عصر بازار

بررسی چالش‌های بیمه‌گری در بازار مالی

عصر اعتبار- درباره نقش صنعت بیمه در مثلث بازار مالی (بانک – بیمه -بورس) اظهار کرد: صنعت بیمه کشور در مقایسه با سایر ساختارهای مالی و اقتصادی دنیا مثل بانک و بورس وضعیت ضعیف‌تری دارد.

بررسی چالش‌های بیمه‌گری در بازار مالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، مدیرعامل بیمه‌کوثر افزود: نکته حایز اهمیت این است که در سال‌های گذشته روی موارد توسعه‌ای صنعت بیمه، ضریب نفوذ آن و تمام شاخص‌های تقویت‌کننده این صنعت کار نشده است و به همین خاطر به‌رغم روند رو به رشدی که از نظر تولید حق بیمه داشته، اما در مقایسه با بانک و بورس در جایگاه ضعیف‌تری قرار دارد.
مجید مشعلچی فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که «چرا طی سال‌های گذشته صنعت بیمه به موازات نظام بانکی و بازار سرمایه توسعه نیافته است؟» یادآور شد: تقریبا در مدت 10 سال گذشته شاهد افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای و تلاش‌های مسوولان آنها برای توسعه صنعت و رونق کسب‌وکار بوده‌ایم؛ ولی متاسفانه به‌دلیل نبود خلاقیت و نواوری و نیز ضعف فرهنگ در این حوزه اقدامات آنها منجربه افزایش قابل توجهی در ضریب نفوذ بیمه در کشور نشده است.
وی ادامه داد: بنابراین برای توسعه صنعت بیمه متناسب با توسعه‌یافتگی نظام بانکی و بازار سرمایه، لازم است روی زیرساخت‌های رشد و توسعه این صنعت از قبیل فرهنگ، آموزش نیروی انسانی، خلاقیت و نوآوری و فناوری‌های ارتباطی نوین کار شود.وی درباره عرضه بیشتر خدمات بیمه‌ای به دو بازار پول و سرمایه با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی که بیمه‌گران در این دو بازار دارند، متذکر شد: آیین‌نامه «60» حد و مرز سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه را در حوزه بانک و بورس مشخص کرده است. تا زمانی‌که صنعت بانکداری و بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری جذاب است و از طرف دیگر اقتصاد کشور رشد و پویایی لازم را نداشته باشد، سرمایه‌ها به سمت این دو بازار سوق داده می‌شود و با رشد اقتصادی کشور زمینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در حوزه‌های مختلف اقتصادی فراهم می‌شود.
مدیرعامل بیمه‌کوثر از بیمه‌های زندگی به‌عنوان ابزاری برای توسعه بازارهای پول و سرمایه نام برد و ادامه داد: بیمه‌های زندگی یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها است. به این صورت که پول‌های خرد مردم در دوره‌های زمانی مختلف تبدیل به منبع مالی عظیمی می‌شود که امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و ملی و در نهایت موجبات رشد اقتصاد کشور و رونق کسب‌وکار را در جامعه فراهم می‌کند.
مجید مشعلچی فیروزآبادی افزود: ازسوی دیگر این امر بر عرصه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عموم جامعه اثرگذار خواهد بود و منزلت اجتماعی افراد جامعه را افزایش می‌دهد.
وی «کنترل نرخ تورم» و «کاهش نرخ‌های سود بانکی» را دو عامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه بیمه‌های زندگی اعلام کرد و گفت: کنترل نرخ تورم و کاهش نرخ‌ سود بانکی، جذابیت بیمه‌های زندگی را برای مردم بیشتر و مردم را به خرید بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند.
به گفته مدیرعامل بیمه‌کوثر با افزایش ضریب نفوذ بیمه، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و ایجاد ارزش‌افزوده می‌توانیم زمینه جلوگیری از تاثیر تکانه‌های اقتصادی بر زندگی جاری بیمه‌گذاران را فراهم سازیم.
مجید مشعلچی فیروزآبادی در پاسخ پرسش خبرنگار ما مبنی‌بر اینکه موضوع همایش امسال بیمه و توسعه بررسی فضای کسب‌وکار بود، به‌نظر شما بازار بیمه کشور چگونه بازاری است، یاداور شد: بازار بیمه کشور در حال حاضر بسیار فنی، چندلایه و پرمخاطره است و تصمیم‌گیری در این صنعت باید با درنظر گرفتن تمام جوانب صورت گیرد.
وی ادامه داد: البته نظارت دقیق بیمه‌ مرکزی در شرایط فعلی می‌تواند عامل بسیار مهمی در کاهش اقدامات پرریسک شرکت‌های بیمه‌گر باشد. ولی به هر حال به‌علت تنوع و تعدد بسیار بالای تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در شرکت‌های بیمه که برخی مواقع موجب مخاطرات زیادی برای صنعت بیمه هم می‌شود، می‌توان اذعان کرد این صنعت یکی از پیچیده‌ترین، فنی‌ترین و پرمخاطره‌ترین انواع کسب‌وکار در کشور است.
مدیرعامل بیمه کوثر درخصوص تدابیری که منجر به توسعه فرهنگ بیمه در کشور می‌شود، گفت: باید فرهنگ بیمه در حاکمیت و نهادهای حاکمیتی توسعه پیدا کند. تا زمانی‌که حجم بسیار کمی از برنامه‌های مختلف پنج‌ساله کشور اختصاص به موضوع بیمه دارد و همچنین بیمه مرکزی جایگاه بالای نظارتی و راهبردی در منظر حاکمیت نداشته باشد، توسعه فرهنگ بیمه مشکل خواهد بود. به‌عبارتی نهادسازی در صنعت بیمه یکی از الزامات توسعه فرهنگ بیمه است.
مجید مشعلچی فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بهره‌مندی بخش‌های دیگر بازار مالی از صنعت بیمه، نیازمند اصلاح مقررات و آیین‌نامه‌ها هستیم، توضیح داد: بله، بازنگری در آیین‌نامه‌های مختلف به‌ویژه آیین‌نامه «60» یکی از الزامات صنعت بیمه در شرایط حاضر است؛ زیرا این یکی از بهترین آیین‌نامه‌هایی بود که ریسک‌پذیری صنعت را به شکل معقولی محدود کرد.
وی  گفت: اما در زمان‌های مختلف و متناسب با سیاست‌های کلان اقتصادی و وضعیت کسب‌وکار کشور برای استفاده بهینه از منابع مالی در اختیار شرکت‌های بیمه با رویکرد اقتصاد مقاومتی به بازنگری‌های کارشناسی نیازمند است.
مدیرعامل بیمه‌کوثر در مورد عرضه پوشش‌های جدید بیمه‌ای مانند بیمه‌های اعتباری و نوسان ارزش سهام که توقع بازار پول و سرمایه است، تصریح کرد: این توانایی در صنعت وجود دارد. هر چند در سال‌های اخیر ثبات بازار بیشتر شده است؛ ولی باید پذیرفت در شرایط فعلی هم، این بیمه ریسک بالایی داشته و شرکت‌های بیمه را برای ورود به این عرصه مجاب نمی‌کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو