عصر بازار

اختلاف‌نظر در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان;

حس بازار طلا تغییر کرد

عصر اعتبار- روند ۴ هفته‌ای رشد ارزش فلز زرد، با افت هفته گذشته متوقف شد تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف شوند. در‌حالی‌که اکثر سرمایه‌گذاران خرد انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را در اولین هفته فوریه دارند، کارشناسان حرفه‌ای جهت‌گیری قاطعانه‌ای ندارند.

حس بازار طلا تغییر کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان در سه هفته پیش از آخرین نظرسنجی، افزایشی بودند، موضوعی‌که نشان‌دهنده تغییر حس بازار است. این تغییر حس برای هفته‌ای شکل گرفته که در آن بازارهای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان، به مناسبت سال نو چینی تعطیل هستند.اونس طلا در هفته گذشته که آخرین هفته ژانویه بود با 5 / 1 درصد افت به بهای 1191 دلار رسید. با این همه، اونس در ماه اول سال 2017 معادل 5 / 3 درصد رشد کرد. این روند باعث شده نظرسنجی‌های کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت بهای فلز زرد، اختلاف‌نظر را نشان دهد. در تازه‌ترین نظرسنجی این پایگاه اینترنتی از تحلیلگران، 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 33 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 8 نفر معادل 38 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 6 نفر معادل 29 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 934 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 258 نفر معادل 38 درصد، افزایش و 456 نفر معادل 49 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید بازارهای جهانی که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 120 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. آدریان‌دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید: «نااطمینانی پیرامون دولت ترامپ باید حامی طلا باشد.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» انتظار جهش قیمت‌ها را پس از هفته‌ای دارد که در آن طلا «به طرز وحشتناکی» ارزش خود را از دست داد. او می‌گوید: «اونس احتمالا در سطح 1180 دلار مقاومت خواهد کرد.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» انتظار تعدیل «متوسط» روند را دارد: «لمس سطح 1220 دلاری فرصت خوبی برای سودگیری فراهم آورد. با این حال، نااطمینانی ناشی از برنامه دولت جدید برای ساخت دیوار در مرز مکزیک از طلا حمایت می‌کند.» هنری تو، تحلیلگر «سی‌بی‌کپیتال پارتنرز» هم افزایشی است: «فروش بیش از حد طلا نشان می‌دهد که فضای قابل‌توجهی برای رشد طلا نه تنها در هفته جدید، بلکه در طول سال 2017 وجود دارد.» با وجود این تحلیل‌ها، شمار کارشناسان کاهشی هم کم نیست. اکثر آنها به احتمال رشد دلار و غیبت خریداران چینی در هفته جدید اشاره می‌کنند. فیلیپ استرایبل، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «آر‌جی‌او‌فیوچرز» می‌گوید: «با پایان نشست بانک مرکزی آمریکا در اولین روز فوریه و احتمال اشاره به افزایش نرخ‌های بهره، دلار و بازارهای دارایی باید تقویت شوند و خرید پناهگاه‌های سرمایه را کاهش دهند.» افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی موسسه «ام کا اس سوئیس» و پیتر‌هاگ، مدیر تجارت جهانی کیتکو نیز با اشاره به سال نو چینی، کاهشی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو