عصر بازار

رفع مشکلات سامانه جامع تجارت تا ۱۰ روز آینده

عصر اعتبار- مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سامانه جامع تجارت هنوز اجرایی نشده زیرا با مشکلات فنی روبرو است که در ۱۰ روز آینده رفع می‌شود.

رفع مشکلات سامانه جامع تجارت تا ۱۰ روز آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ابراهیم زارعی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بررسی نقش سامانه جامع تجارت بر کاهش قاچاق اظهارداشت: در سه سال اخیر هیچ اطلاعاتی از قوه قضاییه در خصوص اقدامات مبارزه با قاچاق کالا نداریم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در بخش تجارت داخلی و در بحث شناسه رهگیری و شناسه کالا برای گوشی‌های رجیستر نشده فعالیت‌های مثبتی به کندی در حال شکل‌گیری است اما وزارت ارتباطات همکاری نمی‌کند.

وی تنها اشکال پنجره واحد تجارت و سامانه جامع تجارت را عدم تبادل اطلاعات میان سازمانی بیان کرد و افزود: قرار بود با تبادل اطلاعات میان این دو سامانه صدور برخی مجوزها از گمرک به سامانه جامع تجارت انتقال یابد، اما هنوز هماهنگی‌های لازم میان این دو بخش برقرار نشده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: پیش از این در نبود سامانه جامع تجارت، صدور کلیه مجوزها برعهده گمرک بود اما هم اکنون با وجود این سامانه تقسیم وظایف و تبادل اطلاعات میان بخشی مهیا است.

زارعی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا هنوز همه مبادی ورودی کالا مجهز به دستگاه‌های جدید "ایکس ری"  نیستند، اظهارداشت: بارها تذکر داده‌ایم تا 20 دستگاه ایکس ری به گمرک داده شود. قیمت برآورد شده این تعداد ایکس ری در حال حاضر 400 میلیارد تومان است، با این وجود هماهنگی‌های لازم با صنایع دفاع انجام شده و دستگاه‌های ذی‌ربط برای تامین این تعداد ایکس ری اعلام همکاری کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این قانون پس از سه سال هنوز اجرایی نشده است، گفت: بر فرض مثال اگر این قانون اجرا نشده باشد چرا از وزراء و مسئولان مربوطه در مجلس، طرح سوال نشده است.

همچنین زهره خیالی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات گمرک کشور نیز در این برنامه گفت: سامانه جامع تجارت از بسترهای فنی لازم برای اجرایی شدن برخوردار نیست و مادامی که این بستر فراهم نباشد، صدور مجوز ترخیص و دیگر مجوزها از طریق گمرک صورت می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت به منظور مکانیزه کردن اطلاعات ورود کالا از طریق گمرک در اواخر سال 92 طرح‌ریزی شد، اما بحث تجارت به واردات ختم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای تبادل اطلاعات میان پنجره واحد تجارت و سامانه جامع تجارت هم‌پوشانی وجود ندارد، افزود: سامانه جامع تجارت همه فرآیندهای ورود و ترخیص کالا را پوشش می‌دهد و فعالیت‌های محلی دستگاه‌های ذی‌ربط را مکانیزه می‌کند. در حقیقت این سامانه در سطحی بالاتر به عنوان پوشش بر سایر سامانه‌ها و فرآیندها قرار دارد.

خیالی نرخ تشخیص و شناسایی کالاهای قاچاق (غیرقانونی) توسط ایکس ری را در دنیا دو درصد و در کشورمان 40 درصد اعلام کرد.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با وجودی‌ که قانون اجرای سامانه جامع تجارت در سال 92 ابلاغ شده اما هنوز در اختلافات روشی و فرآیندی گمرک و وزارت صنعت معلق است.

وی افزود: هنوز هماهنگی‌های لازم میان گمرک، وزارت صنعت و دیگر دستگاه‌های مربوط برقرار نشده است.

دهقان مبارزه با قاچاق کالا را نیازمند اراده‌ای جدی‌تر عنوان کرد و افزود: پس از سه سال هنوز در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های متولی وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در زمان ابلاغ این قانون قرار بود همه مبادی ورودی کالا مجهز به دستگاه‌های جدید "ایکس ری" باشد و همین‌طور همه کالاها از آن پس شناسه ‌ار شوند اما هنوز اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از سه سال انتظار، دستکم بر سر استفاده از سامانه جامع تجارت همکاری‌های لازم صورت گیرد.

دهقان گفت: دستگاه‌های موجود درگمرک یا کافی نیست یا قدیمی است یا اصلا در برخی جاها وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه دستگاه‌های قدیمی گمرک جوابگوی نیاز امروز نیست، افزود: گمرک ما دستگاه‌های جدید نیاز دارد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی