عصر بازار

در گزارش تفریغ بودجه ۹۴ مطرح شد؛

کسری ۵۷ هزار میلیاردی بودجه

۲ درصد سرمایه گذاری خارجی محقق شد

عصر اعتبار- رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ را در صحن علنی قرائت کرد که حکایت از عملکرد ضعیف دولت در خصوصی سازی، جذب سرمایه گذاری خارجی و ... دارد.

کسری ۵۷ هزار میلیاردی بودجه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 94 را قرائت کرد.

    کسری 57 هزار میلیارد تومانی سال 94

    بر اساس این گزارش طبق قانون بودجه سال 94 کسری تراز عملیاتی بالغ بر 34 هزار و 172 میلیارد تومان بوده که با توجه به میزان درآمدهای تحقق یافته و مصارف اعتبارات هزینه ها، در عمل 57 هزار و 17 میلیارد تومان فزونی مصارف نسبت به منابع مذکور مشهود است که از محل بودجه پروژه های عمرانی تامین شده و عملا باعث کاهش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای گردیده است.

    در این گزارش آمده است تعداد 134 هزار شرکت دولتی در سال 94 زیان ده بوده اند که صرفا به 10 شرکت آن هم شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب روستایی مبلغ یک میلیارد و 261 میلیون تومان پرداخت شده است.

    55 درصد از احکام بودجه سال 94 رعایت نشده است

    این گزارش درخصوص وضعیت اجرایی تبصره های ماده واحده قانون بودجه نیز تاکید دارد که: ماده واحده بودجه سال 94 دارای 174 تبصره بند و جزء است که 33 درصد از احکام قانونی رعایت شده، احکام قانونی در 55 درصد موارد به طور کامل یا بخشی از آن رعایت نگردیده و اهداف مدنظر قانونگذار در حدود 14 درصد به طور کامل و یا بخشی از آن محقق نشده و نیز پنج درصد احکام فاقد عملکرد است.

    انتقاد دیوان محاسبات از عملکرد ضعیف سازمان خصوصی سازی/تنها پنج مورد واگذاری در سال 94

    گزارش تفریغ بودجه سال 94 در بخش خصوصی سازی اعلام می دارد که در سال 94 دولت مکلف بوده تعداد 134 مورد را واگذار کند که از این تعداد 113 مورد آگهی و عرضه شده لیکن صرفا تعداد پنج مورد به فروش رسیده است که منابع حاصل از آن به مبلغ 254میلیارد تومان یعنی حدود 9 درصد پیش بینی به خزانه واریز شده است.

    این در حالی است که طبق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی باید واگذاری‌ها تا پایان سال 93 پایان می یافت اما عملکرد سازمان خصوصی سازی در این زمینه ضعیف است.

    یارانه بیش از سه میلیون نفر قطع شد

    این گزارش در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز تاکید می کند که طبق قانون هدفمندی، دولت موظف بوده یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع و دستورالعمل تعیین و شناسایی خانواده های مشمول را تهیه و معیارهایی را تهیه کند.

    طبق این گزاش براساس دستورالعمل های مذکور طی ماه های سال 94 یارانه تعداد سه میلیون و 235 هزار و 456 نفر قطع شده که درآمد دولت از این صرفه جویی حدود 955 میلیارد و صدمیلیون تومان بوده است.

    تنها دو درصد از پیش بینی های دولت برای سرمایه گذاری خارجی در سال 94 محقق شد

    دیوان محاسبات با بررسی سرمایه گذاری خارجی (فاینانس) در سال 94 اعلام می کند دولت در سال 94 مجاز به استفاده از مبلغ 200 میلیارد و 126 میلیون دلار فاینانس بوده که دو درصد از آن استفاده شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو