عصر بازار

یارانه نقدی چه خانوارهایی قطع می‌شود؟

عصر اعتبار- یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام دور جدید حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بالا درباره معیارها و ملاک شناسایی و حذف یارانه نقدی گفت.

یارانه نقدی چه خانوارهایی قطع می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، در این زمینه پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان به روزرسانی شده که از طریق آن دارایی‌های خانواده‌ها مانند املاک، خودرو، مسافرت‌های خارجی، اطلاعات مربوط به تسهیلات و همچنین اطلاعات درآمدی با استعلام از سازمان‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی با کمترین درصد خطا تخمین زده می‌شود.

به گزارش مهر، احد رستمی افزود: براساس تبصره 14 قانون بودجه 95 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است قبل از حذف یارانه هر خانوار، نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق سامانه پیامکی اقدام کند که در این زمینه از ابتدای شهریور‌ماه امسال به‌تدریج اطلاع‌رسانی به برخی خانوارها به‌منظور حذف یارانه آغاز شده است.

به گفته وی از اوایل سال گذشته تاکنون 4 میلیون نفر از شمول دریافت یارانه نقدی خارج شدند و تا پایان امسال نیز به‌صورت تدریجی یارانه تعدادی از خانوارها قطع می‌شود. رستمی افزود: از شهریور‌ماه امسال شماره همراه سرپرستان خانوار شناسایی شده و طی 15 تا 20 روز آینده به سرپرستان خانواری که مشمول حذف یارانه نقدی می‌شوند پیامک ارسال خواهد شد.

مدیرکل رفاه و تأمین اجتماعی وزارت رفاه با تأکید بر اینکه پیش از قطع یارانه هر خانوار از طریق سامانه پیامکی، به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود ادامه داد: این خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت www.yaraneh10.ir و وارد‌کردن کدملی و شماره حساب سرپرست خانوار اعتراض و دلایل خود را نسبت به حذف یارانه نقدی اعلام کنند درصورتی که اعتراض آنها مورد تأیید واقع شد، پرداخت یارانه به این خانواده‌ها ادامه دارد، اما درصورتی که مستحق دریافت یارانه نقدی نباشند و دلایل آنها نیز مورد تأیید قرار نگیرد، یارانه این خانواده‌ها قطع خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه نیازمندان افزود: این وزارتخانه درنظر دارد تأمین اجتماعی چند لایه را برای آحاد جامعه درنظر بگیرد، در این زمینه یارانه خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، خانوارهای دارای مستمری پایین و خانوارهایی که فرد شاغل در این خانواده‌ها وجود ندارد یا درآمد خانوار بسیار پایین است، افزایش پیدا می‌کند و تحت پوشش درمان رایگان قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در لایه بعد سیاست‌های بیمه‌ای برای توانمندسازی این خانواده‌ها درنظر گرفته شده است به‌طوری که افراد بیکار این خانواده‌ها بتوانند در جهت اشتغال توانمند شوند.رستمی ادامه داد: آیین‌نامه‌های مربوط به افزایش یارانه نقدی نیازمندان و سیاست‌های چند لایه حمایتی آماده شده و هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در مرحله بررسی قرار دارد.

رستمی با بیان اینکه براساس این آیین‌نامه یارانه خانواده‌های نیازمند بر اساس نیاز و بُعد خانوار افزایش خواهد یافت و این رقم بین خانواده‌های مختلف متغیر است، تصریح کرد: هم‌اکنون ماهانه حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی