عصر بازار

تخصیص ارز مبادله ای برای تامین ماشین آلات کشاورزی الزامی است

عصر اعتبار- رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی برلزوم تخصیص ارز مبادله ای برای تامین ماشین آلات کشاورزی تاکید کرد و خواستار ارتقای صنایع کشاورزی در منشور صنعتی کشور شد.

تخصیص ارز مبادله ای برای تامین ماشین آلات کشاورزی الزامی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کامبیز عباسی تامین نشدن ارز مبادله ای برای ماشین های کشاورزی را از مصادیق کم توجهی به حوزه صنعت کشاورزی دانست و افزود: این امر در حالیست که تنها پنج درصد ماشین های کشاورزی شامل تراکتورها و کمباین های سنگین زراعی (برنج) و برخی ماشین های باغبانی، اجزا و قطعات، ادوات و تجهیزات از این منبع تامین می شود و این بخش نیازمند واردات با تامین ارز مبادله ای است.
وی افزود: اختصاص نیافتن ارز مبادله ای به ماشین های مورد نیاز کشاورزی موجب افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت این ماشین آلات شده و افزایش قیمت این ماشین آلات موجب افزایش هزینه تولید و در مواردی کاهش رغبت بهره برداران برای خرید ماشین آلات خواهد شد.
به گفته وی، حوزه صنعت کشاورزی، ضامن امنیت غذایی کشور است و باید به ماشین های کشاورزی به عنوان ابزار تولید غذا نگاه کنیم.

** پلاک گذاری 75 درصد تراکتورها و کمباین ها در دولت یازدهم
رییس مرکزتوسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: 75 درصد تراکتورها و کمباین های فعال بخش کشاورزی در دولت یازدهم پلاک گذاری شده است.
وی نقش توسعه مکانیزاسیون در افزایش تولیدات کشاورزی را با اهمیت خواند و افزود: تولید 14.5 میلیون تن گندم با تکیه بر ماشین های کشاورزی و بذرکاری صورت گرفته است.
عباسی اضافه کرد: اکنون نزدیک به 450 هزار تراکتور، 15 هزار کمباین برداشت غلات و 40 هزار بذر کار در بخش کشاورزی موجود است.
این مقام مسئول افزود:نزدیک به 10 هزار دستگاه از 40 هزاردستگاه بذرکار در دولت یازدهم تامین شده و سهم بذرکارهای وارداتی در حوزه گندم کشور کمتر از دو درصد است.

** ماشین های پلاک گذاری شده کارت سوخت ندارند
این مقام مسئول در دولت یازدهم گفت: تاکنون هیچ یک از 170 تا 180 هزار دستگاه تراکتور و کمباین دارای پلاک راهنمایی کارت سوخت دریافت نکرده اند و با وجود تاکید سازمان بازرسی کل کشور، کارت سوخت به دارندگان این ماشین ها تحویل نشده است.
به گفته عباسی، دارندگان ماشین های کشاورزی با تکمیل فرم های اینترنتی تقاضای سوخت می کنند و با این روش، امکان ذخیره سازی سوخت وجود ندارد، ضمن آن که گاهی دارندگان ماشین های کشاورزی مجبور می شوند از فروشندگی های سوخت در روستاها و یا از رانندگان ماشین های سنگین به قیمت گزاف، گازوییل خریداری کنند.
وی ضمن انتقاد از این که زیرساخت های توزیع و تحویل سوخت در بخش کشاورزی در چند دهه اخیر مورد توجه نبوده، اظهارداشت: ایجاد جایگاه و زیر ساخت سوخت در حوزه کشاورزی نیازمند برنامه ریزی جامع است و با روند رو به رشد کشاورزی در حوزه تولید و مکانیزاسیون، نیاز به چنین برنامه ریزی بیشتر احساس می شود.
طرح جامع مکانیزاسیون کشاورزی، ترسیم نقشه راه صنعت ماشین های کشاورزی است که بخش صنعت می تواند مطابق این طرح نسبت به تولید ماشین ها و ادوات کشاورزی اقدام کند.
با اجرای این طرح 12 ساله، بخشی از کاهش تولید و ضایعات ناشی از عدم حضور مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی جبران می شود.
با اجرای طرح جامع مکانیزاسیون کشاورزی، در بسیاری از محصولات کشاورزی به طور متوسط 35 تا 55 درصد کاهش هزینه های تولید، اقتصادی شدن و پایداری تولید را خواهیم داشت.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو