عصر بازار

کلاهبرداری هایی از جنس خودزنی

عصر اعتبار- این روزها برخی افراد سودجو با شگردهای حرفه ای اقدام به خودزنی و ایجاد ضرب و جرح عمدی در برخی نقاط بدنشان اقدام به کلاهبرداری می کنند.

کلاهبرداری هایی از جنس خودزنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این روزها برخی افراد سودجو به شیوه های جدیدتری اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می کنند.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید واقعا از چه نوع کلاهبرداری ها صحبت می کنیم اما جالب تر این که همین افراد سودجو برای رسیدن به مال نامشروع به قیمت خودزنی و وارد کردن آسیب ها و جراحت های ساختگی در اندام های بدنشان هم پیش می روند.
براساس اظهار نظر و گزارش های مستند پزشکی قانونی، خودزنی و ایجاد ضرب و جرح های عمدی با شگردهای حرفه ای، این روزها تبدیل به فرصتی برای کسب درآمد برخی متخلفان شده است.
افرادی که حاضرند به قیمت شکستن استخوان ها، ایجاد زخم ها و جراحت های گسترده در بدن و حتی شکستن دندان هایشان از بیمه ها خسارت بدنی کلان بگیرند.
استفاده از روش های نوین برای تشخیص ضرب و جرح های ساختگی؛
دکترمحمد حسین میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، گفت: یکی از پدیده هایی که در سالهای اخیر در پزشکی قانونی شناخته شده تصادفات ساختگی رانندگی است و افرادی که برای کسب مال نامشروع صدماتی را بصورت مصنوعی در بدن خودشان ایجاد می کنند.
رئیس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران افزود: این افراد سودجو پس از ضرب و جرح اندام های بدنشان به پزشکی قانونی می آیند تا از نظریه کارشناسی این مرجع قانونی استفاده کنند و دیه بگیرند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که آمار چنین کلاهبرداری هایی رو به افزایش است ما روش های تشخیصی مناسبی برای تشخیص صدمه ناشی از تصادف و یا خودزنی داریم.
میرجلیلی ادامه داد: پزشکی قانونی الگوهایی را ثبت کرده که از سراسرکشور جمع آوری شده است و در هنگام مواجه با نمونه های مشابه تشخیص می دهیم که تصادف ساختگی است.
وی افزود: ضرب و جرح ها در قسمت های مختلف بدن انجام می شود اما جراحتی که در یک حادثه واقعی ایجاد شده با جراحتی که بصورت مصنوعی انجام گرفته قابل تشخیص است چنانکه الگویی که در شکستگی ساختگی ایجاد می شود با الگوی واقعی در تصادف متفاوت و قابل تشخیص است.
-تصادفات ساختگی برای دریافت دیه؛
یونس مظلومی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : برخی افراد سودجو در جامعه از فرصت استفاده می کنند و دست به اعمال متقلبانه می زنند تا با خودزنی و طراحی تصادفات ساختگی از نهادهای بیمه گر دیه دریافت کنند.
مدیرعامل بیمه رازی با اشاره به پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی درباره تصادفات ساختگی افزود:
یشتر افرادی که دست به این عمل مجرمانه می زنند معتاد یا کارتن خواب هستند.
مدیر عامل بیمه رازی تصریح کرد: از آنجایی که کلاهبرداران در چنین پرونده هایی انگیزه مالی دارند تصادفات ساختگی را طراحی می کنند و حتی بدن خودشان را نیز زخمی می کنند که پس از مراجعه به محاکم قضایی پرونده آنها به پزشکی قانونی ارجاع می شود و محاکم قضایی نیز بر اساس نظر کارشناسی پزشکی قانونی رای صادر می کنند.
مظلومی با اشاره به برخی اخبار درباره سقط جنین های ساختگی افزود : تصادفات منجر به شکستن استخوان های ران و ساعد هم در پرونده ها دیده می شود که البته مبالغ دیه آنها هم بسیار سنگین است.با توجه به این، افراد سودجو از هر فرصتی برای کلاهبرداری و کسب مال نامشروع استفاده می کنند،‌
مسئولان و متولیان رسیدگی به پرونده تصادفات و بیمه ها باید به فکر چاره باشند.
_ ثبت اطلاعات حادثه دیدگان رانندگی در یک سامانه جامع؛
میرزایی، معاون بیمه مرکزی با اشاره به شکل گیری سامانه ثبت حوادث رانندگی گفت: قانون جدید بیمه شخص ثالث احکام و تکالیفی را برای دستگاه های مرتبط با حوادث رانندگی پیش بینی کرده است.وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات، راه اندازی سامانه حوادث رانندگی توسط دولت است که
اطلاعات همه حادثه دیدگان رانندگی باید در این سامانه ثبت شود.
میرزایی تصریح کرد:‌ همه نهادها از جمله پلیس، هلال احمر، پزشکی قانونی، قوه قضاییه، وزارت
بهداشت و بیمه ها باید اطلاعات مرتبط را در این سامانه ثبت کنند و قطعا اگر این اطلاعات سراسری ثبت شود فرصت های سودجویی و تخلفات افراد کلاهبردار کاهش پیدا خواهد کرد.
_ضرورت تشکیل مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به پرونده حوادث رانندگی؛
اما علی افتخاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما با اشاره به ضرورت تشکیل یک مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به حوادث رانندگی گفت: قوه قضاییه در تلاش است که مجتمع های تخصصی رسیدگی به پرونده های قضایی تصادفات و امور بیمه ای را راه اندازی کند.
وی افزود: پیش بینی شده در این مجتمع ها همه مراجع مرتبط مثل پلیس، مراجع قضایی ،پزشکی قانونی و شرکتهای بیمه بصورت نزدیک کنارهم قرار بگیرند تا در صورت وقوع هر گونه جرمی رسیدگی شود.
مدیر کل پیشگیری های قضایی قوه قضاییه تصریح کرد: در 2 سال گذشته با تاملی که با بیمه ها داشته ایم این مجتمع در اهواز تاسیس شده که روند مطلوبی داشته و حقوق مردم بدون اطاله دادرسی به آنها برگردانده شده است.
بر اساس این گزارش؛ اگر چه متخلفان و کلاهبرداران با خودزنی اقدام به اخاذی از بیمه های می کنند اما قانون برای افرادی که دست به چنین اعمال مجرمانه ای می زنند جرم انگاری کرده و مجازات هایی هم برای این کلاهبرداران حرفه ای پیش بینی شده است.
2 سال حبس و جزای نقدی در انتظار عاملان ایجاد تصادفات ساختگی؛
علیرضا خانی زاده قاضی دادسرای ناحیه 32 (راهور) از دو سال حبس و جزای نقدی برای کلاهبردارانی که تصادفات ساختگی را طراحی می کنند خبر داد.
وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بخشی از پرونده هایی که به دادسرای ناحیه 32 ارجاع می شود مربوط به تصادفات رانندگی و ضرب و جرح های ساختگی است.
وی گفت: برخی افراد سودجو به قصد کلاهبرداری صحنه های تصادف ساختگی و زخم های مختلف در اندام هایشان ایجاد می کنند تا بتوانند از بیمه دیه دریافت کنند.
خانی زاده در پاسخ به این سوال که در قانون چه مجازات هایی برای چنین افرادی پیش بینی شده است، افزود: براساس قانون بیمه اجباری که امسال به تصویب رسیده خسارت های وارده به شخص براساس مواد 61 و 62 این قانون بررسی و برای تصادفات ساختگی ، انجام اعمال متقلبانه مثل تعویض خودرو در صحنه تصادف و ایجاد خسارت های عمدی بدنی جرم انگاری شده است.
وی ادامه داد: این مجازات برای خود شخص خلافکار تعیین شده و حتی اگر قبل از دریافت خسارت نیز ساختگی بودن تصادف مشخص شود براساس قانون اتهام فرد مذکور شروع جرم خواهد بود که برای آن هم مجازات در نظر گرفته شده است.
اقدامات قاطعانه قانونی نشان می دهد که از این پس کلاهبردارانی که در طمع دریافت خسارات های بدنی ساختگی هستند، دیگر حاشیه امنی ندارند و از آنجایی که پیگیری پرونده تصادفات و ضرب و جرح های ساختگی فرآیندی پیچیده دارد ؛ تشکیل مجتمع قضایی رسیدگی به حوادث رانندگی و بیمه ها راهکاری مطمئن برای کاهش سوء استفاده افراد کلاهبردار است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو