عصر بازار

فتاح مطرح کرد:

ایجاد وفاق ملی برای افزایش مستمری‌ مددجویان

عصر اعتبار- رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت:‌اکنون وفاق ملی برای افزایش مستمری‌ مددجویان ایجاد شده است.

ایجاد وفاق ملی برای افزایش مستمری‌ مددجویان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، پرویز فتاح امروز در نشستی خبری در مورد افزایش مستمری مددجویان گفت: شب گذشته با وزیر کار در این زمینه دیداری داشتیم. مستمری مددجویان را دولت در لایحه بودجه پیش بینی می کند و از محل منابع عمومی پرداخت می‌شود و دست ما نیست. براساس برنامه پنجم مستمری مددجویان باید 50 درصد حداقل حقوق اعلامی وزارت کار یعنی حدود 410 تومان باشد که نه دولت فعلی و نه دولت قبلی قادر به اجرای آن نبود، اما اکنون وفاق ملی برای افزایش این مستمری‌ها ایجاد شده است. همچنین در دوره‌ای بنا بود از محل حذف یارانه سه دهک بالای جامعه به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیافزایند که این اتفاق عملی نشد.

وی افزود: امسال بودجه کمیته امداد 3هزار و 900 میلیارد تومان بود که بخش عمده آن مستمری مددجویان را تشکیل می‌داد. در لایحه بودجه 96 این مبلغ 10 درصد افزایش پیدا کرده و حدود 4هزار و 300 میلیارد تومان شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه ازدواج جامعه تحت پوشش از نکات مورد توجه کمیته امداد است، گفت: از ابتدای سال بیش از 70 هزار فقره جهیزیه یا هدیه ازدواج پرداخت کرده‌ایم و علی‌رغم مشکلاتی که در این خانواده‌ها وجود دارد اما مددجویان ما اغلب ازدواج‌های پایداری دارند و براساس آنچه در جلسه شورای اجتماعی کشور مطرح شد، کمترین طلاق در میان این گروه است. بخشی از تاکیدات ما در ازدواج مربوط به زنان سرپرست خانوار است که البته مسائل فرهنگی و شرایطی همچون تعداد بچه های آنها و یا نحوه طلاقشان مسائلی را به وجود می‌آورد.

فتاح با اشاره به اینکه باید در کمیته امداد جا برای جدیدالورودها ایجاد شود؛ گفت: بعضاً خروج برخی تحت پوششی‌ها برای آنها و برای همکاران ما سخت است. بنابراین ما توصیه می‌کنیم که همکاران ما در این زمینه احساساتی عمل نکنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به طور متوسط 15 تا 10 میلیون تومان وام اشتغال به افراد متقاضی پرداخت شده است توضیح داد: البته وام‌های 20، 50 و یا 70 میلیون تومانی هم داشته‌ایم که در مواردی بوده که یک شغل چند نفر را مشغول کرده و به هرکدام از آنها وام تعلق گرفته‌است. تلاش ما این است که اشتغال ایجاد شده با فرهنگ و شرایط خانواده‌ها هماهنگ باشد. مثلاً در روستاها تاکید ما بر دامداری یا کشاورزی است و همچنین در مورد زنان سرپرست خانوار که دارای فرزند هستند نمی‌توانیم زنان را برای کار به جایی بسیار دور از خانه بفرستیم زیرا کسی نیست که از فرزندان آنها نگهداری کند.

رئیس کمیته امداد افزود: معوقات بانکی ما کمتر از یک درصد است زیرا مساله وثیقه‌ها در وام گرفتن را بسیار جدی می‌گیریم و همچنین 80 الی 85 درصد وام‌های اشتغال ما واقعا منجر به اشتغال شده است.

وی در خصوص انتقادات وارد شده در مورد سفرهای استانی رئیس کمیته امداد گفت: من با این بحث‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنم زیرا روحیه من کار میدانی است و مهم است که از نزدیک با مسائل مردم در نقاط مختلف کشور و همچنین مسائل اقوام و مذاهب مختلف در  آشنا شویم و از این طریق با شناسایی این مسائل به درستی اقدام کنیم. انتقاد به سفرهای استانی یعنی اینکه به مسئولان می‌گوییم در اتاق هایتان بمانید و از آن خارج نشوید.

فتاح با اشاره به اینکه در کمیته امداد صحنه‌های بسیار زیبایی از کمک اقوام و مذاهب گوناگون در کشور به یکدیگر وجود دارد، گفت: سه هزار و 100 خانواده هموطن مسیحی تحت پوشش هستند و خارج از مسئله مذهب و دین در دیداری که من در ایام کریسمس با برخی از این خانواده‌ها داشتم دیدم که چقدر به یکدیگر نزدیک هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با تاکید بر تعامل میان کمیته امداد و بهزیستی اظهار کرد: ما اسامی مددجویان‌مان را مبادله کرده‌ایم که هم پوشانی وجود نداشته باشد در مجلس نیز یک لایحه دفاعیه ارائه داده‌ایم و میزان پرداختی مستمری‌ها را یکسان کرده‌ایم.

وی با اشاره به بحث اورژانس اجتماعی کمیته امداد گفت: این مسئله یک طرح است و هنوز در حال کار کردن بر روی آن هستیم.

رئیس کمیته امداد همچنین با بیان اینکه در طرح اکرام 20 درصد رشد داشته‌ایم گفت: در طرح‌های اشتغال نیز سعی می‌کنیم مددجویان به خودکفایی برسند. 80 درصد منابع ایجاد اشتغال ما نیز از بانک‌ها تامین می‌شوند و از سال 94 تاکنون بیش از 100 میلیارد وام اشتغال داده‌ایم.

فتاح در پایان با بیان اینکه جشن خودکفایی 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد به زودی برگزار می‌شود، اظهار کرد: با صرفه‌جویی در منابع توانستیم 80 میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم و آن را به مددجویان اختصاص بدهیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی