عصر بازار

معرفی پروژه‌ها -۲

تامین مالی یک طرح ویژه تولید فولاد در کیش

عصر اعتبار- بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: برای طرح توسعه واحد فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، بیش از ۱۳۱.۴ میلیون یورو تامین مالی صورت می گیرد.

تامین مالی یک طرح ویژه تولید فولاد در کیش
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این بانک برای طرح توسعه واحد فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بخش صنعت و معدن 131 میلیون و 459 هزار و 281 یورو و 2301 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
    بر پایه این گزارش، نرخ سود این تسهیلات 6 درصد و به صورت 4 سال مشارکت و 4 سال نیز دوره بازپرداخت در نظر گرفته شده است. همچنین محل پرداخت تسهیلات طرح توسعه واحد فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز صندوق توسعه ملی است.
    این طرح در قالب مشارکت مدنی بوده و نوع عقود اسلامی به کار گرفته شده برای اجرای آن نیز فروش اقساطی است. با توجه به موقعیت ممتاز محل اجرای طرح، پیش بینی می شود که بیش از 50 درصد تولید جهت فروش صادراتی تخصیص یابد.
    بررسی وضعیت میزان ارزآوری و یا جلوگیری از خروج ارز نیز نشان می دهد که ارزآوری طرح با توجه به جهت گیری صادراتی آن، حدود 150 میلیون یورو در سال تخمین زده می شود.
    همچنین در این طرح توسعه ای نیز بیش از 500 نفر اشتغال زایی مستقیم و بیش از هزار و 500 نفر نیز اشتغال زایی غیرمستقیم پیش بینی شده است. محل اجرای طرح توسعه واحد فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در استان هرمزگان خواهد بود که می تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصادی منطقه داشته باشد.
    استان هرمزگان بر اساس مطالعات صورت گرفته با توجه به دسترسی به آب های آزاد، بهترین منطقه برای اجرا و احداث واحدهای فولاد سازی محسوب می شود و این امر ضریب احتمال موفقیت طرح را به شدت افزایش می دهد.
    کشورهایی که صادرات حاصل از طرح به آنها پیش بینی شده در حاشیه خلیج فارس، هندوستان و ترکیه خواهد بود. در این طرح میزان همکاری بانک ها در تامین مالی طرح به این صورت بود که تنها بانک توسعه صادرات ایران در این زمینه اقدام به تامین مالی داشته و سایر بانک ها به این پروژه کمکی نکرده اند.
    برای این طرح مدت زمان بهره برداری 20 ساله در نظر گرفته شده و دوران اجرای طرح نیز 48 ماه (4 سال) برآورد شده است. بررسی وضعیت صنعت فولاد و این طرح نشان می دهد که صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر در کشور است و میزان تولید و مصرف آن به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت کشورها محسوب می شود.
    همچنین ظرفیت تولید فولاد خام کشور بالغ بر 15 میلیون تن بوده و دسترسی آسان به مواد اولیه این صنعت در کشور (سنگ آهن) باعث شده تا احداث واحدهای فولادسازی ارزش افزوده خوبی را برای کشور فراهم نماید و از خام فروشی جلوگیری شود.
    سیاست دولت در صنعت فولاد، افزایش ظرفیت تولید فولاد طی برنامه های توسعه ای پنج ساله و سند چشم انداز 20 ساله است به طوری که ظرفیت سازی و رسیدن به ظرفیت تولید حدود 55 میلیون تن در سال 1404 از اهداف کلان ترسیم شده است.
    شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در بخش تولید فولاد به شمار می رود و بانک توسعه صادرات نیز با توجه به پتانسیل بالای شرکت در عرصه صادرات و موقعیت ممتاز جغرافیایی آن، مشارکت گسترده ای با شرکت در زمینه تسهیلات ارزی و ریالی و طرح و سرمایه در گردش آغاز کرده است.
    این طرح با توجه به محل جغرافیایی آن از موقعیت ممتازی برخوردار بوده و از پتانسیل بالایی برای صادرات و ارزآوری نیز بهره مند است و با توجه به سیاست های کشور مبنی بر افزایش ظرفیت تولید فولاد در سال های آتی، می توان توسعه و گسترش آن را نیز در سال های بعد مدنظر قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو