عصر بازار

آموزش،بهداشت، امنیت و حمایت های اجتماعی هزینه های اصلی دولت درسال ۹۶

عصر اعتبار- مروری بر ترکیب اعتبارات هزینه ای دولت در سال آینده بیانگر آن است که بخش عمده ای از هزینه های دولت در بخش های آموزش عمومی، بهداشت و سلامت، حمایت های اجتماعی و نظام و امنیت صرف می شود.

آموزش،بهداشت، امنیت و حمایت های اجتماعی هزینه های اصلی دولت درسال ۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، منظور از اعتبارات حمایتی، منابع منظور شده برای حوزه های یارانه (بجز یارانه نقدی)، رفاه و تامین اجتماعی است که با مبلغ 672 هزار میلیارد ریال بیشترین سهم (28 درصد) را از اعتبارات هزینه ای لایحه بودجه سال 1396 دارد.
اعتبارات امور نظامی و انتظامی (شامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه، ستاد فرماندهی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی) نیز با اعتباری برابر 563 هزار میلیارد ریال سهم 24 درصدی را از اعتبارات هزینه ای لایحه به خود اختصاص داده اند.
پس از آن وزارت آموزش و پرورش (320 هزار میلیارد ریال) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (شامل دانشگاه های علوم پزشکی) 224 هزار میلیارد ریال، به ترتیب با سهم 14 درصدی و 10 درصدی در رده های بعدی اختصاص اعتبارات هزینه ای قرار گرفته اند.
در مجموع، این بخش ها با اختصاص 1779 هزار میلیارد ریال حدود 76 درصد کل اعتبارات هزینه ای بودجه سال 1396 کل کشور را تشکیل می دهند.

* دستگاه هایی که بیشترین اعتبار هزینه ای را از دولت دریافت می کنند
همچنین بررسی های مرکز پژوهش های مجلس در ارتباط با اعتبارات دستگاهی عمده در لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد وزارت آموزش و پرورش با 13.3 درصد از کل اعتبارات هزینه ای (315 هزار میلیارد ریال) در صدر دستگاه هایی قرار دارد که بیشترین میزان از سرجمع اعتبارات هزینه ای را دریافت می کنند.
پس از آن صندوق بازنشستگی کشوری با 9.3 درصد (220 هزار میلیارد ریال)، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با 7.8 درصد (185 هزار میلیارد ریال) ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حدود 5.6 درصد (132 هزار میلیارد ریال) و بنیاد شهید و امور ایثارگران با 4.6 درصد (109 هزار میلیارد ریال)، سازمان بیمه سلامت با 4.2 درصد (100 هزار میلیارد ریال) و نیروی انتظامی با 3.8 درصد (90 هزار میلیارد ریال) قرار گرفته اند.
این دستگاه ها در مجموع نزدیک به نیمی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده اند.
از نظر اعتبارات کل، به ترتیب امور رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش، دفاعی و امنیتی و امور سلامت بالاترین وزن را در بین امور دارند و 77 درصد از کل اعتبارات را به خود اختصاص می دهند.
اعتبارهای امور محیط زیست و دفاعی - امنیتی در سال 1396نیز نسبت به سال 1395 به ترتیب 33.5 درصد و 21.7 درصد رشد دارد در حالی که کل امور این بخش رشدی حدود 15 درصد داشته است.
همچنین بررسی ها نشان می دهد از نظر اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای امور اقتصادی، مسکن، عمران شهری و روستایی، آموزش و پژوهش و امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری بیشترین سهم را از این هزینه ها به خود اختصاص داده اند.
در مجموع دولت در سال آینده قصد دارد برای گروه های هفت گانه فصول هزینه ای، فصول جبران خدمات کارکنان، یارانه ها (بجز یارانه های نقدی)، رفاه اجتماعی و کمک های بلاعوض حدود 1932 هزار میلیارد ریال اختصاص دهد که حدود 82 درصد از کل اعتبارات هزینه ای دولت را در سال 96 تشکیل می دهند.
به عبارت دیگر حدود 82 درصد اعتبارات هزینه ای دولت صرف پرداخت حقوق و دستمزد افراد شاغل و بازنشسته و سیاست های حمایتی دولت خواهد شد.
در بین فصول هزینه ای، سهم اعتبارات فصل اول (جبران خدمات کارکنان) و فصل ششم (رفاه اجتماعی) که مربوط به حقوق کارکنان و بازنشستگان است، در لایحه بودجه سال آینده به ترتیب 17درصد و 7 درصد افزایش یافته است.
بررسی های مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که رشد منفی و رشد کمتر از حد متعارف این دو بخش (استفاده از کالاها و خدمات و رفاه اجتماعی) ناشی از انتقال اعتبارات مربوط به هزینه های پرسنلی این بخش به فصل جبران خدمات با هدف شفافیت بیشتر در اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای پرسنلی است.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران لایحه بودجه 10 میلیون و 849 هزار و 392 میلیارد و 934 میلیون ریالی سال1396 کل کشور را در چهاردهم آْذرماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
در این بودجه پیش بینی شده است ‏درآمدهای دولت بالغ بر 159 هزار میلیارد تومان شود که از این میزان 113 هزار میلیارد تومان مالیات و ‏حقوق ورودی و 46 هزار میلیارد تومان مربوط به سایر درآمدها خواهد بود.
در مجموع از کل حدود 320 هزار میلیارد تومان مصارف عمومی 236 ‏هزار میلیارد تومان به هزینه‌های عمومی، 62 هزار میلیارد تومان به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 22 هزار ‏میلیارد تومان به تملک دارایی‌های مالی اختصاص یافته است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو