عصر بازار

سرمایه‌گذاران به پناهگاه هجوم بردند؛ طلای جهانی گران شد، شاخص دلار و سهام افت کرد

تنش ترامپی در بازارها

عصر اعتبار- نخستین روز فعالیت بازارهای جهانی پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید با تشنج و تنش همراه بود. میلیاردر جنجالی روز جمعه در سخنرانی خود پس از سوگند یاد کردن به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، دوباره علیه پیمان‌های تجاری موضع‌گیری کرد تا شاخص‌ها روز دوشنبه واکنش نشان دهند.

تنش ترامپی در بازارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارها که روز جمعه فرصت کافی برای بازتاب دادن نظر معامله‌گران را نداشتند، در اولین روز کاری از آخرین هفته ژانویه شاهد تشدید روندها شدند. روز گذشته، نگرانی‌های ترامپی به افت شاخص دلار تا کف یک و نیم ماهه منجر شد. شاخص دلار که اواخر سال گذشته میلادی از مرز 103 واحد هم عبور کرده بود، صبح دوشنبه به مرز 100 واحد نزدیک شد. همزمان، شاخص‌های بورسی نیز در آسیا، اروپا و آمریکا افت را تجربه کردند. در چنین وضعیتی رشد ارزش پناهگاه‌های سرمایه از جمله فلز زرد عجیب نبود. اونس طلا روز گذشته تحت حمایت افت شاخص‌ها و البته افزایش خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن تا اوج دو ماهه نیز بالا رفت؛ گرچه بعد تحت فشار سودگیری معامله‌گران قرار گرفت. اینها همه نشان‌دهنده هراس بازارها از اولا مواضع دولت تازه آمریکا و دوما نگرانی از ابهام‌ها پیرامون سیاست‌گذاری آن است.

    نخستین هفته بازارهای جهانی پس از آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، با واکنش به نگرانی‌های ترامپی آغاز شد. در‌حالی‌که نگرانی‌ها در روزهای قبل از شروع رسمی ریاست ترامپ هم بازارها را متاثر کرده بود، با حضور میلیاردر جنجالی نیویورکی در کاخ سفید و تکرار وعده‌های دردسرساز انتخاباتی در سخنرانی تحلیف، روندها تشدید شده است. ترامپ روز جمعه سوگند خورد و یک روز بعد شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات علیه یک رئیس‌جمهوری در زمان تشکیل دولت جدید شد. همزمان، موضع‌گیری‌های نگران‌کننده او ادامه پیدا کرد تا روندهای جهانی بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار بگیرد. شاخص دلار که هفته گذشته تحت‌فشار گفته‌های ترامپ درباره مضرات «دلار بیش از حد قوی» تا عدد 74/ 100 واحد افت کرده بود، صبح دوشنبه تا کف یک ‌ونیم‌ماهه پایین رفت. افت ارزش دلار همراه با افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در دوره نااطمینانی، طلا را گران‌تر کرد، گرچه سودگیری در قیمت‌های بالاتر، فلز زرد را تحت‌فشار قرار می‌داد. اونس در مقطعی از صبح دوشنبه به اوج 2 ماهه رفت. در کنار افت دلار، دیگر عاملی که صبح روز گذشته به رشد طلا تا نزدیک مرز 1220 دلار کمک کرد‌، افت بازارهای سهام بود که آن نیز ناشی از عدم قطعیت درباره سیاست‌های دولت جدید آمریکا بود.

    هراس دلار

    صبح دوشنبه شاخص دلار بار دیگر به زیر عدد 5/ 100 واحد رفت. واکنش روز گذشته بازارهای ارز به سخنان ترامپ در روز تحلیف بود که به پیگیری سیاست‌های حمایت‌گرایانه در عرصه تجارت اشاره داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر هم به لزوم جلوگیری از رشد بیش از اندازه ارزش دلار برای داشتن مزیت تجاری اشاره کرده بود تا شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، در نخستین روز از آخرین هفته ژانویه با افت مواجه شود. شاخص دلار اواخر سال 2016 میلادی به شدت تقویت شد؛ چراکه از یکسو امید به افزایش رشد اقتصادی تحت‌تاثیر افزایش هنگفت هزینه برای زیرساخت‌های آمریکا در دولت ترامپ توجه معامله‌گران را جلب کرده بود و از سوی دیگر، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برای دومین بار ظرف یک سال، نرخ‌های بهره آمریکا را افزایش داد. با اعلام تشدید روند انقباض پولی از سوی بانک مرکزی و مشخص بودن حمایت ترامپ از رشد نرخ بهره وجوه فدرال، شاخص دلار به اوج 14 ساله رفت. با این همه، از ابتدای سال جدید، امید به ترامپ تبدیل به رویارویی دوباره با واقعیت شد. بازارها پیش از اعلام نتایج انتخابات نیز نگاه خوبی به ترامپ نداشتند و از ابتدای سال 2017، نگران ابهام درباره سیاست‌های او و همچنین ادامه موضع‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی او شدند تا شاخص دلار که در دسامبر گذشته از مرز 103 واحد گذشته بود، در ابتدای هفته آخر ژانویه دوباره به مرز 100 واحد نزدیک شود.

     

    نگرانی بورس

    همزمان با افت دلار، بازارهای سهام و بازدهی اوراق قرضه نیز با کاهش روبه‌رو شد. واکنش بازارهای سهام نیز عمدتا به تاکید دوباره ترامپ بر سیاست‌های حمایت گرایانه بود. بازارهای سهام که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر 2016، به امید اثرپذیری اقتصاد آمریکا از برنامه‌های بلندپروازانه او به سوی اوج‌های چند ساله حرکت کرده بودند، این روزها نگران ابهام‌های موجود پیرامون دولت ترامپ است. ترامپ روز جمعه گفت که مذاکراتی را برای اصلاح پیمان تجارت‌آزاد آمریکای شمالی آغاز خواهد کرد.روز گذشته با باز شدن اولین بازارهای سهام یعنی بازارهای آسیایی،‌ روند افت شاخص‌های بورسی آغاز شد و بعد همتایان اروپایی نیز همین مسیر را پیگیری کردند. در نهایت بازارهای آمریکا نیز روز خود را با افت شروع کردند. واکنش معامله‌گران به سخنرانی ترامپ در روز آغاز به‌کار رسمی، دوشنبه باعث افت 1/ 1 درصدی شاخص نیکی ژاپن شد. بورس استرالیا نیز 8/ 0 درصد افت کرد. مقام‌های دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که بر سر پیمان «شراکت ترانس-پاسیفیک» نیز دوباره مذاکره خواهند کرد. 12 کشور از جمله ژاپن و استرالیا این پیمان را امضا کرده‌اند. بخشی از بازارهای سهام آسیا توانستند مقابل افت، مقاومت کنند، اما مقاومت آنها ناشی از امید به منافع افت ارزش دلار بود. افت شاخص‌های دلار و بورس در حالی اتفاق می‌افتد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که سیاست‌گذاری پولی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در دست دارد، 31 ژانویه و اول فوریه نخستین نشست خود در سال 2017 را برگزار خواهد کرد.ویکتوریا کلارک، اقتصاددان «اینوستک» به رویترز می‌گوید: «صبح دوشنبه تمرکز بازارها بر لحن پروتکشنیستی (سیاست حمایت‌گرایانه ملی در تجارت) و نبود داده‌های تازه درباره محرک‌های اقتصادی بود. پس ما شاهد آغاز عصبی بازارها در ابتدای ریاست‌جمهوری ترامپ هستیم.»

    بخت طلا

    روز گذشته در‌حالی‌که افت شاخص دلار، طلا را گران می‌کرد، خروج سرمایه از بازارهای سهام نیز به کمک فلز زرد آمد. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1210 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه تا قیمت 1218 دلار رشد کرد، گرچه در قیمت‌های بالاتر، فروش‌ها افزایش و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یافت. بهایی که تا ساعت03:7 عصر دوشنبه برای هر اونس طلا ثبت شد، 1215 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز از چهارمین هفته سال جدید میلادی رقم خورده باشد. روز گذشته، طلا علاوه بر سودگیری معامله‌گران، از افت بهای نفت‌خام نیز اندکی ضرر کرد. بهای طلا سیاه روز دوشنبه با یک درصد افت روبه‌رو شد؛ چراکه گزارش‌ها نشان می‌داد فعالیت استخراج نفت در آمریکا دوباره احیا شده است. این گزارش‌ها، خبر آمادگی کشورهای اوپک و غیراوپک برای اجرای توافق دسامبر برای کاهش تولید را زیر سایه خود قرار داد.

    پس از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، طلا بر خلاف پیش‌بینی‌ها با سقوط همراه شد؛ چراکه شاخص‌های دلار و بورس فشار سنگینی بر آن وارد کردند. با وجود این، تداوم توئیت‌های جنجالی ترامپ، گفت‌وگوی تلفنی او با رئیس‌جمهوری تایوان و هشدار شدیداللحن چین در این مورد، تاکید دوباره او بر سیاست‌های حمایت‌گرایانه در میدان تجارت و مذاکره برای اصلاح پیمان‌های تجاری قبلی، ابهام درباره جزئیات سیاست‌گذاری‌های گروه کاری او در حوزه‌های گوناگون داخلی و خارجی و در نهایت سخنرانی ناامیدکننده او در روز تحلیف، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داده است. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح دوشنبه منتشر شد، نشان می‌داد که بهای جهانی فلز زرد در کوتاه‌مدت بین 1176 تا 1235 دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی اف‌ایکس‌استریت، تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1218 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1230 و سپس 1235 دلار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1202 دلار در نظر گرفته می‌شد، سطحی که گفته می‌شد اگر شکسته شود، قیمت طلا تا 1196 و سپس 1176 دلار کاهش خواهد یافت. بارناباس گان، تحلیلگر ارشد «او‌سی‌بی‌سی‌بانک» می‌گوید: «در‌حالی‌که چشم‌انداز روشنی از سیاست‌های اقتصادی و مالی ترامپ وجود ندارد، سرمایه‌گذاران بین‌المللی بار دیگر به بازار طلا روی آورده‌اند.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی