عصر بازار

قیمت مسکن در سال ١٣٩٦ به کدام سو مى‌رود؟

عصر اعتبار- بازار مسکن در ایران به دلیل فراگیر بودن اثر رکود یا رونق آن بر همه آحاد مردم و سهم بالاى آن در تولیدناخالص داخلى که حتى بیشتر از سهم نفت است، همواره از اهمیت ویژه اى در اقتصاد ایران و پیش بینى رکود یا رونق کل اقتصاد برخوردار است .

قیمت مسکن در سال ١٣٩٦ به کدام سو مى‌رود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، در بررسى رکود یا رونق در بازار مسکن و بطور فراگیر در همه عرصه هاى سرمایه گذارى توجه به این نکته مهم حائز اهمیت است که شاخص مقایسه سود یا زیان و رکود یا رونق در همه بازارها از جمله بازار مسکن، نه صفر ریاضى که نرخ تورم است . به این معنى که به عنوان مثال در صورتى که نرخ تورم ده درصد و نرخ رشد مسکن در یک سال گذشته هشت درصد باشد، با آنکه بازار مسکن هشت درصد رشد مثبت داشته است اما به دلیل رشد کمتر از نرخ تورم بازار مسکن در این بازه زمانى در رکود قرار داشته و سرمایه گذارى در این بازار همراه با زیان بوده است .

از این منظر است که لازم است همواره نرخ رشد مسکن و نرخ رشد اجاره را با شاخص تورم مقایسه کرد . در زمینه نرخ رشد اجاره، به دلیل ویژگى هاى اجاره و سهم سنگین آن در سبد محاسبه نرخ تورم و همچنین به دلیل ساختار تقاضاى اجاره که همواره تنها تقاضاى واقعى دارد و نه تقاضاى سفته بازى، شاخص نرخ اجاره معمولا با آهنگ نرخ تورم حرکت مى کند و با رشد نرخ اجاره نرخ تورم افزایش مى یابد و با کاهش آن نرخ تورم نیز کاهش مى یابد.

اما شاخص قیمت مسکن به دلیل ساختار تقاضاى متفاوت آن که ترکیبى از تقاضاهاى واقعى و تقاضاى سفته بازى است و همچنین وابستگى رکود یا رونق آن به دیگر پارامترهاى اقتصاد کلان همانند سرعت رشد و ساختار نقدینگى ، درآمدهاى نفتى و ساختار عرضه بازار، در طى سالهاى اخیر از شرایط متفاوت با نرخ رشد اجاره برخوردار است . 

بازار مسکن ایران بطور کلى با تعریفى که از مقایسه آن با نرخ تورم براى تعریف رکود یا رونق آن بیان شد، از ابتدارى سال ٩٤ تا آذر ماه امسال همانند سالهاى ٩٢ و ٩٣ همواره نرخ رشدى زیر نرخ تورم داشته است و با آنکه در ماههایی رشد قیمت آن نسبت به سال گذشته در همان ماه مثبت بوده است اما در همه سه سال و نیم اخیر رشد قیمت آن همواره زیر نرخ تورم حرکت کرده است و به همین دلیل براى کسانى که از سال ٩٢ به بعد، بازار مسکن را به عنوان هدف سرمایه گذارى انتخاب کرده اند این بازار در طى تقریبا 40 ماه اخیر جز زیان ثمر دیگرى نداشته است .

اما سوالى که هم اکنون مطرح است آن است که رشد اخیر قیمت مسکن در طى ماههاى اخیر آیا به این معنى است که در طى ماههاى آینده نرخ رشد مسکن از نرخ تورم پیشی مى گیرد و بازار مسکن وارد یک دوره رونق تازه مى شود و یا رشد مسکن همچنان حتى اگر مثبت هم باشد زیر نرخ تورم است ؟

بررسى هاى اولیه ما در موسسه بامداد براى پیش بینى بازار مسکن در سال ٩٦ بیانگر این نکته است که با آنکه بازار مسکن وارد یک دوره رشد نسبى قیمت ها و افزایش حجم معاملات شده است اما به دلایل مختلف اقتصادکلان و اقتصاد بخش مسکن، این رشد در سال آینده نیز «رشد غیرتورمى» بوده و بطور خلاصه باید گفت رشد قیمت مسکن در بهترین حالت در سال آینده برابر با نرخ تورم خواهد بود و این نکته بیانگر آن است که حرکت بازار در این مرز تورمى احتمال ایجاد یک موج فزاینده قیمت مسکن همانند سالهاى ٨٦ یا ٩١ را به شدت کاهش مى دهد و این بازار تنها مطلوب کسانى است که تقاضاى واقعى در بازار مسکن دارند و نه کسانى که بازار مسکن را به عنوان یک بازار موازى سرمایه گذارى مى بینند .

نویسنده: سیامک قاسمى-کارشناس اقتصادی
برچسب ها
پورسعید خلیلی