عصر بازار

سهم ۲۰ درصدی فلزات اساسی از معاملات دیماه فرابورس

عصر اعتبار- گروه فلزات اساسی با معامله یک هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال، ۲۰ درصد از ارزش معاملات بازار فرابورس ایران را به خود اختصاص داد.

سهم ۲۰ درصدی فلزات اساسی از معاملات دیماه فرابورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در اولین ماه زمستان امسال تعداد 5 هزار و 387 میلیون ورقه به ارزش 32 هزار و 553 میلیارد ریال در در 455 هزار نوبت فرابورس ایران دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات این بازار نیز در این مدت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش یافت و حجم معاملات نیز با 4 درصد تغییر منفی در مقایسه با دی ماه 94 مواجه شد.
همچنین در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نیز 4 هزار و 254 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 481 میلیارد ریال در 374 هزار دفعه معاملاتی نقل و انتقال یافت که در بازار پایه، حجم و ارزش معاملات نسبت به دی‌ماه سال 94 به ترتیب 10 و 71 درصد افزایش یافته است.
افزون بر این 65 درصد از ارزش کل معاملات این ماه به بازار ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت؛ به طوری که این بازار میزبان نقل و انتقال 111 میلیون ورقه به ارزش 21 هزار و 383 میلیارد ریال بود و این حجم از معاملات در 81 هزار دفعه معاملاتی انجام شد.
این گزار می افزاید: اوراق بدهی نیز بهترین عملکرد را در این بازار به لحاظ حجم و ارزش تجربه کرد و 21 میلیون ورقه بدهی به ارزش 19 هزار و 413 میلیارد ریال مبادله شد.
از سوی دیگر صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز رتبه‌های بعدی این بازار را کسب کردند؛ به گونه‌ای که 90 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 115 میلیارد ریال در ETFها مبادله شد و یک هزار و یک میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 855 میلیارد ریال نیز در فرابورس ایران دست‌به‌دست شد.
در همین حال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز که در نخستین هفته دی‌ماه آغاز به کار کرد، 15 میلیون ورقه به ارزش 316 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت.
همچنین به طور میانگین در 20 روز معاملاتی دی‌ماه 95 روزانه 269 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 638 میلیارد ریال معامله شده است. علاوه بر این در آخرین روز معاملاتی این ماه معاملاتی، بازارهای اول، دوم، پایه، اوراق بدهی و بازار اول به ترتیب بیشترین ارزش بازارهای فرابورس را به خود اختصاص دادند. همچنین شاخص کل در 29 دی‌ماه در ارتفاع 854 واحدی ایستاد.
در همین حال نگاهی به معاملات انجام‌شده در صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی با معامله یک هزار و 337 میلیارد ریال 20 درصد از ارزش معالات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت را در اختیار گرفته و همانند آذرماه گذشته همچنان در صدر صنایع ایستاده است.
جایگاه‌های دوم و سوم صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های محصولات شیمیایی و پیمانکاری صنعتی به ترتیب با ارزش معاملاتی 868 میلیارد و 556 میلیارد ریال و سهم 13 و 8 درصدی از صنایع کسب کردند.
بر پایه این گزارش، نخستین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش و آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و بازار SME نیز در دیماه امسال برای نخستین بار عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (Book Building) با عرضه 10 درصد از سهام شرکت پاکدیس در بازار دوم فرابورس انجام شد.
همچنین از دیگر رویدادهای مهم دی‌ماه می‌توان به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به بازار سرمایه از طریق فرابورس ایران اشاره کرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی