلیارد ریال نیز درآمد عمومی مالیاتی است که به عنوان بخشی از منابع عمومی بودجه است.

در تحلیل‌های مربوط به این گزارش نیز رقم مربوط به درآمدهای مالیاتی عمومی مدنظر است. هر چند که به لحاظ میزان تحقق درآمدهای مالیاتی متناسب با پتانسیل و ظرفیتهای موجود در اقتصاد کشور، ضروری است که به رقم درآمد مالیاتی عمومی و اختصاصی توجه شود؛ زیرا در نهایت این ارقام توسط مؤدیان و فعالان اقتصادی به نظام مالیاتی پرداخت می‌شود، اما از بابت تنظیم منابع بودجه‌ای و تأمین منابع عمومی از محل درآمدهای عمومی، تحقق رقمی معادل 1.127 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی مالیاتی در سال 1396 حائز اهمیت است.

در بین پایه های مختلف مالیاتی نیز برخی از آنها به جهت سهم عمده در کل درآمدهای مالیاتی از اهمیت بیشتری برخوردارند و پیش‌بینی وصول درآمد از این منابع باید با دقت نظر و احتیاط بیشتری صورت پذیرد. این اجزا عبارت از مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است که بر اساس برآوردهای کارشناسانه به نظر می رسد ارقام درآمدهای مالیاتی در لایحه سال 1396 در این سه بخش، بر اساس فروض خوشبینانه و احتمالا عدم توجه کافی به واقعیت‌های اقتصاد ملی و تحولات آن صورت گرفته و با بیش برآوردی همراه است.

امر واقع آن است که افزایش درآمدهای مالیاتی در یک اقتصاد، میتواند از چند منشأ مهم و اصلی ناشی شود. نخست دلایل اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، رونق کسب و کار، میزان تورم، حجم واردات و صادرات و دوم بالا رفتن نرخ‌های مالیاتی و سوم ارتقای توان اجرایی و اداری یا همان کارآیی سازمان مجری قانون مالیات ها و تغییر روش‌های رسیدگی و تشخیص مالیات است.

آنگونه که بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهد، با توجه به تحلیل مباحث در بخش اول و همچنین برآوردهای صورت گرفته درخصوص نحوه و میزان عملکرد درآمدهای مالیاتی در هر بخش و زیرمجموعه‌های آن، به‌نظر می‌رسد درآمدهای مالیاتی در بخش منابع عمومی با بیش‌برآوردی همراه هستند.

به طور مشخص بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، انتظار می‌رود از کل منابع مالیاتی عمومی در نظر گرفته شده برای سال 1396، به میزان 1.127 هزار میلیارد ریال، حدود 93 درصد از آن معادل 1.052هزار میلیارد ریال در سال آتی محقق گردد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی در سال آتی، حدود 75 هزار هزار میلیارد ریال عدم تحقق در منابع عمومی دولت وجود داشته باشد.

گزارش کامل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص درآمدهای مالیاتی سال بعد را در file:///C:/Users/360589/Downloads/15218.pdf می‌توانید بخوانید.

برچسب ها
پورسعید خلیلی