عصر بازار

بازار اجاره آپارتمان‌های کوچک تهران +جدول

عصر اعتبار- امسال در محله‌های مختلف شهر تهران اجاره بهای آپارتمان‌های کوچک متراژ بین ۵ تا ۱۵ درصد بالا رفته و میانگین افزایش اجاره بها در شهر تهران طی دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد بوده است.

بازار اجاره آپارتمان‌های کوچک تهران +جدول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با این‌که روند افزایش اجاره بهای شهر تهران در بسیاری از ماه‌ها بالاتر از رشد قیمت مسکن قرار گرفت، در دی ماه سال جاری این شاخص 0.1 درصد نسبت به بازار اجاره در آذرماه کاهش داشت. با این وجود کارشناسان معتقدند پایین بودن تقاضای خرید و فروش مسکن می‌تواند موجب فشار بر بازار اجاره شود.

    در بخش آپارتمان‌های کوچک متراژ به دلیل تقاضای بالا و نیز ماهیت قراردادها که معمولا بیش از یک سال بسته نمی‌شود، رشد اجاره بها نمود بیشتری دارد. بر همین اساس دولت یازدهم تصمیم دارد سه برنامه را در قالب مسکن اجتماعی برای کمک به اجاره بهای مسکن اقشار پایین دست اجرا کند.

     

    بر اساس اطلاعات خام، در 11 روز ابتدای بهمن ماه 1931 مورد قرارداد اجاره در شهر تهران منعقد شده که سهم واحدهای کمتر از 70 متر حدود 60 درصد از کل قراردادها است. هم‌چنین در دی‌ماه 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.1 درصد رشد نشان می‌دهد.

    دولت قبل در سال 1390 با توجه به رکودی که در بازار مسکن ایجاد شد جشن تساوی خانوار و مسکن را گرفت اما در سال 1391 قیمت مسکن 145 درصد رشد کرد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند هنوز کسری مسکن وجود دارد اما آمارها این موضوع را تایید نمی‌کند. بر اساس آخرین برآوردها 1.7 میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد اما مشکل این‌جاست که این واحدها در اختیار افراد فرودست قرار ندارد. بر اساس طرح جامع مسکن دولت باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند؛ در حالی که هم‌اکنون تعداد تولید بیش از 400 هزار واحد نیست.

    نگاهی به تغییرات بازار اجاره بها طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد قیمت مسکن دوبار در سال های 1386 و 1387 در اوج قرار گرفته است. پس از این سال‌ها، بیشترین افزایش شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری کشور به ترتیب در سال‌های 1392، 1393، 1385، 1388، 1391، 1384 و 1389 اتفاق افتاده است.

    اما در قالب "طرح جامع مسکن" دو برنامه حمایتی و اجتماعی در نظر گرفته شده که در برنامه اجتماعی، روش‌هایی غیر از ساخت پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب اگر کسی بخواهد از واحدهای اجاری استفاده کند و دارای شرایط باشد در شهرهای کمتراز 500 هزار نفر 200 هزار تومان و شهرهای بالای 500 هزار نفر 400 هزار تومان در ماه بن اجاره دریافت خواهد کرد. این رقم نیز از ارقام تامین هزینه‌های مسکن مرکز آمار استخراج شده که متوسط پرداختی اجاره بها به چهار دهک پایین جامعه را تعیین کرده است.

    جواد حق‌شناس معاون بنیاد مسکن با اعلام این خبر به ایسنا گفت: کمک دیگری که در قالب اجتماعی پیش‌بینی شده این است که متقاضیان در شهرها بتوانند تا 7.5 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای رهن خانه دریافت کنند.

    وی افزود: هم‌چنین متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی یا هر دستگاه دیگری می‌توانند با بنیاد مسکن درخصوص خرید یا ساخت مسکن برای محرومان توافق کنند. بدین ترتیب به سازندگان و خریداران تسهیلات با نرخ سود 7 درصد پرداخت می‌شود و به طور مثال در کلان‌شهرها می‌توانند از 100 میلیون تومان وام با بهره 7 درصد برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی استفاده کنند و آن را به مدت 10 سال به محرومان اجاره دهند. مبلغ اقساط نیز تقریبا معادل اجاره ای می‌شود که دریافت می‌کنند و بعد از 10 سال می‌توانند خانه را در تملک خود بگیرند.

    به گفته حق‌شناس اگر دولت زمینی هم داشت و خواست در اختیار بگذارد، متقاضیان یا سازمان‌های حمایتی می‌توانند تا 60 درصد این زمین‌ها را بسازند و بفروشند و 40 درصد باقی‌مانده را در قالب توافق با بنیاد مسکن به دهک‌های پایین اجاره دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی