عصر بازار

چه کسانی مشمول مصوبه «محاسبه کسورات اضافه کار در مستمری بازنشستگی» می‌شوند؟

عصر اعتبار- مشاور معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی درباره چگونگی محاسبه کسورات اضافه کار در مستمری بازنشستگان کارکنان دولت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آیین نامه جدید مربوط به آن دسته از کارکنان دولت است که تا قبل از تیرماه ۱۳۹۳ حق بیمه از اضافه کار آنها کسر شده و باید با فرمولی در حقوق بازنشستگی آنها لحاظ شود.

چه کسانی مشمول مصوبه «محاسبه کسورات اضافه کار در مستمری بازنشستگی» می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احمد پایور  با اشاره به مصوبه جدید هیئت وزیران درباره محاسبه کسورات اضافه کار در مستمری بازنشستگان  کارکنان دولت اظهار کرد: این موضوع به سال های گذشته برمی گردد. در سال 93 مجلس تبصره‌ای به ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری الحاق کرد که بر اساس آن قرار شد از اضافه کار کارمندان دولت که مشمول تامین اجتماعی هستند، دیگر حق بیمه کسر نشود.

وی افزود: این مصوبه تنها برای مدتی اجرا شد تا قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید. در ماده 59  قانون برنامه پنجم هم تاکید شد همه کارمندانی که به لحاظ مقررات بیمه و بازنشستگی مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هرنظر مشمول قانون عدم کسر حق بیمه از اضافه کار شوند.

مشاور معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اما در این مسیر  ابهاماتی در خصوص اضافه کاری که سنوات گذشته از کارمندان کسر شده وجود داشت گفت: ماده 59  تاکید می کند مبالغی که قبلا از اضافه کار کسر شده است باید در محاسبات مستمری منظور شود؛ منتها توجه نشده بود که براساس قانون تامین اجتماعی دوسال آخر بیمه پردازی ملاک تعیین حقوق بازنشستگی است و اگر شخصی پس از تصویب قانون و در دوسال آخر بیمه پردازی حق بیمه از اضافه کارش کسر نشده باشد دیگر این قانون تاثیری در حقوق بازنشستگی اش ندارد و ما بیش از دوسال به عقب بر نمی گردیم.

پایور ادامه داد: آیین نامه تبصره ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری به دلیل اشکالاتی هیچ وقت نوشته نشد و در ماده 59 برنامه پنجم نیز تکرار و آیین نامه اجرایی آن در تیرماه 93 ابلاغ شد اما چون تعداد زیادی از کارمندان دولت بودند که از تیر ماه 93 ، 20 و حتی 25 سال حق بیمه از اضافه کارشان کسر شده بود و در دوسال  آخر برای آنها منظور نشد، دولت آیین نامه جدیدی را برای ماده 59  تنظیم و تصویب کرد تا مشکل را رفع  و بر اساس فرمولی این مبالغ که قبلا کسر شده است را برگرداند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر بعد از تیر 93 حق بیمه ای از اضافه کار کارمندان دولت کسر شده باشد تکلیف چیست؟ گفت:  منطق این است که بعد از تیر 93 و ابلاغ بخشنامه نباید اضافه کار کسر شده باشد که البته ممکن است تخلفاتی هم صورت پذیرفته باشد و باید بررسی شود.

مشاور معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد:  آیین نامه جدید مربوط به آن دسته از کارکنان دولت است که تا قبل از تیرماه 1393  حق بیمه از اضافه کار آنها کسر شده است و ما هنوز نمی‌دانیم چند نفر مشمول محاسبات و پرداخت کسورات دریافت شده می‌شوند؛ البته افرادی که قبل از تیر ماه 93 بازنشسته شده‌اند حقوق بازنشستگی بر مبنای دوسال آخر بیمه پردازی به درستی برایشان تعیین شده است و بیشتر اشخاصی مخاطب این آیین نامه جدید هستند که پس از توقف کسر حق بیمه از اضافه کار در سال 93، در سال های قبل از آن حق بیمه از اضافه کارشان کسر شده بود و در سنوات آتی بازنشسته می‌شوند.

پایور ادامه داد: البته باید برای هرشخص محاسبه کرد شاید یک نفر فقط یک ماه مشمول باشد و فرد دیگری چندسال. در حال حاضر نمی‌توان به صورت کلی میزان افزایش حقوق، تعداد مشمولان و بار مالی حاصله را مشخص و اعلام کرد. اکنون در حال آماده سازی و ابلاغ بخشنامه هستیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی