عصر بازار

مارکت واچ:

قیمت جهانی طلا در ماه ژانویه به طور چشمگیری بالا رفت

عصر اعتبار- پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا اعلام کرد، قیمت طلا در معاملات آتی دیروز (سه شنبه) در بازار کامکس نیویورک به بالاترین سطح در بیش از یک هفته گذشته رسید و سبب شد فلز زرد در ماه ژانویه، بیشترین افزایش قیمت ماهانه را از ژوئن (خرداد-تیر) گذشته تجربه کند.

قیمت جهانی طلا در ماه ژانویه به طور چشمگیری بالا رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بهای طلا در ماه ژانویه 5.2 درصد نسبت به ماه پیش از آن بالا رفت که بیشترین افزایش قیمت ماهانه از ژوئن گذشته است.
    قیمت آتی طلا در پایان معاملات روز گذشته بازار کامکس نیویورک با 1.3 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به یک هزار و 211 دلار و 40 سنت رسید. افزایش دیروز قیمت طلا، بیشترین افزایش قیمت از 23 ژانویه (چهارم بهمن) بود.
    مارکت واچ، افزایش دیروز قیمت طلا را به کاهش شاخص های بورس و دلار نسبت داد.
    «آدام کوس» رئیس شرکت مدیریت دارایی لیبرتاس آمریکا به رویترز گفت: قیمت طلا تحت تاثیر کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها و نیز واکنش بازارها به سیاست های اعلامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بالا رفته است.
    وی افزود: کاهش شاخص دلار با کاهش شاخص بورس همراه شد و یک افزایش پنج درصدی قیمت طلا در ماه ژانویه را رقم زد.
    به گفته این تحلیلگر، برخی گمان می برند بانک مرکزی آمریکا امسال اقدام به افزایش نرخ های بهره می کند و قیمت طلا کاهش می یابد اما دستکم اکنون، نگرانی و هیجان ناشی از اصول ترامپ بر بازار حاکم است.
    بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است، امسال نرخ بهره را سه بار افزایش می دهد و بازارها حدس می زنند که 2 بار آن در ماه ژوئن (خرداد-تیر 1396) و یک بار آن در ماه دسامبر (آذر-دی 1396) خواهد بود. این بانک صورتجلسه آخرین نشست 2 روزه خود را امروز نهایی می کند.
    شاخص دلار که نرخ برابری دلار آمریکا را در برابر مجموعه ارزهای اصلی اندازه می گیرد در پایان معاملات دیروز با 0.9 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به 99.48 رسید. شاخص داوو جونز نیز با 0.54 درصد کاهش به 107.04 رسید.
    به گفته کوس، تا زمانی که بازارها تحت تاثیر هیجان و ترس ناشی از سیاست های ترامپ هستند، قیمت طلا همچنان افزایش می یابد. اما روند بلندمدت شاخص های بورس صعودی است بنابراین در افق بلندمدت تر، قیمت طلا کاهش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی