عصر بازار

۳ دلیل افزایش یکباره نرخ ارز

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک شهر با برشمردن دلایل افزایش یکباره نرخ ارز در هفته‌های اخیر گفت: شوک ناگهانی، انتخابات آمریکا و نقدینگی سرگردان از دلایل افزایش نرخ ارز است.

۳ دلیل افزایش یکباره نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا با تاکید بر اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند باعث جلوگیری از واسطه‌گری، دلالی و بازار سیاه شود، گفت: دولت در تنظیم بازار ارز و کنترل قیمت‌ها عملکرد خوبی داشته است.

مدیرعامل بانک شهر اظهارداشت: در تک نرخی شدن ارز باید به قیمت‌ها توجه داشته باشیم، چون وقتی قیمت در یک پایه تثبیت می‌شود باید در عرضه و تقاضای ارز نیز دقت شود.

پورزرندی در خصوص اینکه ذهنینی وجود دارد مبنی بر اینکه با گرانتر شدن نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، از نظر دولت یکسان‌سازی همان گرانتر شدن نرخ ارز است، گفت: من فکر می‌کنم چند علت باعث شد تا ارز در ماه‌های اخیر گرانتر شود.

وی تغییر دولت در آمریکا و انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور این کشور را باعث تاثیرگذاری منفی بر بازار ارز دانست و افزود: همچنین تمدید 10 ساله تحریم‌ها نیز در این بخش اثرگذار بوده است.

مدیرعامل بانک شهر ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم حجم بزرگی از نقدینگی در جامعه وجود دارد که از کنترل دولت خارج است؛ بنابراین ممکن است در این شرایط تقاضا برای ارز افزایش یابد و زمانی‌که تقاضا از یک حدی بالاتر می‌رود بر روی نرخ‌ها اثر می‌گذارد.

به گفته پورزرندی، یک موضوع نیز مربوط به اطلاع رسانی است که بعضا ممکن است اطلاعات دقیق و به موقع به مردم داده نشود و یا اینکه پایه اطلاعاتی بعدا تغییر کند؛‌ بنابراین نسبت به اطلاعات ارائه شده بی اعتمادی به وجود می‌آید و همه اینها جو روانی ایجاد می‌کند که تقاضای ارز به یکباره بالا رفت.

وی افزود: البته افزایش اخیر قیمت ارز به دلیل شوک ناگهانی بود که اتفاق افتاد و مردم باید نسبت به مسائل اقتصادی اطلاعات بیشتری داشته باشند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی