عصر بازار

گشایش ۱۲ تریلیون دلار فرصت تجاری با اجرای چند هدف کلیدی

عصر اعتبار- شرکت ها با اجرای چند هدف کلیدی توسعه می توانند تا سال ۲۰۳۰ علاوه بر بازگشایی دست کم ۱۲ تریلیون دلار فرصت تجارت در بازار، بیش از ۳۸۰ میلیون شغل نیز ایجاد کنند.

گشایش ۱۲ تریلیون دلار فرصت تجاری با اجرای چند هدف کلیدی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، تحقیقی که توسط گروهی از رهبران تجاری و مالی جهان انجام شده است و گزارش آن امروز توسط کمیسیون تجارت و توسعه پایدار منتشر می شود، نشان می دهد، فشار بر روی تجارت برای تبدیل آن به یک "بازیگر اجتماعی مسئول" در حال افزایش است.

این گروه از سال 2016 و در مجمع جهانی اقتصاد داووس کار خود را آغاز کرد تا به پیشروی فضای کسب و کار برای کاهش فقر و توسعه پایدار کمک کند.

اعضای این گروه شامل مدیران عامل شرکت های چند ملیتی مثل الدمن، پیرسون، اینوستک، مرک، سافاریکام، آبراج، علی بابا و آویوا و همچنین چهره های برجسته علمی، فعالان محیط زیست، رهبران تجاری و حامیان حقوق بشر هستند.

مطالعه این گروه نشان می‌دهد که کسب و کار می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برای پایان دادن به فقر و حفاظت از کره زمین ایفا کند.

این تحقیق در گزارش خود با اشاره به اینکه این اهداف در چهار بخش انرژی، شهرها، کشاورزی و سلامت حاصل می شود، آورده است: دستیابی به اهداف جهانی می‌تواند موجب گشایش دست کم 12 تریلیون دلار فرصت شغلی تا سال 2030 شود و پتانسیل ایجاد دو تا سه برابر این میزان را هم دارد.

این 12 تریلیون دلار از طریق صرفه جویی های تجاری و افزایش درآمدها به دست خواهد آمد که معادل یک دهم خروجی پیش بینی شده برای اقتصاد جهان است در حالی که 90 درصد از شغل های جدید نیز در کشورهای در حال توسعه به وجود خواهند آمد.

با وجود این سرعت پیشرفت کند شده است و بنگاه های کسب کار همچنان از سرمایه گذاری های بلند مدت امتناع می کنند و ترجیح می دهند به جای آن روی پول نقد خود بنشینند و یا آن را از طریق بازخرید و سود سهام به سهامداران بازگردانند.

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل که در سپتامبر سال 2015 به تصویب رسید شامل اهدافی نظیر مسائل آب و هوا، آب سالم، برابری جنسیتی و نابرابری اقتصادی می شود.

این مسائل چند سالی است به خصوص در غرب به دلیل افزایش نارضایتی ها از دستمزدها، مهاجرت ها، حقوق های بالای مدیران عامل شرکت ها و فرار از مالیات شرکت های بزرگ مورد توجه قرار گرفته است.

رهبران تجاری و مالی جهان در گزارش اخیر خود اعلام کرده اند: فشار زیادی بر روی تجارت است تا خود را به عنوان یک بازیگر اجتماعی مسئول ثابت کند و به ایجاد مشاغل خوب و با دستمزد مناسب در کارخانه ها و ادارات بپردازد. البته شفافیت در پرداخت مالیات نیز برای بازسازی تعاملات اجتماعی بسیار مهم است.

این گزارش افزوده است: از گام های دیگر در این راستا قیمت‌گذاری آلودگی از طریق خرید و فروش کربن و کاهش ضایعات مواد غذایی است که این به تنهایی ارزشی معادل 405 میلیارد دلار دارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، با وجود این هزینه دستیابی به این اهداف تا سال 2030 احتمال 2.4 تریلیون دلار علاوه بر سرمایه گذاری های سالانه به خصوص در مسائل زیرساختی است.

این گروه همچنین با توصیه برای افزایش "تأمین مالی نوآورانه" از منابع دولتی و خصوصی در این زمینه، افزوده است: سیستم تأمین مالی جهانی برای صرف تریلیون ها دلار پول حاصل از صرفه جویی در بخش سرمایه گذاری های پایدار که دنیا به آن نیاز دارد، باید بهبود یابد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی